رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ تیر ۱۳۸۸
مهدی ‌کروبی خطاب به رئیس قوه قضائیه:

«دادستانی تهران ابزار سرکوب شده است»

مهدی کروبی در نامه‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، خواستار آزادی تمام بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات شد و اعلام کرد که دادستانی تهران به ابزاری جهت «سرکوب» معترضان قانونی به نتیجه انتخابات تبدیل شده است.

رئیس کنونی دادستانی تهران سعید مرتضوی است که گزارش شده حکم دستگیری بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی ایران در هفته‌های گذشته با دستور وی صادر شده است.

آقای کروبی، از رئیس قوه قضائیه خواسته که هرچه زودتر مشکل بازداشت‌شدگان را حل و فصل کند، چرا که پس از پایان دوران ریاست وی بر این قوه، «عواقب غیرقابل ‌پیش‌بینی زیادی» در انتظار بازداشت‌شدگان است.

ریاست ۱۰ ساله آیت‌الله شاهرودی بر قوه قضائیه آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند مدتی دیگر پایان خواهد یافت. گزارش‌ها از معرفی صادق لاریجانی یکی از برادران علی لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه حکایت دارد.

کروبی در نامه خود از اقلیتی حاکم نام برده که با «آزمندی و انحصار گرایی»، سرنوشت انتخابات را تغییر داده و مردم ایران را «دلسرد و افسرده» کرده‌اند

رئیس قوه قضائیه برای دوره‌ای ۱۰ ساله از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای منصوب می‌شود.

نامه دبیرکل حزب اعتمادملی امروز شنبه در وب‌سایت سحام نیوز منتشر شده است.

این برای چندمین بار طی سه هفته گذشته است که آقای کروبی به بازداشت معترضان به نتایج انتخابات اعتراض کرده و خواستار آزادی آنها می‌شود.

در این نامه، باردیگر به موضوع انتخابات اشاره شده و آمده است که در انتخابات اخیر «جمهوریت» نظام زیر سئوال رفته است.

وی در نامه خود از اقلیتی حاکم نام برده که با «آزمندی و انحصار گرایی»، سرنوشت انتخابات را تغییر داده و مردم ایران را «دلسرد و افسرده» کرده‌اند.

آقای کروبی در نامه خود تکرار کرده که عوامل این جناح اقلیت در واکنش به اعتراض‌ها، بسیاری را بازداشت کرده و شبانه به به خانه‌های مردم حمله‌ور شده‌اند.

در این نامه تصریح شده که شماری از این اقدامات خشونت‌بار از سوی «توسط لباس شخصی‌ها و شمار دیگر توسط یونیفورم پوشان بسیج و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی صورت گرفته» است.

متن کامل نامه را بخوانید

دبیرکل حزب اعتماد ملی که خود یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری بود، در نامه خود خطاب به آقای شاهرودی آورده است که «با ضرب و زور رادیو و تلویزیون و زندان نمی‌توان جای شاکی و متهم را عوض کرد.»

کروبی، از شاهرودی خواسته که هرچه زودتر مشکل بازداشت‌شدگان را حل و فصل کند، چرا که پس از پایان دوران ریاست وی بر این قوه، «عواقب غیرقابل ‌پیش‌بینی زیادی» در انتظار بازداشت‌شدگان است

وی به مقام‌های جمهوری اسلامی یادآورد شده است که حرکت مسالمت‌جوی مردم ایران بزرگ‌تر از آن است که با نسبت دادن به «خارج یا گروه‌های طرد شده از مردم» بدنام شود.

آقای کروبی در بخش دیگری از نامه خود این پرسش را مطرح کرده که «عاملان و مسئولان دولتی هم فرض که با خشونت و زندان و تهدید بخواهند موقتا این موج را خاموش کنند، ‌ولی با آتش همیشه زیرخاکستر چه خواهند کرد؟»

وی هشدار داد که «ملت خمینی و یاران انقلاب اسلامی، بالاخره نخواهند گذاشت نظام جمهوری اسلامی برآمده از خون ده‌ها هزار شهید در غصب بماند؟»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین از احتمال اینکه از سوی برخی جریان‌ها کشته شود، خبر داده و نوشته است: «ممکن است که کروبی را هم به دیار فانی بفرستند، اما ملت زنده می‌ماند و حق خود را می‌گیرد.»

«عاملان و مسئولان دولتی هم فرض که با خشونت و زندان و تهدید بخواهند موقتا این موج را خاموش کنند، ‌ولی با آتش همیشه زیرخاکستر چه خواهند کرد؟»

آقای کروبی در نامه خود به تشکیل کمیته پیگری بازداشت‌شدگان حوادث اخیر اشاره کرده و خطاب به رئیس قوه قضائیه آورده است: «تشکیل کمیته پیگیری از سوی شما معنایش این است که مسئولیت این کارها را نمی‌پذیرید و متوجه بخش‌های دیگری می‌دانید که چندان در اختیار شما نیست.»

این کمیته دو هفته پیش به دستور آقای شاهرودی و با عضویت ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه، قربانعلی دری نجف‌‌آبادی دادستان کل کشور و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده است.

این کمیته وظیفه رسیدگی به روند دستگیری بازداشتی‌ها را بر عهده دارد.

گزارش‌های رسمی حکایت از آن دارد که ۵۰۰ تن از بازداشت‌شدگان حودث اخیر با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه شده‌اند و هم‌اکنون نیز در زندان به سر می‌‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کروبی، «ملت خمینی و یاران انقلاب اسلامی، بالاخره نخواهند گذاشت نظام جمهوری اسلامی برآمده از خون ده‌ها هزار شهید در غصب بماند؟» ما نمی دانیم تا کی این آقایان به این تناقض گویی ها ادامه خواهند داد! توجه کنید به این جمله «ملت خمینی و یاران انقلاب اسلامی» کدام ملت و یاران انقلاب اسلامی؟؟؟ ٦٥% ملت ایران زیر سن ٣٠ سال هستند و این جمعیت عظیم از بنیانگذار انقلاب اسلامی خمینی و یاران او صدمات فراوانی دیده اند. خمینی و یاران او، بنیانگذار خشونت و سرکوب و قتل آزادی در ایران بوده اند. امروز این ملت ایران است که خمینی و یاران ...او را در جهان رسوا کرده است. ...
زیاده گو،

-- Ziadehgu ، Jul 11, 2009 در ساعت 01:00 PM

هدف عده ای فرستادن اقای کروبی به ديار باقيست يا ديار فانی ?

-- a.m.f ، Jul 11, 2009 در ساعت 01:00 PM