رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ تیر ۱۳۸۸

درخواست تحقیق درباره علت مرگ اعرابی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار تحقیق در خصوص علت مرگ سهراب اعرابی شد.

سهراب اعرابی ۱۹ ساله براساس اعلام مقام‌های قضایی به خانواده‌اش، در جریان تیراندازی یک بسیجی در ۲۵ خرداد ماه جان باخته است.

این مقام‌ها ۲۶ روز پس از ناپدید شدن این جوان، به خانواده‌اش اطلاع داده‌اند که او بر اثر اصابت گلوله به زیر قلبش کشته شده است.

به گفته اعضای خانواده سهراب به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جسد سهراب روز ۲۹ خرداد ماه یعنی پنج روز پس از ناپدید شدنش، به پزشکی قانونی تحویل داده شده است.

سهراب اعرابی قرار بود در تیرماه امسال در کنکور ورودی دانشگاه‌ها شرکت کند.

براساس خواست کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، «یک تحقیق مستقل، باید روشن کند که مقامات منتظر چه چیزی بودند و چرا این همه مدت طول کشید تا به مادر سهراب خبر مرگش را بدهند»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در بخشی از بیانیه خود اعلام کرده که زمان دقیق مرگ این جوان از سوی مقام‌های قضایی مشخص نشده است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در مورد مرگ سهراب می‌گوید: «اگر سهراب در اثر تیراندازی در روز ۲۵ خرداد ماه در خیابان کشته شده است، چرا جسد او در روز ۲۹ خرداد ماه تحویل پزشکی قانونی شده است؟»

آقای قائمی اعلام کرد که «ما خواستار یک تحقیق مستقل و یک پاسخگویی کامل درباره علت مرگ سهراب اعرابی و پیگیری مناسب توسط قوه قضائیه هستیم.»

براساس خواست کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، «این تحقیق باید روشن کند که مقامات منتظر چه چیزی بودند و چرا این همه مدت طول کشید تا به مادر سهراب خبر مرگش را بدهند.»

به گفته آقای قائمی، بسیاری از خانواده‌ها در «وحشت» هستند که به آنها هم خبر مرگ عزیزانشان را در راهپیمایی‌ها بدهند در حالی‌که «حقیقت همچنان مبهم بماند.»

«اگر سهراب در اثر تیراندازی در روز ۲۵ خرداد ماه در خیابان کشته شده است، چرا جسد او در روز ۲۹ خرداد ماه تحویل پزشکی قانونی شده است؟»

ناآرامی‌ها در ایران پس از آنکه وزارت کشور اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد با ۲۴ میلیون رای در انتخابات پیروز شده است، آغاز شد که بر اثر آن و بنابر اعلام مقام‌های ایران ۲۰ تن جان باختند.

صد‌ها زخمی و هزاران نفر بازداشتی از دیگر آثار دخالت نیرو‌های پلیس و لباس شخصی در تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات است.

در آخرین مورد از این اعتراض‌ها، ۱۸ تیر ماه هزاران نفر در میدان انقلاب‌ تهران و خیابان‌های اطراف آن تجمع کردند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که در این روز ۱۹۰ نفر بازداشت شده‌اند که هیچ اطلاعی از سرنوشت انها در دست نیست.

مراسم خاکسپاری اعرابی برگزار شد
مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی صبح امروز دوشنبه در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

وب‌سایت سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد که حدود ۳۵۰ نفر در این مراسم شرکت کرده بودند.

براساس این گزارش، بعضی‌ از حاضران نسبتی با این جوان نداشتند و صرفا به منظور همدردی با خانواده وی در این مراسم حاضر شده بودند.

برخی‌ حاضران در این مراسم، پلاکادرهایی با مضمون «برادر شهیدم، راهت را ادامه خواهیم داد» و «برادر شهیدم، رای تو پس می‌گیرم» در دست داشتند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مرگ سهراب اعرابی در تیراندازی بسیج

نظرهای خوانندگان


امروز که خانه مادر رفته بودم(حوالي مرکز تهران) شنيدم که داماد همسايه شان يکي از کشته شدگان حوادث اخير است.چون با پسر همسايه دوست قديمي هستم رفتم پيشش که ببينم اش و حالش را بپرسم و تسليت بگويم د رخلال حرفش چيزي گفت که کم بود از تعجب شاخ دربياورم.م ي گفت براي تحويل جسد که رفته اند به انها گفته اند که با امضاي برگه اي که ثابت مي کند مقتول بسيجي بوده است هم در تحويل جسدشان تسريع مي شود و هم احتمال اينکه به جاي خوردن انگ ضد انقلابي بر نام مقتول بر چسب شهيد بزنند و ا زمزايايش خانواده اش را برخوردار کنند هست و دوستم مانده بود که چکار کنند چون مقتول هيچ اعتقادي به اين حرفها نداشت و فقط براي اعتراض به انتخابات به تظاهرات رفته بوده است.خواستم اين را اطلاع بدهم تا با اين تاکتيک جديد که مي خواهند بر نام مقتولان برچسب بسيجي بزنند و ان را به عنوان تلفات خودشان معرف يو مظلوم نمايي کنند آشنا باشيد

-- بدون نام ، Jul 13, 2009 در ساعت 01:00 PM

دو خبر مهم :
1. يكي زنداني ها رو كشتن و براي تحويل دادن جسدش از خانواده مقتول 5 ميليون پول گرفتن و گفتن جسد شهرستان دفن كنيد . بعد از يك مدت زنگ زدن گفتن اگر مي خواهيد پولتان پس داده شود بايد جلوي دوربين بگوئيد كه منافقين بچه ما را كشتن تا پولتان را پس بدهيم.
2. زندانيان را براي اينكه عذاب بدهن به گردن آنها طناب دار آويزان مي كردن و بعد از اينكه چهار پايه را از زير پايشان خالي مي كردن آنها را مي گرفتن تا نميرند . به اين وسيله آنها را بارها تا لب مرگ پيش مي بردن آخر بكدامين گناه ! تمام موارد گفته شده عين حقيقت است ولي از بردن نام آنها معذورم .

-- امير ، Jul 13, 2009 در ساعت 01:00 PM

هداز این طریق میخواستم به خانواده برادر شهیدمان وملت غیورایران همدردی وسوگواری خودم را به عرض برسانم مطمئن باشیم که از هر قطره خون نداهاوسهرابهاودیگرشهیدان هزاران سهراب وندا خواهدجوشید.زنده باد آزادی،درود بر شهیدان که همیشه در قلبمان زنده خواهند ماند.هموطن دوراز وطن شما .

-- ali 14 jul ، Jul 14, 2009 در ساعت 01:00 PM