رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ تیر ۱۳۸۸
درخواست انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران از شاهرودی:

«روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنید»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، ضمن اعتراض به ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران، خواستار آزادی فوری آنها شد.

از زمان اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران که با ناآرامی‌های گسترده‌ای همراه شد، بیش از ۲۵ روزنامه‌نگار دستگیر و زندانی شده‌اند.

اتهام هیچ یک از این روزنامه‌نگاران بنا بر اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، تاکنون اعلام نشده است.

بازداشت این افراد آن‌طور که در نامه امروز یکشنبه این انجمن به آن اشاره شده، بدون رعایت «قانون آیین دادرسی و حقوق شهروندی» صورت گرفته است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، وضعیت بیش از ۲۵ روزنامه‌نگاری که طی سه هفته گذشته بازداشت شده‌اند را «بسیار نامطلوب» توصیف کرده و افزوده است که «حقوق» هیچ یک از آنها در زندان‌ها رعایت نمی‌شود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، فیلترینگ سایت‌ها، وبلاگ‌ها و قطع «غیرقانونی» اس‌ام‌اس و تلفن همراه و حتی «شنود» آن را اقداماتی در جهت مانع‌تراشی برای جریان آزاد اطلاع‌رسانی ارزیابی کرده است

در بخش دیگری از این نامه آمده است که در هفته‌های اخیر «حق قانونی» مطبوعات از روزنامه‌نگاران و جراید «سلب» شده و هر روزنامه‌نگاری در محل رخدادهای اخیر با «دستگیری و ضرب و شتم» همراه بوده است.

متن کامل نامه را بخوانید

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اشاره به اینکه پس از برگزاری انتخابات، نمایندگان دادستانی استان تهران برخی محتویات روزنامه‌ها را پیش از چاپ «سانسور» کرده‌اند، این اقدام را «جرم» محسوب کرده است.

این انجمن همچنین فیلترینگ سایت‌ها، وبلاگ‌ها و قطع «غیرقانونی» اس‌ام‌اس و تلفن همراه و حتی «شنود» آن را اقداماتی در جهت مانع‌تراشی برای جریان آزاد اطلاع‌رسانی ارزیابی کرده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در نامه خود از آقای شاهرودی خواسته که به زیر مجموعه خود دستور دهد تا اصول ۳۷، ۳۲،۳۶، ۳۵، ۳۸ و ۱۶۵ قانون اساسی را مراعات کنند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، وضعیت بیش از ۲۵ روزنامه‌نگاری که طی سه هفته گذشته بازداشت شده‌اند را «بسیار نامطلوب» توصیف کرد

این اصول مربوط به اصل برائت، تعقیب و مجازات قانونی، محاکمه عادلانه همراه با انتخاب وکیل در دادگاه علنی، منع شکنجه برای کسب اقرار و نیز رعایت حقوق شهروندی است.

این نامه پس از آن منتشر می‌شود که سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان معرفی کرد.

سازمان گزارشگران، هویت روزنامه‌نگارانی که همچنان در بازداشت به سر می‌برند را به این شرح اعلام کرده است: «عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، شیوا نظر آهاری، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمدعلی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی‌یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجتبا تهرانی، مازیار بهاری، علیرضا بهشتی پورشیرازی، اسماعیل حق‌پرست، مهدی زابلی، روح‌الله شهسوار، فریبرز سروش، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، محمدرضا یزدان‌پنا‌ه و کاوه مظفری.»

مجید سعیدی، عکاس مطبوعاتی آخرین فعال رسانه‌ای در ایران است که از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
لغو نشست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران