رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ تیر ۱۳۸۸

«نقش سیاسیون در اغتشاش‌ها محرز است»

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که نقش برخی «سیاسیون» در اغتشاش‌های اخیر «محرز» شده و پرونده‌های آنها در حال تکمیل است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای اژه‌ای درباره زمان آزادی فعالان سیاسی بازداشت شده اظهار داشت: «تحقیقات از فعالان سیاسی دستگیر شده همچنان ادامه دارد، وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی این موضوع را همچنان در دست بررسی دارند.»

به گزارش ایرنا وی افزود: «نمی‌توان زمان مشخصی را درخصوص آزادی آنها اعلام کرد. چراکه بستگی به خود متهمان و استعلام‌هایی که از مراجع مختلف در خصوص آنها به عمل می‌آید، دارد.»

خانواده‌های بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی بازداشتی که برخی از آنها در دولت‌های گذشته نیز دارای مسئولیت‌هایی بوده‌اند، با مراجعه به مراجع تقلید و ارسال نامه برای آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی آنها شده‌اند.

اقدامات خانواده‌های این افراد، تاکنون موثر نبوده و بیشتر فعالان سیاسی آزاد نشده‌اند.


به گفته وزیر اطلاعات، امکان پخش «اعتراف‌» برخی از بازداشت‌شدگان از صداوسیما «بستگی به نظر قاضی دارد و دستگاه قضایی در این خصوص تصمیم می‌گیرد.»

اژه‌ای همچنین افزود که «در اغتشاشات اخیر برخی جریانات ضد انقلاب تابلودار از جمله برخی افراد وابسته به جریان منافقین دستگیر شده‌اند.»

وی درباره شایعه اعدام مصطفی تاج‌زاده عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز گفت:«کسی که دادگاه نرفته چطور ممکن است حکمش صادر شود؟»

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سئوال که آیا اعترافاتی از تاج‌زاده پخش خواهد شد یا خیر، گفت: «تصمیم در مورد این موارد به عهده قاضی است.»

محسن تاج‌زاده، همراه با محسن امین‌زاده، معاون وزارت امور خارجه در دولت محمد خاتمی، که از اعضای ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بودند، روز ۲۲ خرداد همراه با ۱۱ نفر دیگر دستگیر شدند.

نهادهای حقوق بشری بارها در بیانیه‌های مختلف، نگرانی خود از تحت فشار گذارشتن بازداشت‌شدگان برای گرفتن «اعتراف» از آنها در خصوص ارتباطشان با نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

- جالب است رژيم ولايت فقيه كه به روي كار آمدنش در سال 1357با پيشروي قدم به قدم و تحريك مردم به تظاهرات آن هم به قصد براندازي بوده است، اكنون راهپيمايي سكوت مردم را كه نه براي براندازي، بلكه براي اعاده راي به سرقت رفته برگزار شده را اغتشاش مي نامد.
براين اساس و با تعريف خودسردمداران رژيم اصل روي كار آمدن اين حكومت به شيوه غير قانوني و براندازانه بوده است، زيرا همان كارهايي را كه اكنون غيرقانوني مي دانند، خودشان در سال 57 آن هم با مبناي براندازانه انجام دادند و به حكومت رسيدند. البته در قانون اساسي حق تجمع مسالمت آميز به رسميت شناخته شده است و در واقع اين رژيم كه به اعتراف خود مولود نامشروع عمليات غير قانوني است، هم اكنون هم غير قانوني عمل مي كند.

-- رضا ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:00 PM

ما که متوجه نشیدیم : 1- تا دیروز این اقا می گفت بازداشتی ها تحت نظر ما نیستند حالا اعتراف به دخالت در بازداشت انها می کند !!
2- مگر این همه ادم را که اعدام کردید دادگاه برده بودید که حالا به طرز مسخره ای می گویید دادگاه نرفته که اعدام بشه !! اخر کدام دادگاه ای شیخ !

-- ملت ، Jul 15, 2009 در ساعت 02:00 PM

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران نمیداند که به زودی بسا تش را بر خواهیم چید.اگر میدانست این همه زوزه نمیکشید. نمیداند به زودی باید در همان وزارت اطلاعات پاسخگوئ جنبش باشد.

-- ahmad ، Jul 16, 2009 در ساعت 02:00 PM