رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ تیر ۱۳۸۸

پنج «دیپلمات» ایرانی آزاد شدند

سفیر ایران در عراق می‌گوید که پنج «دیپلمات» ایرانی ربوده شده در عراق، امروز پنج‌شنبه آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، این پنج شهروند ایرانی، امروز آزاد شده و هم‌اینک با نخست‌وزیر عراق دیدار می‌کنند و قرار است امروز به سفارت ایران در بغداد وارد شوند.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق گفت که این پنج «دیپلمات» ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق ربوده شده‌بودند و اکنون به نخست‌وزیر دولت عراق تحویل داده‌شده‌اند.

وی افزود: «بعد از اینکه دیداری بین دیپلمات‌های ایرانی و نخست وزیر عراق انجام شد، دیپلمات‌ها تحویل سفارت ایران در عراق خواهند شد.»

سفارت ایالات متحده در عراق هنوز در باره آزادی این افراد نظری نداده‌است.

نیروهای آمریکایی که جمهوری اسلامی را متهم به تجهیز و حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق می‌کنند، این پنج ایرانی مستقر در دفتر ایران در اربیل را در ۲۱ دی‌ماه سال ۱۳۸۵ ربوده‌بودند.

سفارت ایالات متحده در عراق هنوز در باره آزادی این افراد نظری نداده‌است

ایالات متحده، این افراد را متهم کرده‌بود که «عوامل تهران برای حمایت از حملات ضد آمریکایی در عراق» هستند.

بازداشت این پنج تن یک کشمکش دیپلماتیک را میان ایران و ایالات متحده به دنبال داشت. جمهوری اسلامی، نیرهای آمریکایی در عراق را به «نقض مقررات دیپلماتیک بین‌المللی» متهم کرد و واشینگن اظهار کرد که «این افراد دیپلمات نبودند.»

مقامات جمهوری اسلامی دفتر خود در اربیل را کنسولگری نامیده و دستگیرشدگان را دیپلمات می‌خوانند.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق پیشتر در این باره گفت: «دفتر ایران در اربیل، دفتر رایزنی روابط بوده که نه کنسولگری است و نه دفتر دیپلماتیک به‌شمار می‌آید.»

و همچنین گفته‌بود این دفتر با هماهنگی مقامات محلی اجازه کار داشته‌است ولی افزوده‌بود:
«پنج ایرانی دستگیر شده، گذرنامه دیپلماتیک ندارند و حتی کارت شناسایی که نشان دهد با وزارت خارجه مرتبط هستند، ندارند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نمی دونم، استفاده از فعل ربودن به جای بازداشت کردن، برای یک متن خبری سازگار با اصول حرفه ای خبرنگاری و در راس اون بی طرفی هست یا نه؟ یه لحظه فکر کردم دارم خبر رو تو سایت ایرنا می خونم!!!

-- احسان کاظمی ، Jul 9, 2009 در ساعت 10:52 AM

مطابق اخباري که همان موقع منتشر شد اين آقايان ديپلمات نبودند ومحلي هم که آنها در آن دستگير شدند يک محل امور ديپلماتيک نبود. بعد از دستگيري آنها و رسوايي هاي بسيار، جمهوري اسلامي آنها را ديپلمات ومحل را کنسولگري اعلام کرد که مورد تاييد مقامات عراقي هم قرار نگرفت.

-- بدون نام ، Jul 9, 2009 در ساعت 10:52 AM