رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۸

مستند مایکل مور در‌باره بحران سرمایه‌داری

«کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه»، عنوان فیلم مستند جدید مایکل مور مستندساز مشهور آمریکایی است که در مورد ریشه‌ها و تاثیرات بحران اقتصادی عصر جدید و مشکلات نظام سرمایه‌داری ساخته می‌شود.

در این فیلم، مایکل مور بر روی انگیزه‌های منفعت‌طلبانه نظام سرمایه‌داری و تاثیرات منفی آن بر زندگی میلیون‌ها آمریکایی و مردم نقاط دیگر جهان متمرکز شده است.

مایکل مور فیلمسازی است که به خاطر مستندهای انتقادی وجنجالی‌اش درباره فرهنگ اسلحه در آمریکا(بولینگ برای کلمباین)، نظام بیمه و خدمات درمانی در آمریکا و فارنهایت ۱۱/۹ شهرت دارد.

وی ابداع گر رویکرد ویژه‌ای در سینمای مستند است که به آن مستند انعکاسی یا بازتابی می‌گویند و در آن مستندساز خود در مقابل دوربین ظاهر شده و فیلم را روایت می‌کند.

نیک برومفیلد، مستندساز بریتانیایی نیز یکی دیگر از پیروان این سبک مستندسازی است.


مایکل مور درباره عنوان این فیلم چنین توضیح می‌دهد: «این یک عشق ممنوع است. هیچ کس جرات ندارد اسمش را بیاورد. این عشق همان کاپیتالیسم است.»

مایکل مور نخستین مستندسازی بود که فیلمش در بخش مسابقه فستیوال کن شرکت داده شد و نخستین کسی بود که نخل طلای کن را برای یک فیلم مستند دریافت کرد. وی با فیلم‌های مستند جنجالی‌اش، فیلم مستند را از یک ژانر تلویزیونی و محدود درآورد و جنبه‌ای مردم پسند به آن بخشید.

مستندهای او در سطح وسیعی در سینماهای جهان به نمایش درآمد و فروش زیادی کرد.

فیلم مستند «سیکو» ساخته مایکل مور نامزد دریافت بهترین فیلم مستند در اسکار سال ۲۰۰۷ بود و از نظر تجاری، سومین فیلم مستند پرفروش تاریخ سینما شناخته شد.

«کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه»، قرار است روز دوم ماه اکتبر آینده در سینماهای آمریکا به نمایش درآید.

Share/Save/Bookmark