رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ تیر ۱۳۸۸

موج جدیدی از گرد و غبار در غرب ایران

موج جدیدی از گرد و غبار شدید بار دیگر آسمان استان کردستان را پوشانده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مردم این استان در غرب ایران، ناچار شده‌اند برای تنفس بهتر به پوشیدن ماسک بر روی صورت روی بیاورند.

پدیده گرد و غبار، در این استان از ساعات پایانی روز گذشته (چهارشنبه) آغاز شده و تا امروز روند رو به افزایشی داشته‌است. شهرستان‌های سنندج، مریوان، سقز و بانه با بیشترین گرد و غبار مواجه هستند.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان کردستان در این باره گفت «در حال حاضر و بر اساس گزارش اولیه میانگین میزان آلودگی در مناطق مختلف استان به بیش از چهار برابر حد استاندارد رسیده و در این وضعیت کودکان و افراد سالخورده باید از حضور در فضای باز به شدت پرهیز کنند.»


ایرج حسن‌زاده هم‌چنین اظهار داشت: «بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی استان این وضعیت تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.»

استان کردستان از دو هفته گذشته تا کنون به صورت جدی با این پدیده روبه‌رو بوده و حتی در بعضی از روزها میزان آلودگی به بیش از ۲۵ برابر حد استاندارد رسیده‌است.

بر پایه ابلاغیه کمیته بحران و بندهایی از آن، زمانی که میزان آلودگی هوا به وضعیت بحرانی برسد باید با اعلام وضعیت فوق‌العاده از رفت‌وآمد مردم در فضای آزاد به شدت جلوگیری و تعطیل عمومی اعلام شود ولی زمانی که آلودگی هوا در استان کردستان به بیش از ۲۵ برابر حد استاندارد رسید این اقدامات پیشگیرانه اعلام و اجرا نشد.

خیرالله مرادی، رئیس سازمان محیط زیست استان کردستان نیز گفت «وضعیت آلودگی هوا در سنندج به وضعیت بسیار خطرناکی رسیده‌است و متأسفانه هر لحظه بر میزان آن افزوده می‌شود.»

بر پایه اعلام سازمان هواشناسی استان کرمانشاه گرد و غباری که روز چهارشنبه از سمت کشور عراق وارد شهرستان‌های مرزی شده حدود ۱۰ برابر حد مجاز است که باعث کاهش دید و افزایش آلودگی در این شهرستان‌ها شده‌است.

موج جدید گرد و غبار، روز چهارشنبه ادارات دولتی و بانک‌های شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را به تعطیلی کشاند.

استان‌های غربی کشور از جمله لرستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان و هم‌چنین استان تهران اخیراً با پدیده ورود گرد و غبار بیابان‌های عراق و عربستان به جو خود روبه‌رو بوده‌اند.

علت آلودگی‌های اخیر منطقه غرب ایران آثار توفان شن در کشورهای عربستان و عراق و وزش آن به‌سوی ایران دانسته شده‌است.

Share/Save/Bookmark