رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ تیر ۱۳۸۸
نامه جمعی از وکلا به مراجع مرتبط با بازداشت‌ها:

«اصول قانون اساسی را رعایت کنید»

انجمن دفاع از حقوق زندانیان و جمعی از وکلای دادگستری با انتشار نامه سرگشاده‌ای از تمام مراجع مرتبط با بازداشت‌های حوادث اخیر خواستند که به «قانون احترام» بگذارند.

۵۲ وکیل و حقوقدانی که این نامه را امضا کرده‌اند، از مراجع مذکور خواسته‌اند که اصول ۲۲، ۳۲، ۳۵ و ۳۷ قانون اساسی را در مورد بازداشت‌شدگان رعایت کنند.

اصل ۲۲ قانون اساسی ایران می‌گوید که «حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است.»

اصل ۳۲ قانون اساسی تاکید می‌کند که کسی را نمی‌توان‌ دستگیر کرد «مگر به‏ حکم‏ و ترتیبی‏ که‏ قانون‏ معین‏ می‏‌کند.»

این اصل می‌افزاید که تمام بازداشت‌شدگان باید طرف ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شده و پرونده آنها به دادگاه ارسال شود.

امضا کنندگان این نامه خواسته‌اند اجازه ارتباط تلفنی فوری به بازداشت‌شدگانی که تاکنون با خانواده‌هایشان تماسی نگرفته‌اند، داده شود

اصل ۳۵ قانون اساسی نیز مربوط به حق داشتن وکیل برای «طرفین دعوا» است.

اصل ۳۷ قانون اساسی نیز تاکید دارد که «اصل بر برائت» است و «هیچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‏‌شود، مگر این‏ که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏» شود.

امضا کنندگان این نامه همچنین از مراجع مذکور خواسته‌اند اجازه ارتباط تلفنی فوری به بازداشت‌شدگانی که تاکنون با خانواده‌هایشان تماسی نگرفته‌اند، داده شود.

آنها در عین حال خواستار ملاقات با وکلایشان شده‌اند که بیش از دو هفته است که در زندان به سر می‌برند.

این نامه از سوی وکلای سرشناسی همچون محمدعلی دادخواه، نسرین ستوده، محمود علیزاده طباطبایی، محمد سیف‌زاده و صالح نیکبخت امضا شده است.

این نامه از سوی وکلای سرشناسی همچون محمدعلی دادخواه، نسرین ستوده، محمود علیزاده طباطبایی، محمد سیف‌زاده و صالح نیکبخت امضا شده است

در ایران با گذشت بیش از سه هفته از زمان اعلام نتایج انتخابات که با ناآرامی‌های گسترده‌ای همراه بود، بیش از ۵۰۰ نفر همچنان در بازداشت به سر می‌‌‌برند.

این تعداد، بخشی چهار هزار نفری هستند که بنابر اعلام نهاد‌های حقوق بشری طی یک ماه اخیر در ایران بازداشت شده بودند.

مقام‌های قضایی می‌گویند که تنها ۵۰۰ نفر از معترضان به نتایج انتخابات در بازداشت به سر می‌برند و مابقی دستگیر شدگان را آزاد کرده‌اند.

در میان این ۵۰۰ نفر، اسامی بیش از ۲۵ خبرنگار و ده‌ها فعال مدنی و سیاسی دیده می‌شود.

خانواده‌های این فعالان مدنی و سیاسی در هفته‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای آزادی «عزیزان» خود داشته‌اند.

دیدار با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و برخی مراجع تقلید شیعه از جمله اقدامات این خانواده‌ها در هفته‌های اخیر است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان حواستان هست که بی بی سی رسمن دارد به احمد ی نژاد رییس جمهور می گوید.??????????

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

فتوای آیت الله منتظری
علی خامنه ای را هدف گرفته

تثبیت کودتای 22 خرداد روز به روز دشوار تر می شود و هر روز که از این بی تثبیتی می گذرد، زیر پای کودتاچی ها سست تر می شود. تردید نیست که فتوای آیت الله منتظری که روز گذشته منتشر شد، این بار پیامدهای سنگینی برای حکومت خواهد داشت، زیرا این بار در متن حاکمیت و حاشیه حاکمیت نیز انبوهی از ضربه دیدگان کودتای اخیر با این پیام همراه و همگام اند. این فتوا در شرایطی انتشار یافت که جامعه مانند سال انقلاب 57 تشنه خبر است و مردم اخبار را بسرعت برق و باد به یکدیگر می رسانند. بنابراین، سکوت رسانه های داخلی حکومت درباره این فتوا، بر خلاف گذشته، موجب آن نخواهد شد که مردم از آن بی خبر بمانند. هر یک از مقلدان آیت الله منتظری در شرایط کنونی یک بلندگوی پخش این فتوا در میان مردم است. مقلدانی که نه تنها در مجمع روحانیون و جامعه روحانیت، مجمع محققین حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بلکه در حکومت و حتی در میان نیروهای سپاهی و نظامی و بسیجی نیز حضور دارند. حتی کسانی که در گذشته فاصله خود را از آیت الله منتظری حفظ می کردند، با کودتائی که شد و خونی که سپاه و بسیج و نیروی انتظامی به دستور مستقیم رهبر در نماز جمعه تهران ریخته و می ریزد این فاصله را دیگر رعایت نخواهند کرد. شمشیری که کودتاچی ها از نیام برکشیده اند، گردن بسیاری را نشانه گرفته است. فتوای آیت الله منتظری، در نوع خود اعلام جهاد علیه استبداد و کودتاست. این مقابله که وی گفته است هیچکس حق ندارد در برابر آن سکوت کند، می تواند سرانجام علی خامنه ای را رقم بزند.

علاوه بر اخبار تائید نشده ای که در باره احتمال کوچ شماری از روحانیون و علمای قم به نجف پخش شده، خبرهائی در باره نامه جمعی از فرماندهان سپاه در دوران جنگ نیز روز گذشته منتشر شده است. گفته می شود این نامه خطاب به علی خامنه ایست. با توجه به حمایت های فرماندهان دوران جنگ سپاه از میرحسین موسوی در جریان کارزار انتخاباتی، تهیه و انتشار این نامه دور از ذهن نیست. گفته می شود در این نامه خطاب به خامنه ای نوشته شده "ای‌ کاش در جنگ به خون غلتیده بودیم، اما شاهد به خاک و خون غلتیدن مردم نمی‌بودیم"

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

دیدار میرحسین موسوی و و زهرا رهنورد با خانواده سهراب اعرابی


شامگاه سه شنبه (حدود ۹ و سی دقیقه شب) میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد در منزل سهراب اعرابی که در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات و در حوالی میدان آزادی ظاهرا بر اثر تیراندازی نیروهای بسیج کشته شد، حاضر شدند و با خانواده این جوان ۱۹ ساله ابراز همدردی کردند. متاسفانه بستگان خانواده اعرابی مانع حضور خبرنگار اعزامی شدند و یکی از بستگان سهراب با بی‌احترامی خبرنگار یک روزنامه معتبر در تهران را از منزل خانواده اعرابی بیرون کرد. این در حالی اتفاق افتاد که بیشتر حضار و اشخاص عادی آزادانه امکان فیلم برداری و عکسبرداری از طریق گوشی‌های همراه خود را داشتند.

ظاهرا بستگان خانواده اعرابی به دلیل اشتباه و عدم آگاهی، خبرنگار-عکاس مذکور را به دلیل شباهت اسمی روزنامه‌اش با یکی از روزنامه های وابسته به جناح دولت از فعالیت و تصویربرداری منع کردند.

نهایتا تلاش این خبرنگار برای متقاعد کردن بستگان و تفهیم اشتباه‌شان بی‌نتیجه ماند و از منزل خانواده اعرابی اخراج شد.

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

محمد توسلی عضو ۷۱ ساله نهضت آزادی ایران در زندان انفرادی به سر می برد + انصار نیوز از استعفای برخی اعضای نهضت خبر می دهد

مهندس محمد توسلی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و رییس دفتر سیاسی این حزب در سن ۷۱ سالگی در زندان انفرادی به سر می برد. به گزارش ادوار نیوز مهندس محمد توسلی عضو ۷۱ ساله نهضت آزادی پیرترین زندانی سیاسی بازداشت شده در موج بازداشت فعالان سیاسی محسوب می شود.

وی در تماس تلفنی با خانواده اش تصریح کرده است در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی به سر می برد. گفتنی است مهندس توسلی به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در دولت موقت مهندس بازرگان شهردار تهران بوده است و از جمله ی صاحبنظران ارشد سیاسی کشور به شمار می آید.

همچنین انصارنیوز که از حامیان محمود احمدی نژاد به شمار می رود گزارش داده است که برخی از اعضای نهضت آزادی ایران که از زمان عضویتشان چندی نمی گذرد به تازگی استعفای خود را تحویل دبیرکل نهضت آزادی داده اند. صحت این خبر هنوز به تایید نهضت آزادی نرسیده است.

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

دیدار خانواده‌های بهاور، قوچانی، تاجیک و سلطانی با آنان در اوین: اعترافات تکذیب شد
گروهی از خانواده های زندانیان سیاسی که پس از اتفاقات انتخابات بازداشت شده بودند و در بی خبری کامل به سر می بردند، دیروز توانستند با عزیزان خود در محل زندان اوین ملاقات کنند. دیروز خانواده های عماد بهاور، محمد قوچانی، عبدالرضا تاجیک و عبدالفتاح سلطانی با مراجعه به زندان اوین موفق شدند با این زندانیان ملاقات کنند.

مریم شفیعی همسر عماد بهاور در گفتگو با اعتماد از سلامت کامل همسرش خبر داد و گفت؛ «دیروز به همراه مادر عماد به زندان اوین مراجعه کردیم و توانستیم به مدت ۲۰ دقیقه به صورت کابینی ملاقات کنیم.» وی گفت؛ «بازجویی ها تمام شده است و عماد همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود.»

شفیعی افزود؛ «عماد دسترسی به تلویزیون، کتاب و روزنامه ندارد.» مریم شفیعی با مساعد توصیف کردن حال همسرش اضافه کرد؛ «حال روحی عماد خیلی خوب بود اما کمی لاغر شده بود ولی عماد در کل می خندید و سفارش می کرد ما در بیرون مواظب خودمان باشیم.»

در ادامه ملاقات ها مریم باقی همسر محمد قوچانی نیز دیروز موفق شد با این روزنامه نگار ملاقات کند. مریم باقی در توضیح وضعیت همسرش گفت؛ آقای قوچانی از نظر روحی وضعیت خوبی داشت.

وی همچنین به نقل از قوچانی گفت؛ «من به زمان فکر نمی کنم و نمی دانم کی آزاد می شوم.» باقی افزود؛ فکر می کنم با گفتن این جمله خیال ما را راحت کند. باقی اضافه کرد؛ «وی از نظر جسمی لاغر و ریش و موهای سرش هم بلندتر شده بود.»

مریم باقی خاطرنشان کرد؛ در زمان بازجویی ها در انفرادی نگهداری می شدند اما از زمانی که بازجویی ها تمام شده است به اتاق های چندنفره بند ۲۰۹ منتقل شده و در کنار چند متهم مواد مخدر و متهمان مالی نگهداری می شود.

همسر باقی اضافه کرد وی از وضعیت سایر متهمان سیاسی بی خبر بود. مریم باقی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگار «اعتماد» گفت؛ «آقای قوچانی دسترسی به تلویزیون و روزنامه ندارد اما شبی که او را بردند با خود دو جلد کتاب همراه برد که این دو جلد کتاب در اختیار وی قرار دارد.»

سوال دیگر خبرنگار درباره اعترافات تلویزیونی بود که باقی در این باره گفت؛ «همان زمانی که یک روزنامه مدعی این اعترافات شد، در تماس تلفنی که قوچانی با منزل داشت این موضوع را به شدت تکذیب کرد و اتفاقاً در این ملاقات کابینی هم مجدداً از او این سوال را پرسیدم که وی بار دیگر هر گونه اعتراف را تکذیب کرد و حتی می‌گفت اینجا بحث های فکری زیادی درباره عدم وقوع انقلاب مخملی در ایران داشته‌ایم.»

مریم باقی گفت؛ «به رغم اینکه ملاقات کابینی بود اما سه مامور بر مکالمات ما نظارت داشتند.»

مریم شفیعی همسر بهاور نیز هر گونه اعتراف تلویزیونی را تکذیب کرد. وی به نقل از عماد بهاور گفت؛ «از من خواسته شده اعتراف کنم اما با این موضوع مخالفت کرده‌ام و آنها هم از پیگیری ماجرا منصرف شده‌اند.»

عماد بهاور رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران روز شنبه ۲۳ خرداد به همراه شماری از اعضای این شاخه بازداشت شد. محمد قوچانی هم چند روز پس از بروز ناآرامی ها در ساعات اولیه بامداد بازداشت شد. همچنین خواهر عبدالرضا تاجیک دیگر روزنامه نگار بازداشت شده از وضعیت مساعد جسمی و روحی برادرش خبر داد.

وی نیز شرایط ملاقات را مشابه دیگر بازداشت شده ها به صورت کابینی بیان کرد. عبدالرضا تاجیک به خانواده اش گفته مراحل بازجویی وی تمام نشده است و بازجویی اش همچنان ادامه دارد.

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

دیدار با آیت الله بیات در زنجان
آنهائی را که زمان امام نتوانستند
بکشند، حالا می خواهند بکشند

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

مهدی کروبی
"ندا" را همانها کشتند
که 19 نفر دیگر را هم کشتند!

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

خاتمی، هاشمی و بهشتی از کیهان، ایران و فارس شکایت کردند

مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی، از خبرگزاری فارس ، روزنامه ایران و سایت رجا نیوز به دادگاه شکایت کرده است.

محمود علیزاده طباطبائی، وکیل مدافع وی به خبرگزاری ایسنا گفت:از آنجا که خبرگزاری فارس خبری منتشر کرده بود مبنی بر دریافت رشوه توسط مهدی هاشمی از شرکت نفتی نروژی « استات اویل »، وی به اتهام نشر اکاذیب و افترا، از خبرگزاری فارس به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده است.
وکیل مدافع مهدی هاشمی افزود: موکلش همچنین از روزنامه ایران، و سایت رجانیوز، نزدیک به همسر محمود احمدی نژاد، به این دادسرا شکایت کرده است.
محمود علیزداه همچنین خبرداد که محمد خاتمی،‌رئیس جمهور پیشین ایران، از روزنامه ایران به دلیل این که نوشته بود وی در مصر با آمریکائیان دیدار داشته به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده است در حالی که وی اصلا به مصر سفر نکرده است.
خبرگزاری ایسنا افزود : علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی نیز از روزنامه کیهان به دلیل نشر اکاذیب و افترا شکایت کرده است.

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 03:00 PM

اقا یا خانوم بدون نامی که معلوم نیست از کجائی و در چه حالو هوائی سیر میکنی احتمالا در توهم هستی!ولی خوش باش تا اموراتت بگذره مثل هم مسلکات که این قبیل ارزوهارو با خود به دیار باقی بردند

-- کیانوش ، Jul 15, 2009 در ساعت 03:00 PM

اینا همش از ترس نشان دادن اعتراف خیانتهای مثلا اصلاح طلباست که از الان دنبال فرارن و امثال شما بدون نامها هم ملعبه های دستشون که به شماها هم خیانت خواهند کرد

-- داریوش ، Jul 15, 2009 در ساعت 03:00 PM