رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۸

هدف از بازداشت‌ها «اعتراف‌گیری» است

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه در ایران، اطلاعات و آمار جدیدی ر از تعداد و وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران منتشر کرد.

بنابر اعلام این کمیته، از زمان آغاز اعتراض‌ها در ایران، حدود چهار هزار نفر در سطح‌ خیابان‌ها دستگیر شده‌اند که بخشی از آنها به مرور آزاد شده‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه که متشکل از نمایندگان بیش از ۱۰ تشکل سیاسی و مدافع حقوق بشر است، در اطلاعیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد، مهمترین هدف این بازداشت‌ها را «اعتراف‌گیری» خوانده است.

براساس اعلام مقام‌های قضایی ایران، بیش از ۵۰۰ تن از این بازداشت‌شدگان، با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه شده‌اند و از هفته جاری دادگاه آنها آغاز خواهد شد.

این کمیته اعلام کرده که بازجوها تلاش می‌کنند تا از فعالان سیاسی «اعترافاتی» مقابل دوربین بگیرند که مدنظر مقام‌های جمهوری اسلامی است.

این کمیته در عین حال اعلام کرده «در بندهای ویژه زندان اوین، دیگر جا نیست و بازجویان حتی نیمه‌شب و در راهروها هم از افراد بازداشتی بازجویی می‌کنند»

در این اطلاعیه از «رواج انواع شکنجه‌های جسمی و روانی برای اخذ اعترافات جعلی از متهمان» ابراز نگرانی شده است.

در هفته‌های اخیر، نهاد‌های فعال حقوق بشری و احزاب سیاسی از تحت فشار قرار دادن بازداشت‌شدگان برای گرفتن «اعتراف» خبر داده و پخش چنین اعترافاتی را «فاقد» وجاهت قانونی دانسته‌اند.

آنها همچنین خواستار آزادی فوری تمام بازداشت‌شدگانی هستند که در هفته‌های اخیر بدون آنکه اتهامی متوجه آن شده باشد، دستگیر شده‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه همچنین از بازداشت ۱۸۷ نفر در جریان تجمع ۱۸ تیرماه امسال در تهران خبر داده است. این در حالی است که رئیس پلیس تهران پیش‌تر، تعداد بازداشتی‌ها در این روز را «اندک» خوانده بود.

این کمیته در عین حال اعلام کرده که تعداد بازداشتی‌ها در یک ماه گذشته به قدری است که «در بندهای ویژه زندان اوین، دیگر جا نیست و بازجویان حتی نیمه‌شب و در راهروها هم از افراد بازداشتی بازجویی می‌کنند.»

این کمیته افزوده است که بازجوها تلاش می‌کنند تا از فعالان سیاسی «اعترافاتی» مقابل دوربین بگیرند که مدنظر مقام‌های جمهوری اسلامی است

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در تهران آغاز کرده است.
این کمیته طی سال‌های اخیر در خصوص وضعیت زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی ۱۹ اطلاعیه صادر کرده است.

در بیستمین اطلاعیه این کمیته تاکید شده که مطابق موازین قانونی و شرعی، مسئولیت حفظ جان و سلامت کلیه بازداشت‌شدگان برعهده مقام‌های قضایی است.

از ۲۳ خرداد ماه، زمانی که اعلام شده محمود احمدی‌نژاد برنده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، اعتراض‌های گسترده‌های در شهرهای ایران برپا شد که با دخالت نیرو‌های امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد.

در جریان این خشونت‌ها بنابر اعلام مقام‌های پلیس، ۲۰ تن جان باختند و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دلم گرفت. دلم می‌خواد روزی بیاد که اسم خیابونا و کوچه‌ها مون اسم ٔگل باشه،دغدغه جوون‌ها مون عشق دختر یا پسری باشه که دوستش دارن. خواننده هامون شاد بخونند،لباس‌ها رنگی‌ باشه،جشنواره موسیقی‌ و ترانه داشته باشیم،خدا یه چیزی تو دلمون باشه،خدا هامون ما رو از هم جدا نکنند ،هروقت خواستیم بریم کشورای دیگه تفریح و زود برگردیم کشور خودمون و بگیم هیچ جا خونه آدم نمیشه،کاریکاتور رهبرانمون رو بکشیم و بخندیم،...آه‌ای آرزو

-- بدون نام ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:30 PM

اعتراف گیری دریک زمانی کاربردداشت .امروز تمام ملت ایران به وابستگی این نظام وسرسپردگی آنهارا به بیگانگان شکی ندارند.وبرخورددوگانه این وابستگان به اجانب در جریان حوادث آلمان وچین به خوبی روشن بود .محمود احمدی نژاد باوقاهت تمام درباره حواث آلمان ازشورای امنیت می خواهد که آلمان رامحکوم نماید.؟ولی درباره حوادث چین که بیش از180کشته بجای گذاشته سکوت و متکی فقط نگرانی علمارابه اطلاع مقامات چینی میرساند؟وملت ایران از تمامی مجامع بین المللی وحقوق بشر انتظارداردکه به مدد ملت ایران بشتابند واین نظام وابسته ومذدور که به هیج قوانین بین المللی پایبند نیست وادارنمایند که به خواست ملت ایران تن دهدوتمامی زندانیان سیاسی راآزاد نماید

-- ابراهیم ملکی ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:30 PM

اعتراف گیری انواع شکنجه‌های جسمی و روانی برای اخذ اعترافات جعلی از متهمان یک زمانی کاربردداشت .امروز تمام ملت ایران به وابستگی این نظام وسرسپردگی آنهارا به بیگانگان شکی ندارند.وبرخورددوگانه این وابستگان به اجانب در جریان حوادث آلمان وچین به خوبی روشن بود .محمود احمدی نژاد باوقاهت تمام درباره حواث آلمان ازشورای امنیت می خواهد که آلمان رامحکوم نماید.؟ولی درباره حوادث چین که بیش از180کشته بجای گذاشته سکوت و متکی فقط نگرانی علمارابه اطلاع مقامات چینی میرساند؟وملت ایران از تمامی مجامع بین المللی وحقوق بشر انتظارداردکه به مدد ملت ایران بشتابند واین نظام وابسته ومذدور که به هیج قوانین بین المللی پایبند نیست وادارنمایند که به خواست ملت ایران تن دهدوتمامی زندانیان سیاسی راآزاد نماید

-- ابراهیم ملکی ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:30 PM