رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ تیر ۱۳۸۸

گزارش شورای نگهبان از تخلفات انتخاباتی

شورای نگهبان گزارش تفصیلی رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد.

این گزارش با تایید مجدد «صحت انتخابات»، اعلام کرده‌است: «بخش عمده‌ای از شکایت‌های اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضاً تخلفات مختصری بوده که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناء است.»

شورای نگهبان می‌گوید که برخی نامزدها به جای توسل به مراجع ذیربط برای پی‌گیری اعتراض‌ها و شکایت‌ها، با صدور بیانیه‌ها و دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها، «موجب اخلال» در طی مراحل طبیعی و قانونی انتخابات شده‌اند.

این گزارش در عین حال از اعلام ۱۲۲ تخلف انتخاباتی از سوی نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز اخذ رأی خبر می‌دهد.

تمام شدن تعرفه‌ها در تبریز، اصفهان و تهران، کمبود شعب اخذ رأی در برخی مناطق، قطع اینترنت و تلفن همراه، عدم امکان تشخیص بین صندوق‌های ثابت و سیار، وارد نکردن کد ملی، زدن مهر انتخابات در قسمت مربوط به کوپن ارزاق، عدم امکان رأی‌گیری بدلیل کمبود تعرفه در تبریز و شیراز بخشی از گزارش‌هایی است که در روز اخذ رأی به شورای نگهبان تقدیم شده‌است.

شورای نگهبان اعلام کرده: «در موارد متعددی مسائل مطرح شده اساساً تخلف انتخاباتی نبوده و فرد گزارش‌دهنده بدلیل عدم آشنایی با مقررات اولیه، موضوع را بعنوان تخلف ذکر کرده‌است.»

شورای نگهبان می‌گوید که برخی نامزدها با صدور بیانیه و دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها، «موجب اخلال» در طی مراحل طبیعی و قانونی انتخابات شده‌اند

این شورا بیشتر این شکایت‌ها را ناشی از «برداشت اشتباه یا نگرانی از احتمال وقوع تخلف» عنوان کرده‌است.

بنا به این گزارش پس از انجام انتخابات و اعلام نتایج شمارش آراء نیز ۳۰۴ شکایت از سوی میرحسین موسوی، ۱۰۸ شکایت از سوی مهدی کروبی و ۷۲ شکایت از سوی محسن رضایی به شورای نگهبان اعلام شده‌است.

شکایت از کمبود تعرفه در برخی از شعب اخذ رأی، جلوگیری از حضور نماینده نامزدها یا اخراج ایشان در برخی از شعب اخذ رأی، دخالت اعضاء شعب اخذ رأی در رأی افراد و ترغیب به رأی دادن به فرد خاص بخشی از این شکایت‌ها است.

به گزارش شورای نگهبان، نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به عدم ممهور نمودن تعرفه یا شناسنامه‌ها و اخذ رأی از افراد فاقد شرایط، اجبار افراد به استفاده از خودکارهای موجود در شعب اخذ رأی، تبلیغ در روز رأی‌گیری به نفع نامزدی خاص و انتقال صندوق اخذ رأی سیار به محل دیگر برای اخذ رأی نیز اعتراض کرده‌اند.

پلمپ صندوق‌های اخذ رأی بدون حضور نمایندگان نامزدها و عدم نظارت ایشان بر تجمیع آراء، عدم حضور یا نظارت نمایندگان نامزدها در زمان تجمیع آراء و حضور بیش از صد درصد واجدین شرایط در برخی حوزه‌های انتخابیه از دیگر شکایت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری است.

این گزارش می‌نویسد که «با بررسی تک‌تک این موارد» به این نتیجه رسیده‌است که: «اکثر این گزارش‌ها براساس تصور نادرستی شکل گرفته و صحت ندارد و طرح این قبیل موضوعات پیش از آنکه موردی مستند و مستدل از تقلب انتخاباتی باشد بیشتر به مناقشه در امر انتخابات شبیه است»

متن کامل این گزارش به اضافه ۹۰ صفحه‌ پیوست که شامل مکاتبات شورای نگهبان با نهاد اجرایی انتخابات و نیز مکاتبات کاندیداهای معترض است، در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان منتشر شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شوراي محترم نگهبان ، با احترام و ضمن عرض خسته نباشيد براي تلاش بي وقفه رسيدگي هاي منصفانه و بي طرفانه اعضاء سخت كوش به نوبه خود از خداوند متعال طلب لعنت ابدي براي تك تك اعضاء بي وطن آن شوراي شيطاني مينمايم .

-- فرياد ، Jul 16, 2009 در ساعت 10:47 AM

akherati ham hast ke be hesabe hame resiidegi misheh,,,,khoda be dadetoon bereseh.

-- Hani ، Jul 16, 2009 در ساعت 10:47 AM

همین دنیا حساب بعضی ها رسیده می شه. نیازی به دنیای دیگه نیست

-- بدون نام ، Jul 16, 2009 در ساعت 10:47 AM

نشانی متن کامل "گزارش تفصیلی شورای نگهبان" و پیوستی ها آن که هر دو بسیار "علمی" تهیه شده اند و بسیار بیشتر از پخش مقاله های هیجان انگیز کودکانه و سر و دم شکسته ناشیانه، که امروزه همه دارند به جای خبر و نقد و بررسی به ما قالب می کنند و شعور ما خواننده ایرانی را دست کم می گیرند، این است:
http://www.shora-gc.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=4d425fd9-748e-4826-8378-24118396b087&LayoutID=7952d93c-6e32-4abc-8026-eb54e465f88a&ID=4086d4f9-0a6d-4f02-a597-2bdced99f99e
حتماً بخوانید لطفاً. برای آموزش سیاسی ما خوب است. نویسنده این کامنت: یک جمهوری خواه مخالف جمهوری اسلامی و هر گونه جمهوری که یدک کش صفتی از قبیل سوسیالیستی و دموکراتیک و خلق و غیره است.

-- بدون نام ، Jul 17, 2009 در ساعت 10:47 AM

به کامنت بالایی خودم اضافه می کنم که «رادیو زمانه» تا این «زمان» و تا جایی که من جستجو کردم، تنها سایتی است که دست کم از این گزارش حرفی زده است. نویسنده همان کامنت: یک جمهوری خواه مخالف جمهوری اسلامی و هر گونه جمهوری که یدک کش صفتی از قبیل سوسیالیستی و دموکراتیک و خلق و غیره است.

-- بدون نام ، Jul 17, 2009 در ساعت 10:47 AM

khak bar sare dooroogh ghot konam pire kaftar. hala tori por ro shodin ke shoore yek mellato be bazi migirin roze khonaye 5 tomani

-- mohsentorabi@yahoo.ca ، Jul 17, 2009 در ساعت 10:47 AM