رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ تیر ۱۳۸۸

احضار کاردار ایران در کانادا

کانادا روز پنج‌شنبه، کاردار ایران در اتاوا را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت کانادا درخواست خود مبنی بر آزادی مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی-کانادایی را به این مقام ایرانی ارائه داده‌است.

دولت کانادا هم‌چنین به شهروندان خود هشدار داده تا از مسافرت‌های غیر ضروری به ایران خودداری کنند.

لاورنس کنون، وزیر خارجه کانادا به خبرنگاران گفت:
«کانادا به شدت نگران ادامه بازداشت خبرنگار کانادایی، مازیار بهاری، است و به شدت نگران بی‌اعتنایی مداوم رژیم ایران نسبت به حقوق اولیه انسان، از جمله آزادی بیان است که حکومت ایران آن را عمداً نادیده می‌گیرد.»

با وجود این‌که دولت ایران، گذرنامه غیر ایرانی افراد دوملیتی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی لاورنس کَنون در ادامه صحبت‌هایش افزود: «کانادا به فشار خود بر ایران برای حل مسئله بازداشت بهاری ادامه خواهد داد.»

لاورنس کنون: کانادا به فشار خود بر ایران برای حل مسئله بازداشت بهاری ادامه خواهد داد

بحث دیپلماتیک در مورد وضعیت مازیار بهاری پس از آن‌که هشداری در خصوص سفر به ایران در تارنمای وزارت امور خارجه کانادا منتشر شد به جریان افتاد.

مازیار بهاری یک روزنامه‌نگار ایرانی‌تبار کانادایی است که برای نشریه نیوزویک کار می‌کند و در ۱۰ سال اخیر در ایران زندگی می‌کند.
وی در ۲۱ ژوئن امسال بدون هیچ اتهامی دستگیر شد و چندی بعد در «اعترافاتی» درباره نقش رسانه‌ها در انقلاب مخملین در ایران اظهاراتی مطرح کرد.

وزیر خارجه کانادا، در ادامه گفت که کشورش از بهرام قاسمی، کاردار ایران خواسته تا جمهوری اسلامی آقای بهاری را آزاد کند.
دیگر خواسته‌های کانادا از ایران عبارتند از: «دسترسی بلادرنگ کنسولی به مازیار بهاری، ارائه حقوق و حمایت کامل قانونی به او و توضیح در مورد اتهامات مطرح‌شده علیه وی.»

مقامات ایرانی اتهام مازیار بهاری را «اقدام علیه امنیت ملی» توصیف کرده‌اند. مجله نیوزویک در یکم ژوئیه این اتهامات را مردود دانست و خواستار آزادی آقای بهاری شد.

Share/Save/Bookmark