رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ تیر ۱۳۸۸

موسوی جبهه سیاسی تشکیل می‌دهد

علیرضا بهشتی مشاور میرحسین موسوی، از تشکیل یک جبهه سیاسی در آینده‌ای نزدیک از سوی وی خبر داد.

آقای بهشتی در ستاد انتخاباتی موسوی نیز مسئولیت داشت.

علیرضا بهشتی امروز سه‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که تشکیل یک جبهه سیاسی در دستور کار آقای موسوی قرار داد و به زودی خبر تشکیل آن اعلام خواهد شد.

پیش‌تر عزت‌الله سحابی و حسین مرعشی به موسوی پیشنهاد کرده بودند که جبهه سیاسی گسترده‌ای تشکیل دهد.


نخست وزیر پیشین ایران اعلام کرده است که نتایح دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارد.

وی به همراه مهدی کروبی و محسن رضایی، سه رقیب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد بودند.

هیچ یک از رقبای احمدی‌نژاد، «پیروزی» وی در این دوره از انتخابات را نپذیرفته‌اند.

کروبی و موسوی اعلام کرده‌اند که با دولت برآمده از این انتخابات که «نامشروع» است به شکل قانونی مبارزه خواهند کرد.

حزب مشارکت ایران اسلامی، حزب کارگزاران، مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم نیز نتایج این دوره از انتخابات را نپذیرفته‌اند.

ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که جبهه‌ای از سوی میرحسین موسوی تشکیل ‌شود با استقبال گسترده هواداران وی مواجه خواهد شد

این افراد و جریان‌های سیاسی معتقدند که در این انتخابات «تقلب‌های» گسترده‌ای به نفع آقای احمدی‌نژاد صورت گرفته است، اما در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای و شورای نگهبان صحت انتخابات را تائید کرده‌اند.

ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که جبهه‌ای از سوی میرحسین موسوی تشکیل ‌شود با استقبال گسترده هواداران وی مواجه خواهد شد.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در واکنش به گزارش‌ها در این‌باره ادعا کرده که آقای موسوی «صلاحیت» تشکیل حزب را ندارد.

شریعتمداری به همراه گروهی از فرماندهان سپاه، میرحسین موسوی را به مقدمه‌چینی برای راه‌اندازی ‌«انقلابی رنگی» در ایران متهم کرده است؛ اتهامی که با واکنش محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران و بسیاری از شخصیت‌ها‌ و احزاب سیاسی مواجه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

In aghayan ham dasteshan be khone farzandane Iran alodast. Behtar ast baraye kasbe heysiyat baraye khodeshan ham ke shode bish az in aghabneshini nakonand.

-- Farzaneh ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

اصلاح طلبان هميشه به منزله ترمز براي هرگونه جنبش سياسي واقعي در تغيير ساختار حکومتي عمل کرده اند. حالا هم همان نقش را ايفا مي کنند. مي خواهند سر مردم را براي چند سال ديگر هم شيره بمالنند که بعله، مي توان اين رژيم را از داخل تغيير داد و غيره. در حاليکه اهرم هاي قدرت در دست ديگران است. مردم سرخورده را با جبهه فراگير سياسي نمي توان دلخوش کرد.

-- محمد ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

به نظر من وقتي كسي يا گروهي اقدام به تشكيل جبهه سياسي مي‌زنند به اين معناست كه قصد دارند با اقدامي فراگير گروههاي همسو را و به حاشيه رانده و مطرود و معارض را در زير چتر جبهه قرار دهد و اين به معناي اين است كه اين جبهه فراگيري حذفي عمل نمي‌كند و نشانه‌گذاري و بر چسب زني نيز نمي‌كند. بايد ديد جبهه مورد نظر موسوي تا چه ميزان با اين فرايند كنار مي‌آيد آيا اين جبهه نيز همانند جناح اقليت حاكم آنقدر اقدام به حذف مي‌كند كه تنها اقليتي از آن باقي بماند. يا اين كه نه اين جبهه فراگير همه ايرانيان سرخورده را گرد هم مي‌آورد. از طرفي زماني كه شما از جبهه سياسي نام مي‌بريد بايد شوراي ائتلافي از همه گروههاي معارض حاكميت در آن حضور داشته باشد. آيا واقعا پتانسيل اين چنيني را در خود مي‌بيند. آيا مي‌تواند همه كساني را كه در اين سالها همانند روزهاي اخير انگ خورده‌اند را دعوت كرد. همه آنهايي كه زماني نتوانستند در برابر هجمه اتهامات وارده بر آنها مقاومت كنند. يا كشته شدند، يا زندان و تبعيد و ... آقاي موسوي مي‌تواني همه ايرانيان مهاجر را در جبه فراگيرت بگنجاني و همه ايرانيان و گروههاي اجتماعي به حاشيه رانده شده و سرخورده را دعوت كني. بايد صبر كرد و ديد كه شما هم انحصار طلب جديد هستي يا اينكه نه خواست همه ملت ايران را براي داشتن يك حكومت ملي و نه سركوبگر بر آورد مي‌كنيد.

-- saman ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

kamtarin fayedeye tashkile hezbe musavi ,
in hast ke daghighan midanad che kasani va be che mizan be u raai dade and , albatte be sharte inke hameye anha dar heszbe musavi ozw shavand .
in behtarin sanad va behtarin ravesh baraye kashfe haghighate entekhabat ast .

-- Hosein ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

من رزمنده وبرادرشهیدم،نه خس وخاشاک ومنافق جدید!
ح - نادری برادر شهید ورزمنده دوران دفاع مقدس با ارسال یاداشتی به آینده نوشته است:

سال 65 درحالی که تنها 15سال داشتم با سپاهیان محمد (ص) عازم جبهه های نبرد شدم در عملیات غرور آفرین کربلای پنج شرکت کردم بعد از آن نیز بطور متناوب نزدیک به 18 ماه به عنوان یک بسیجی در مناطق عملیاتی بودم تا اینکه جنگ به پایان رسید خیلی ناراحت بودم که چرا سنم طوری اقتضا نکرد که مدت بیشتری را در جبهه ها سپری کنم . حال که جنگ به همت من وبرادر شهیدم ((که تنها سه ماه از ازدواجش سپری شده بود به شهادت رسید )) وهزاران مثل من ها وبرادران شهیدمان به پایان رسید و در آرامش و عافیت حاصل از رزم ما کسانی مانند فیروز آبادی ها (رئیس ستاد نیروهای مسلح) وعراقی ها (فرمانده سپاه محمد تهران) به مسند رسیدند، آیا رواست که به خاطر هم فکر نبودن با ایشان وحمایت از یکی از فرزندان راستین امام ، رئیس شان خس وخاشاکم بنامد ، دیگری منافق جدید وآن یکی فتنه گر .

حال سئوال من این است اگر من و هزاران مثل من در آن روزها به مقابله با دشمنان نمی رفتیم ، یا برادرم وهزاران مثل برادرم جانشان را بر سر آرمانشان نمی دادند آیا اینک شماها برمسند بودید تا این گونه بی محابا برما بتازید و هر انگی که خواستید بر ما بزنید؟؟ آیا شرم نمی کنید از تاختن اینچنینی بر کسانی که روزی بنیانگذار جمهوری اسلامی به وجودشان افتخار می کرد . مگر همو نفرمود که خانواده شهدا چشم وچراغ این ملتند ؟؟ مگر رزمندگان دفاع مقدس همان جان برکفان و ایثارگران دیروز نیستند ؟؟ ایا دیگر نیازی به وجودمان احساس نمی شود ؟؟ مگر اماممان نفرمود : نگذارید این پیش کسوتان جهادوشهادت درپیچ وخم زندگی به فراموشی سپرده شوند ،آیا بسیجیان همین هائی هستند که باتوم به دست در مقابل ما ایستاده اند ؟؟ ما که مدتهاست فراموش شدیم وهیچ گله ای از فراموش شدنمان نداریم لا اقل به نام مقدس بسیج آسیب نرسانید وکاری نکنید که فرزندانمان در مورد شهدای مظلوم بسیجی دوران دفاع مقدس نیز قضاوت درستی نداشته باشند . شما را به خدا در حق آنان ظلم نکنید .
نظرات بینندگان:
حرف دل ما را زدی
برادر شهید عزیز.....شما هنوز چشم و چراغ این ملت هستید....ملت ما هیچگاه بسیجیان واقعی را فراموش نمیکنند....بسیجی واقعی با دشمن مردم ستیز میکرد....بسیجی واقعی امثال چمران و باکری و همت بودند......خدا همه آنها و برادر بزرگوار شما را غریق رحمت کند و خدا پیر مراد ما خمینی عزیز را همنشین اولیائش گرداند ...

-- رزمنده یا منافق ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

سلام
نمی‌دونم دوستانی که معتقدند میرحسین دستش به خون‌ها آلوده است را چگونه باید قانع کرد، ‌شاید راهی نباشد که قانعشان کرد،‌ اما میرحسین در این یک ماه گذشته بسیار خوب عمل کرده و تبدیل به نمادی از تغییر خواهان ایرانی شده. کسی که در سخت‌ترین شرایط کوتاه نیامد، کسی که در زیر همه انواع اتهام‌ها ایستادگی کرده و پا پس نکشیده. بنابراین تاسیس یک جبهه سیاسی از طرف میرحسین و کروبی ارزشمند است و می‌تواند سکوی مناسبی برای تحول‌خواهی در ایران باشد.
دوست عزیزم محمد:
نمی‌دانم که درباره تغییر رژیم از خارج چه نظری داری،‌چیزی که من می‌فهمم این است، تغییر از بالا در رژیم اگر نگوییم غیر ممکن، ‌آن‌قدر سخت شده که عملی نیست،‌این را همان موقع که خاتمی از کاندیداتوری کنار کشید فهمیدیم،‌ اما ما به جز تغییر از داخل کشور و از طریق مردم چاره‌ای نداریم،‌ شاید من اشتباه فهمیدم،‌ واقعا منظور شما از نمي توان اين رژيم را از داخل تغيير داد چیست؟ اگر منظورت تغییر از خارج است که وامصیبتا...
چه کسی بهتر و صالح‌تر از مردم یک کشور که تغییرات را در کشورشن ایجاد کنند،‌ من به هیچ‌وجه با تغییراتی که دیگران از خارج بدهند کنار نمی‌آیم. تاریخ ایران گواه بی‌چارگی‌هایی است که از تغییرات خارجیان در این کشور شکل گرفته و ...
زنده باد ایرانی آباد که به دست ایرانی ساخته شود

-- جواد ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

آقای موسوی
یادتان باشد این مردم به شما اعتماد کردند این مردم جان دادند
(ندا) دادند
این مردم به تصور این که تو به پا خا سته ای به پا خا سته ‌اند
به خاطره تو جان دادند یادت باشد تو به مردم قول داده‌ای مبادا زیرش بزنی‌

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

سالهاست منتظر تشکیل چنین جبهه ای بوده ام . اصلاح طلبان بدون تشکیلات واحد وسراسری موفق نخواهند بود .
اگر این کار ١٢ سال پیش به دست خاتمی انجام می شد نتایج به مراتب بهتری تاکنون کسب شده بود . اهداف
جبهه می تواند از جمله شامل موارد زیر باشد
١- انتخابات ازاد ٢- ازادی فعالیت احزاب ٣-ازادی بیان و.......

-- maryam ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

Baradare azize razmande ,
mellate Iran ba farhange defa va mobareze hargez bigane nist , shoma va baradare shoma va amsale shoma hargez dar hafezeye mellat faramush nakhahid shod ,ajre shoma ba khodast .
amma emruz digar kalameye basij lakke dar shode ast va chare ee namande ke in kalame ra faramush konim ,
begzar shoma ra razmande benamim ke ba in janiane maghz shoste eshtebah nashavad .

Kalameye basij , nangin ast , agheshte be kalameye Velayat , in 2 lazem o malzume ham hastand .
tarikhe emruze Iran , nasle jadide emruze Iran , zemne sepas az shoma Razmandegan , ke sahebane aslie in marz o bum hastid , az tamame eslam nama hayi ke bar gordeye mellat savar shodand va tamame servate in vatan ra be yaghma bordand , ebraze enzejar mikonad ,
Baradare aziz , to razmande ee , razmande kasi nist ke dar dakhele vatan , hamvatan mikoshad , razmande kasi ast ke ba doshmane kharejie motajavez mijangad va hamishe pak baghi mimanad .
In janian be esme sarkube shuresh , hamvatanane ma ra shahid kardand , ma hargez sahneye shellike aslaheye an basijie jenayatkar ra az balaye bame gordane 117 be suye sar o sineye mardom faramush nakhahim kard .
In lakkeye nang bar damane rowhaniyyat ham baghi mand . faghat madudi az rowhaniun budand ke donya parasti ra kenar gozashtand va harfe hagh zadand .
baradare aziz , emruz rowhaniyyat niz chehreye tarsu va bozdele khish ra neshan dad .
inhayi ke chehreye be zaher gul zanande darand ba rishe sefid va ammame o aba , inha neshan dadand ke dar moghabele zaleme jaer ( seyyde ali Khamenei ) cheghadr tarsu va bozdel va nan be nerkhe ruz khor hastand

baradare aziz , 1300 sal ast ke har sal azadarie tasua ashura darim amma dar amal anha ke bish az hame balaye manbar miravand , az hame bi gheirat tar va tarsu tar hastand .
Hoseine zamane , mir hosein bud , va faghighe zamane , montazeri

zende bad faghihe shoja

Mellate Iran shojaat lazem darad , faghat shoja bashim .

be omide Irani azad .

Hosein.

-- Hosein ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

man ettehaad va ham-sedaaii raa tanhaa raahé aazadi va ehteraam bé aksariatt mibinam va har tafraghé parakani raa khiaanat be demokraasi. Mosavi behtariné alternaativ baraayé Irané emrooz ast; ta fardaa ché pish aayad... ma baayad az amntarin va saafterin raah bé solh va aaramesh dar vatan beresim ; baayad jelo raft...pish be soyé demokreesi va ehteram bé khaasté aksariaat...
lotfan shomaa ké nemidoonid aayaa mishé bé mosavi etminaan kard yaa na kami taámogh konid...choob laayé charkhé pishraft-haa nayandazid... 2009,07,14 swede

-- minosh ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

دوست عزير جواد، منظور «داخل رژيم» بود. اين راه کار ها ديگر قديمي شده. رژيم در موقعيتي قرار گرفته که از داخل رژيم قابل تغيير نيست. اين موضوع را خيلي ها فهميده اند ولي دوستان اصلاح طلب هنوز نمي خواهند قبول کنند. حتي آنهايي که رژيم به زندان افکنده. دوست عزيز، من بايستي خشک مغز باشم که حتي براي يک لحظه تصور کنم مي شود رژيم را از خارج ايران تغيير داد.

-- محمد ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

آقای موسوی و همراهان او باید بدانند که جنبش مردم به مراتب جلوتر از آنها حرکت می کنند. حذف ولی فقیه و نهاد ولایت و دیگر ارگان های موازی و وابسته به ولایت و تغیر قانون اساسی از خواست های عمده این جنبش است.
اساسی،

-- Asasi ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

hamwatane irani ettehad, ettehad

-- azadi ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM

دوست عزیزم محمد
بیانیه‌های موسوی کاملا بازگو کننده این هستند که موسوی هم امیدی به اصلاح از بالای حکومت ندارد همان وقتی که پیش از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان گفت که امیدی به شورا نگهبان نیست، همین مساله را مد نظر قرار داده بود، این محل کوچک مجال کافی برای نشان دادن تمام موارد نیست که ببینیم موسوی، خاتمی، کروبی و بسیاری دیگر از بزرگان اصلاح‌طلب در پی تغییر حکومت از بالا نیستند. بنابراین نمی‌توانیم به راحتی بگوییم اصلاح‌طلبان سرخوشند که رژیم را از داخل رژیم تصحیح کنند
فکر می‌کنم تشکیل این جبهه این‌قدر خوب باشد که به تمام معایبش بیارزد.
ارادتمند

-- جواد ، Jul 15, 2009 در ساعت 01:00 PM