رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ تیر ۱۳۸۸

کاهانی؛ برنده ویژه فستیوال کارلووی واری

فیلم «بیست» ساخته عبدالرضا کاهانی فیلمساز جوان و تازه‌کار ایرانی موفق شد جایزه ویژه هیات داوران چهل و چهارمین دوره فستیوال فیلم کارلووی واری را دریافت کند.

در این فیلم بازیگران سرشناسی همچون مهتاب کرامتی و پرویز پرستویی بازی می‌کنند.

«بیست» داستانی تراژیکمدی در‌باره صاحب یک سالن پذیرایی به نام سلیمانی است که به توصیه پزشک روانکاوش تصمیم می‌گیرد این سالن را که برای مراسم عروسی و عزا اجاره می‌دهد، به فروش بگذارد، اما این تصمیم تاثیر بدی بر زندگی کسانی خواهد گذاشت که زندگی‌شان وابسته به این مکان است و به همین دلیل سعی می‌کنند مانع از اجرای تصمیم آقای سلیمانی شوند.

عبدالرضا کاهانی متولد نیشابور و فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران است. فیلم مستند بلند «دست‌های خالی» و فیلم‌های داستانی «آدم» و «آنجا» از فیلم‌های دیگر کاهانی است.


عبدالرضا کاهانی، کارگردان فیلم ایرانی «بیست»

همچنین فیلم «فرشته در دریا» ساخته فردریک دومون سینماگر بلژیکی موفق شد گوی بلورین فستیوال کارلو وی واری را به عنوان بهترین فیلم دریافت کند.

این فیلم داستان پسربچه ۱۲ ساله‌ای به نام لوئیس است که همراه با پدر و مادر و برادر بزرگش در شهر کوچکی در جنوب مراکش زندگی آسوده و شادی دارد. یک روز، پدر لوئیس رازی را با او درمیان می‌گذارد که زندگی لوئیس و خانواده او را دگرگون می‌کند و باعث از دست رفتن معصومیت کودکانه لوئیس می‌شود.

«فرشته در دریا» نخستین فیلم بلند داستانی فردریک دومون است که پیش از آن، فیلم‌های کوتاه و مستند زیادی ساخته است.

جایزه بهترین کارگردان نیز به اندریاس درسن کارگردان فیلم ویسکی با وودکا از آلمان تعلق گرفت.


نمایی از فیلم «بیست»

الیویه گورمه بازیگر فیلم «فرشته در دریا»، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و پاپریکا استین برای بازی در فیلم «تشویق»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن شدند.

همچنین فیلم مستند کوتاه «واگا» ساخته سوپریو سن از آلمان و فیلم مستند بلند «اوسادن» ساخته مارکو اسکوپ از جمهوری چک به عنوان بهترین فیلم‌های مستند چهل و چهارمین دوره فستیوال فیلم کارلو وی واری شناخته شدند.

جایزه فیپرشی( انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم) نیز به فیلم «آنجا توقف نکن» ساخته وینکو برسان از صربستان اهدا شد.

آنتونیو باندراس بازیگر اسپانیایی‌تبار هالیوود نیز جایزه ویژه ریاست فستیوال کارلووی واری را دریافت کرد.

فستیوال فیلم کارلووی واری همچنین با اهدا گوی بلورین فستیوال به جان مالکوویچ و ایزابل هوپر دو بازیگر برجسته سینمای امروز جهان، از آنها تقدیر به عمل آورد.


فردریک دومون، کارگردان «فرشته در دریا»

از سوی دیگر، این فستیوال از پاتریس شرو سینماگر برجسته فرانسوی(کارگردان فیلم ملکه مارگو) به خاطر یک عمر دستاوردهای سینمایی‌اش کرد.

فستیوال فیلم کارلووی واری که ازسوم تا یازدهم جولای(۱۲ تا ۲۰ تیرماه) در شهر کوچک و زیبای کارلووی واری در جمهوری چک برگزار شد، از قدیمی‌ترین فستیوال‌های فیلم جهان است و اعتبار زیادی در بین سینماگران، تهیه کنندگان سینمای هنری و منتقدان فیلم دارد.

فستیوال کارلووی واری در برنامه ویژه‌ای با عنوان «۲۰ سال آزادی» به مناسبت بزرگداشت انقلاب مخملی ۱۹۸۹ در کشورهای بلوک شرق، فیلم‌هایی از سینماگران اروپای شرقی را که در دوران سلطه کمونیسم ساخته شد، به نمایش درآورد.

امسال نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سرشناس سینمای ایران، از اعضای هیات داوران بخش مسابقه این فستیوال بود.

Share/Save/Bookmark