رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ تیر ۱۳۸۸
بیانیه حزب مردمسالاری در خصوص انتخابات:

«اقدامات مشروعیت ‌سوز را بر نمی‌تابیم»

حزب مردمسالاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقابل اقدامات «مشروعیت سوز» در جمهوری اسلامی ایران سکوت نخواهد کرد و با آن مقابله می‌کند.

حزب مردمسالاری که دبیرکل آن مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم است، از جمله احزاب حامی میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به شمار می‌آمد.

این حزب با گذشت بیش از سه هفته از برگزاری انتخابات، امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای مواضع خود در این خصوص را اعلام کرده است.

به اعتقاد این حزب، انتخابات ۲۲ خرداد ماه که با حضور میلیونی مردم ایران همراه بود، «می‌توانست به فرصتی کم‌نظیر برای رسیدن به قله‌های توسعه فراروی کشور» تبدیل شود.

این حزب در بیانیه خود به بخشی از سخنان آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره کرده که مربوط به موضوع انتخابات است.

حزب مردمسالاری در بخش دیگری از بیانیه خود از مسئولان صدا و سیما خواسته که به برنامه‌های «یک ‌سویه» خود که نتیجه‌ای جز «بی‌اعتمادی» ندارد، پایان دهند

آن‌طور که در این بیانیه آمده است، آقای خمینی در یکی از سخنرانی‌های خود به به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده که راهی را بروند که مردم انتخاب کرده‌اند، «ولو عقیده‌تان این است که این مسیری که ملت رفته، خلاف صلاحش است.»

پیش از این سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب مشارکت ایران اسلامی، حزب کارگزاران، مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین حوره علمیه قم با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای به نتایج این انتخابات اعتراض کرده بودند.

حزب مردمسالاری در بخش دیگری از بیانیه خود از مسئولان صدا و سیما خواسته که به برنامه‌های «یک ‌سویه» خود که نتیجه‌ای جز «بی‌اعتمادی» ندارد، پایان دهند.

این حزب همچنین از مسئولان وزارت کشور خواسته که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی به جریان‌های سیاسی و مردم اجازه برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز دهند.

مردمسالاری افزود که میرحسین موسوی را «فرزند انقلاب، معتقد به نظام و اصول قانون اساسی» می‌داند و «او را تنها نخواهد گذاشت.»

بیانیه این حزب در شرایطی منتشر می‌شود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یکی دیگر از حامیان آقای موسوی امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که مردم ایران با «کوتایی تمام عیار» در انتخابات روبرو شده‌اند.

حزب مردمسالاری از مسئولان وزارت کشور خواسته که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی به جریان‌های سیاسی و مردم اجازه برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز دهند

حزب مشارکت ایران اسلامی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که «دولت برآمده از کودتای انتخاباتی» را مشروع نمی‌داند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، شورای نگهبان و وزارت کشور در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرده‌اند که در این دوره از انتخابات «تقلب گسترده‌ای» صورت نگرفته و محمود احمدی‌نژاد «منتخب مردم» است.

با اعلام پیروزی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، برخی شهرهای ایران شاهد اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی شد که با خشونت‌های پلیس به ناآرامی‌های گسترده‌ای تبدیل شد.

در جریان این ناآرامی‌ها براساس اعلام رسمی مقام‌های ایران ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند و صدها‌ تن دیگر زخمی شدند.

در حدود ۵۰۰ نفر دیگر آن‌طور که مقام‌های قضایی می‌گویند از آغاز ناآرامی‌ها در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark