رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ تیر ۱۳۸۸

لغو کنسرت لئونارد کوئن در فلسطین

کنسرت لئونارد کوئن، خواننده برجسته موسیقی راک و فولک که قرار بود در ماه سپتامبر آینده در کرانه غربی در فلسطین برگزار شود، به دلیل تحریم مبارزان فلسطینی، لغو شد.

کمپین (PACBI) که از سوی مبارزان فلسطینی در سال ۲۰۰۴ با هدف بایکوت فرهنگی و آکادمیک بین‌المللی اسرائیل به وجود آمده، در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر کرد نوشت: «تا زمانی که لئونارد کوئن بخواهد رژیم آپارتاید و استعماری اسرائیل را با اجرای کنسرت در اسرائیل توجیه کند، رام‌الله اجازه برگزاری کنسرت او در این منطقه را نخواهد داد.»

با این حال لئونارد کوئن اعلام کرد که وی کنسرتش را در شهر تل‌آویو برگزار خواهد کرد. این کنسرت جزئی از تور بزرگ جهانی کوئن است که از ابتدای امسال آغاز شده است.

لئونارد کوئن قصد داشت یک روز بعد از اجرای کنسرت در استادیوم ۵۵ هزارنفری رمت گان در نزدیکی تل‌آویو، در قصر فرهنگ رام‌الله که ۷۳۶ صندلی دارد، کنسرتش را اجرا کند.

این کنسرت از سوی کلوب زندانیان فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل دربند هستند، برنامه‌ریزی شده بود.


اما یکی از مبارزان فلسطینی با انتقاد از لغو کنسرت کوئن، آن را فرصت خوبی برای جلب توجه جهانیان به مسئله فلسطین دانست که از دست رفت.

لئونارد کوئن خواننده یهودی‌تبار کانادایی، در سال ۱۹۷۳ در زمان جنگ یوم کیپور به اسرائیل رفت تا برای سربازان اسرائیلی که در صحرای سینا می‌جنگیدند، کنسرت اجرا کند.

راجر واترز خواننده و نوازنده گروه پینک فلوید در سال ۲۰۰۶ به درخواست فلسطینی‌ها، کنسرتش را از تل‌آویو به دهکده عرب نشین نوه شالوم منتقل کرد.

چند هفته قبل، سازندگان فیلم مستند «مردان بله قربان گو»، فیلمشان را در حمایت از جنبش مردم فلسطین از فستیوال فیلم اورشلیم بیرون کشیدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ک.ئن عزیز حلشون رو گرفته! اینا آخه موسیقی حالیشون میشه یک مشت وحشی شکم گنده که فقط بلدن راکت بسازن!

-- مردوک ، Jul 16, 2009 در ساعت 09:30 AM