رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۸

«حسین رسام محاکمه می‌شود»

حسین رسام کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، به اتهام «مشارکت در راه‌اندازی اعتراض‌های خیابانی در تهران» و «اقدام علیه امنیت ملی» به زودی محاکمه خواهد شد.

به گزارش گاردین، محاکمه حسین رسام در حالی صورت می‌گیرد که دولت بریتانیا هرگونه همدستی و مشارکت وی با مخالفان دولت و معترضان به نتایج انتخابات در ایران را رد کرده است.

حسین رسام ۴۴ ساله، متهم است که «سرکرده و استراتژیست اصلی و پشت پرده تلاش‌های سفارت بریتانیا برای ایجاد بلوا و ناآرامی» در تهران در روزهای پس از انتخابات بوده است.

پیش از این دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا ادعاهای ایران در این مورد را «بی‌اساس» خوانده بود.

حسین رسام تحلیل‌گر مسائل ایران در سفارت بریتانیا در تهران است که روز ۲۷ ژوئن همراه با هشت تن دیگر از کارکنان ایرانی این سفارتخانه دستگیر شد.

آقای خرمشاهی وکیل رسام گفته است مقامات ایران تا کنون او را در جریان اتهامات موکلش قرار نداده‌اند، چرا که بازجویی‌ها کاملا «محرمانه» بوده است

اخراج دو دیپلمات بریتانیایی از ایران و دستگیری این افراد، با اعتراض و واکنش‌های تند دولت بریتانیا و دولت‌های دیگر غربی مواجه شد. دولت بریتانیا نیز در اقدامی متقابل، دو تن از دیپلمات‌های ایرانی در لندن را اخراج کرد.

پس از تشدید کشمش‌های سیاسی بین دولت‌های ایران و بریتانیا، تهران تصمیم گرفت هشت کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را آزاد کند و تنها حسین رسام را در بازداشت نگه دارد.

به گزارش رابرت تیت خبرنگار گاردین، اتهام حسین رسام «اقدام علیه امنیت ملی» است و وی تاکنون از حق داشتن وکیل نیز محروم بوده است.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل حسین رسام نیز محرومیت موکلش را از حقوق قانونی تائید کرده است.

آقای خرمشاهی گفته است مقامات ایران تا کنون او را در جریان اتهامات موکلش قرار نداده‌اند، چرا که بازجویی‌ها کاملا «محرمانه» بوده است.

با این حال وی امیدوار است که تا هفته آینده، بازجویی مقدماتی، تکمیل شده و وی بتواند با موکلش ملاقات کند.

رسام متهم است که با ارائه «توصیه‌های استراتژیک به خبرنگاران خارجی به ویژه خبرنگاران بی‌بی‌سی، مردم را تحریک می‌کرده است»

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، اعلام کرد که حسین رسام در زندان اوین بازداشت است و تا کنون در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفته و به نقش خود در بحران اخیر ایران «اعتراف» کرده است.

به گزارش فارس، «اعترافات حسین رسام، دخالت بریتانیا در امور داخلی ایران در سال‌های اخیر را بیشتر برملا می‌کند.»

رسام متهم است که با ارائه «توصیه‌های استراتژیک به خبرنگاران خارجی به ویژه خبرنگاران بی‌بی‌سی، مردم را تحریک می‌کرده است.»

بر اساس این گزارش، حسین رسام خود در راه پیمایی روز ۲۸ ژوئن در تهران «شرکت» داشته است.

فارس همچنین مدعی شده است که حسین رسام، که از سال ۲۰۰۴ در استخدام سفارت بریتانیا در تهران بوده، گزارش‌های «جانبدارانه» در اختیار دیپلمات‌های بریتانیایی می‌گذاشته که به «دشمنی» آنها با برنامه هسته‌ای ایران دامن می‌زده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نخستین مقام رسمی ایرانی بود که دولت بریتانیا را به دست داشتن در نا آرامی‌های داخلی اخیر این کشور متهم کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک خیمه شببازی شرم آور دیگر دسترنج جمهوری اسلامی (اعم از تندرو و اصلاح طلب و مذاب در ولایت و مفقودالاثر در چاه).

-- عالمی‌ ، Jul 14, 2009 در ساعت 11:00 AM