رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ تیر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

راهنمای سیاست خارجی ایران چیست؟
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «حضور در سیاست جهانی با کدام اصول؟» در خصوص محورهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «مقامات اجرایی کشور برآمده از انتخابات، بیش از پیش خود را برای مدیریت فعال جهانی آماده می‌کنند. برای چنین مشارکتی و تعامل یا تقابل با نظام بین‌المللی، باید اصول راهنمای سیاست خارجی خود را نیز اعلان کرد.»

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، «برای مثال مهم‌ترین اصلی که سیاست خارجی باید بر محور آن بچرخد چیست؟ منافع ملی یا دفاع از مسلمانان؟ روشن است که در موارد متعددی میان این دو اصل تعارضی نیست، اما موارد زیادی هم پیش می‌آید که نمی‌توان میان این دو اصل سازش برقرار کرد و لزوما باید یکی را بر دیگری ترجیح داد در این صورت اصلی که ترجیح داده می‌شود کدام است؟»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «چرا اجازه داده نمی‌شود که جامعه ایران مستقل از اراده قدرت و دولت، مثل ترکیه در برابر این وقایع واکنش مستقلی از خود نشان دهد؟ اگر اصل محوری سیاست خارجی دفاع از مسلمانان است، چرا در برابر این اتفاقات تاثرآور سکوت کرده‌اید؟ و اگر محور اصلی منافع ملی است، در این صورت با چه منطقی می‌توان سیاست‌های دیگری را که به اسم دفاع از مسلمانان مطرح می‌شود در ذیل منافع ملی توضیح داد؟»

متن کامل سرمقاله

رویای بستن پرونده انتخابات
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اینها دلایل ماست، ‌دلیل شما چیست؟» در خصوص «تلاش نظام» برای بستن پرونده انتخابات ریاست جمهوری نوشته شده است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «عـد‌ه‌ای مـی‌خـواهـند پرونده انتخابات دهم ریاست جمهوری را به هر طریق ممکن ببندند. این عـده، عـمدتاً شامل کسانی هستند که خودشان انتخابات را برگزار کردند و خودشان هم با ذوق‌زدگی کامل به حمایت از عملکرد خویش پرداختند. اما به نظر می‌رسد رویای بسته شدن پرونده و فراموشی آن، به راحتی محقق نخواهد شد.»

به نوشته این روزنامه، «با گذشت یک ماه از انتخابات، اکنون نه تنها دلـیلـی بر ترجیح سخن موافقان دولت بر ادعای حامیان موسوی و کروبی مشاهده نمی‌شود، بلکه ادامه سکوت برخی از چهره‌های سرشناس و افزوده شدن «معترضان ساکت» در کنار دلایل متعددی قرار گرفته که معترضان به نتیجه انتخابات عرضه کرده‌اند و متأسفانه به آن بی‌اعتنایی شده است.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «بستن یک پرونده در ذهن ایرانیان هوشمند و نجیب، به اندازه بستن ظاهری پرونده توسط بازکنندگان ذی‌نفع آن، آسان نیست؛ اگرچه ممکن است برخی مصلحت اندیشی‌ها موجب تمکین عده‌ای از افراد شود یا آنها را به صبر بـا هـدف اجتناب از پرداخت هزینه‌های بیشتر شخصی، اجتماعی یا ملی تشویق نماید!»

متن کامل سرمقاله

«کسی نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «تناقض‌های بحران اعتماد سیاسی» به تلاش برای اثبات نبود فاصله میان دولت و ملت، در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «با فروکش کردن هیجانات سیاسی قبل و پس از انتخابات شرایط لازم برای یک بررسی علمی و دقیق فارغ از کلی گویی های متداول فراهم شده است تا مشخص گردد دشمن به چه میزان در تحقق این هدف خود موفق بوده است.»

به نوشته این روزنامه، «این ملت همان ملتی است که مقابل شاه و تمام قدرت‌های استکباری انقلاب کرد. اگر چنین شکاف خطرناکی بین مردم و مسئولان رخ داده بود قضایا به میدان ونک، جردن، شهرک غرب و... ختم نمی شد.‌»

رسالت در ادامه افزوده است: «دلسوزان کشور به خوبی به خطرات و آسیب‌های چنین شکافی واقفند و معتقدند که اگر روزی مردم ایران این انقلاب را نخواهند هیچ کس نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. اما امروز ۴۰ میلیون رای پشتوانه و پس انداز مردمسالاری دینی و رئیس جمهور منتخب است.‌»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دل نگرانی‌های بخش خصوصی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «انقلاب مخملی در سین کیانگ»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «طبل مرگ گروه ۸ به صدا در آمده است»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «زوایای مغفول هدفمندی یارانه‌ها»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «دیپلمات‌ها به وطن بازگشتند اما...»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «قدرتمندتر از همیشه»

Share/Save/Bookmark