رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«بی‌توجهی، مصلحت نیست»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «حق با ننه جون مهدی بود‌!‌» در خصوص مشکلات اقتصادی ایران و موضع‌گیری محافظه‌کاران نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «در چهار سال گذشته، بسیاری از نگرانی‌های اقتصادی به دغدغه مشترک جناح‌های گوناگون سیاسی تبدیل شد. در واقع عملکرد دولت نهم، محور جدیدی بود که دسته‌بندی‌های جدیدی را در میان جناح‌های سیاسی ایجاد کرد. براساس مـحــور جــدیـد، بـسـیـاری از اصـولـگـرایـان، اصلاح‌طلبان و کارشناسان مستقل در یک جبهه قرار گرفتند و به تدریج تعدادی از یاران اولیه احمدی‌نژاد نیز به این جبهه پیوستند.»


به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «ممکن است عده‌ای هم بگویند که باید به دولت جدید برای اجرای برنامه‌ها مهلت داد. اما آیا سکوت و تن دادن به طرح‌های دولتی که رئیس آن بر تداوم برنامه‌های قبلی خود تأکید دارد و بی‌توجهی بـه هـشـدار کسانی که حقانیت نگرانی‌های اقتصادی آنها آشکار شده است، به مصلحت می‌باشد؟»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «اکنـون بسیـاری از مخـالفان انتخاباتی کروبی، موسوی و رضایی همان چیزهایی را می‌گویند که در دوره انتخابات توسط منتقدان دولت گفته می‌شد و بعضی از مردم برای یادآوری حقانیت آن، ذکر خیری از مرحومه «ننه جون مهدی» می‌کردند.»

متن کامل سرمقاله

نهاد مدنی برتر از حزب
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «آقای موسوی به نهاد حقوقی-مدنی نیازمندیم نه حزب» به ارائه پیشنهادهایی به میرحسن موسوی پرداخته است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «به دلایل متفاوت میرحسین ‌موسوی نباید حزب یا جبهه سیاسی تشکیل دهد. اما بعد از این پرهیز دادن، ایشان چه کار باید بکند؟ وی کمیته صیانت و دفاع از فصل سوم قانون اساسی (حقوق مردم) را تشکیل دهد.»

به نوشته این روزنامه، «تشکیل حزب در جامعه‌ای که حاکمیت آن چندان با احزاب بر سر همراهی نیست و آنان را رقیب خود می‌داند، با موانع جدی روبه‌رو است. به عنوان مثال فعالیت حزب جمهوری اسلامی که به درخواست ‌هاشمی از رهبر نظام متوقف شد.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «تاسیس حزب و جبهه در جامعه‌ای موفق است که امکان در اختیار گرفتن حاکمیت و اصلاح از بالا میسر باشد که رانت نفتی این امکان را در جامعه ما منتفی کرده است. همچنین حزب و جبهه زمانی راهگشاست که نهادهای مدنی شکل گرفته باشد که این ویژگی در جامعه ما حکمفرما نیست.»

متن کامل سرمقاله

چگونگی مقابله با «جنگ‌های مخملی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دولت مردم نهاد» پیشنهادهایی به محمود احمدی‌نژاد برای تشکیل کابینه جدید ارائه کرده است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «نوزاد دولت دهم هنوز پا به عرصه نگذاشته، دشمنان کینه‌توز بسیاری در دنیا و در داخل کشور دارد. مستکبران سیلی خورده عالم به انضمام دیکتاتورهای سیاسی انحصارطلب و مفسدان اقتصادی در داخل، سه طیفی هستند که از پا درآوردن دولت نهم را در دستور کار داشتند و اکنون هم برای دولت نیامده شاخ بسته‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «در برابر دشمنان غدار که به جنگ‌های مخملی و خزنده و نرم در کنار کارزارهای آشکار و کارشکنی‌های صریح روی آورده، دیوان‌سالاری و بوروکراسی دولت باید تغییراتی را شاهد باشد که ضمن ثبات مدیریت، حائز خصوصیات مهیا بودن، چابکی و واکنش‌های بهنگام، بلکه پیش‌بینی و پیشدستی شود.‌»

کیهان در ادامه افزوده است: «دولت مردم نهاد یعنی اینکه با وجود وسعت دیوان‌سالاری دولت، به سرعت و دقت و چالاکی تمام بتوان در فضای افکار عمومی تردد کرد و شنید و گفت و پرسید و کاوید و گره‌ها و ابهامات را زدود. این ضرورت روزگار شبیخون رسانه‌ای و تجزیه‌طلبانه و شکاف‌افکنانه دشمن است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «آمریکا و رویکرد جدید به تحولات جهانی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رسانه‌های آزاد و مبارزه با فساد»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «اقناع نخبگان»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آخرین میخ بر تابوت جنبش بی‌تحرک عدم تعهد»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «دولت‌گرایان افراطی مخالفان جبهه سبز»

Share/Save/Bookmark