رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ تیر ۱۳۸۸

پیام اوباما به سیاهپوستان آمریکا

باراک اوباما ریئس جمهور آمریکا روز گذشته از سیاه پوستان آمریکا خواست که فرزندانشان را وادارند که به جای رویای ستاره ورزش یا موسیقی پاپ شدن به رویاهای بزرگ تری بیندیشند.

اوباما در در سخنرانی خود که به مناسبت صدمین سالگرد پیدایش گروه ضدنژادپرستی نسپ(NAACP) در نیویورک ایراد شد، از سیاهان آمریکایی خواست که مسئولیت‌های بزرگ تری قبول کرده و تنها متکی به آنچه که حکومت برای آنها برنامه ریزی کرده، نباشند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: «ما نیازمند عادت‌های فکری و نگرش‌های جدیدیم، چرا که یکی از میراث‌های قدیمی و مخرب تبعیض نژادی در این کشور، درونی کردن حس محدودیت در ما بود.»

رئیس جمهوری آمریکا، افزود: «آنچه که برای غلبه بر موانع امروز بدان نیاز داریم همان احساس تعهد، همان حس ضرورت و همان حس ایثار است.»

وی با بیان اینکه آموزش راه بهتری برای آینده‌است، ادامه داد: «کودکان ما نباید آرزویشان این باشد که همه در آینده لبرون یا لیل وین باشند. من از آنها می‌خوام به رئیس دادگاه عالی آمریکا شدن و به رئیس جمهور آمریکا شدن فکر کنند.»

این نخستین بار است که یک رئیس جمهور آمریکایی، آفریقایی تبارهای آمریکایی را این چنین صمیمانه مورد خطاب قرار داده و با آنها همدلانه حرف می‌زند

اوباما گفت که اگر فشارهای مادرش نبود راهش با امروز متفاوت بود: «مادرم به من عشق داد، مرا به جلو هل داد و مراقب آموزش من بود. به خاطر او بود که من این فرصت را یافتم که توانایی‌هایم را ارتقا بخشم. من این شانس را داشتم که از فرصت‌هایم حداکثر استفاده را بکنم. من این شانس را داشتم که از زندگی ام حداکثر بهره را ببرم.»

انتخاب باراک اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا با ریشه آفریقایی، موجب دلگرمی میلیون‌ها آمریکایی آفریقایی تبار شد.

این نخستین بار است که یک رئیس جمهور آمریکایی، آفریقایی تبارهای آمریکایی را این چنین صمیمانه مورد خطاب قرار داده و با آنها همدلانه حرف می‌زند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اوباما انسان برازنده ای است با یک دنیا« Vision »و همسری با قدرت که وی را در همه زمینه ها حمایت و یاری میدهد .... من با همه بدبینی که همیشه نسبت به این کشور به عنوان پایگاه امپریالیسم داشته ام در مقابل انتخاب شایسته آمریکاییها فقط می توانم بگویم :اینک بعد از به پایان رسیدن شام سیاه و ذلت بار حکومت بوش و همپالکی هایش باید به احترام کلاه از سر بر گرفت و گفت صبح بخیر آقای اوباما....
باران از آلمان

-- baran ، Jul 17, 2009 در ساعت 06:05 AM