رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ تیر ۱۳۸۸

تازه های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در غرب

عمل ساده خشونت


جيمز ال روی يکی از برجسته ترين جنايی نويسان امروز آمريکاست. کسی که داستان فيلم معروف « محرمانه لوس آنجلس» را نوشته است.

ال روی که در کودکی و جوانی زندگی سختی را از سر گذرانده، در داستان هايش از زندگی آدم های دور و برش و افراد خانواده اش الهام می گيرد.

خشونت و فساد در دستگاه پليس، سريال کيلرها و جنايت های پر رمز و راز از ويژگی های داستان های ال روی است که بيشتر آنها در گذشته اتفاق می افتد.

اما رمان جديد ال روی، داستانی در باره دوران معاصر است و ماجرای سريال کيلری است که قربانيانش وجود واقعی ندارند.

رابرت ميلر يک کارآگاه خصوصی در واشنگتن مامور می شود که در مورد اين پرونده و قربانيان اين آدمکش بی رحم تحقيق کند. اما وی در تحقيقات خود پی می برد که نام هيچيک از اين افراد در اداره هويت و سيستم های رسمی دولتی ثبت نشده است.

عمل ساده خشونت، رمانی است در باره حرص، فساد اخلاقی و ذات پليد انسان از يک سو و عشق و ايمان واقعی که در برابر آن تاب می آورد.

عمل ساده خشونت نوشته جيمز ال روی را انتشارات اوريون با قيمت 9 پوند و 99 پنس منتشر کرده است.

نامه های آيزا برلين


«روشنگرانه» عنوان مجموعه نامه های آيزا برلين فيلسوف مشهور روسی تبار است که هنری هاردی و جنيفر هولمز آن را ويرايش کرده و انتشارات چتو اند ويندس آن را منتشر کرده است. اين نامه ها که برلين آنها را در فاصله سال های 1946 تا1960 نوشته، مربوط به دوره ای از زندگی اوست که با خدمتش در نيويورک، واشنگتن و مسکو به عنوان کارمند سفارت بريتانيا در زمان جنگ جهانی دوم شروع می شود و تا استادی او در دانشگاه آکسفورد ادامه می يابد.


اين نامه ها ترکيبی است از طنز اجتماعی و ميل به آزادی فردی و انديشه های ليبراليستی برلين به خوبی در آنها منعکس شده است.

نامه هايی که نشان می دهد که چگونه نامه نگاری خودمی تواند يک هنر و ژانر مهم ادبی باشد. هنری که امروز در عصر ديجيتال و ای ميل، رو به فراموشی و زوال است.

زبان اين نامه ها بسته به مخاطب آن تغيير می کند، گاه شکلی پيچيده و فلسفی يافته و گاه بسيار محاوره ای، ساده وعاميانه می شود.

يکی از مشهورترين اين نامه ها، نامه آيزا برلين به ديويد بن گوريون نخست وزير اسرائيل است که با عنوان: چه کسی يهودی است؟ در سال 1959 فرستاده شد.

برلين اين نامه را در پاسخ به درخواست بن گوريون در مورد اظهار نظر او در باره ازدواج مختلط در بين يهودی ها نوشته است.

برلين در اين نامه می نويسد:« اگر اسرائيل بخواهد به مفهوم کامل يک دولت ليبرال مدرن باشد، مسئله وابستگی مذهبی نبايد در قانون آن بين شهروندان اختلاف ايجاد کرده يا حقوق مدنی و سياسی آنها را محدود سازد.»

نامه های آيزابرلين با قيمت 35 پوند از سوی انتشارات چتو اند ويندوس در بريتانيا منتشر شده است.


کودکی در فلسطين

کودکی در فلسطين نام مجموعه کاريکاتورهای ناجی علی است که به تازگی در بريتانيا انتشار يافته است.

ناجی علی کاريکاتوريست مبارز فلسطينی، هنرمندی بود که با برنام ريزی موساد در سال 1987 در منطقه چلسی در لندن ترور شد. ترور ناجی علی اگرچه قلم او را شکست اما باعث شهرت جهانی او گرديد.

افشای جنايت های اسرائيل در فلسطين و انتقاد از دولت های دست نشانده عرب، مضمون اصلی کاريکاتورهای سياسی ناجی علی را تشکيل می دهد.


ناجی علی کاريکاتوريستی بود که به وسيله غسان کنفانی شاعر فلسطينی در دهه پنجاه کشف شد و به مطبوعات لبنان معرفی گرديد و پس از آن کاريکاتورهايش در بسياری از نشريات قاهره، پاريس و لندن منتشر شد.

او بعد از مرگ به شمايل مبارزه برای مردم فلسطين تبديل شد.

شخصيت محوری کاریکاتورهای او کودکی فلسطينی به نام هندالا بود که شاهد رنج ها و مصيبت های مردم فلسطين است.

مجموعه کاريکاتورهای ناجی علی، بيانگر آثار يکی از بزرگ ترين هنرمندان دنيای عرب است که در کاريکاتورهايش با شجاعت، صداقت و زيرکی، دردها و رنج های ملت فلسطين را تصوير کرده و از فساد و تباهی درون نظام های عربی خاورميانه پرده برداشته است.

کودکی در فلسطين، مجموعه کاريکاتورهای ناجی علی با قيمت 9 پوندو 99 پنس از سوی انتشارات ورسو در بريتانيا منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark