رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ تیر ۱۳۸۸
کدخدایی:

«نمی‌توان از شورای نگهبان شکایت کرد»

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که نامزد‌های انتخابات «مجوزی» برای شکایت از عملکرد این شورا ندارند.

به گزارش امروز چهارشنبه خبرگزاری ایلنا، آقای کدخدایی افزود که شکایت نامزد‌ها از شورای نگهبان «مبانی قانونی» ندارد و پس از اظهارنظر این شورا در مورد انتخابات، مرجع دیگری «صالح» به رسیدگی در این خصوص نیست.

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان یکی از نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایراد می‌شود که گفته بود از عملکرد این شورا به مراجع قضایی شکایت خواهد کرد.

شورای نگهبان با بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌های رای، صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تائید کرده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد رقیب آقای احمدی‌نژاد، نتایج این انتخابات را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» دانسته‌اند.

برخی احزاب و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی نیز نتایج این انتخابات را غیرقابل اعلام کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان: شکایت نامزد‌ها از شورای نگهبان «مبانی قانونی» ندارد و پس از اظهارنظر این شورا در مورد انتخابات، مرجع دیگری «صالح» به رسیدگی در این خصوص نیست

شورای نگهبان در این دوره، هیاتی ویژه برای بررسی روند برگزاری انتخابات مشخص کرد که هیچ‌یک از نامزد‌ها حاضر به همکاری با آن نشدند.

مهمترین علت نامزد‌ها برای همکاری نکردن با این هیات، «بی‌طرف» نبودن برخی اعضای آن اعلام شده بود.

شورای نگهبان براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، تنها مرجع تائید صلاحیت نامزد‌ها و ناظر بر حسن اجرای انتخابات در ایران است.

نامزد‌های معترض معتقدند که شورای نگهبان صلاحیت رسیدگی به شکایاتی که از این شورا در جریان انتخابات شده را ندارد.

آنها پیشنهاد کرده بودند که شکایت‌ها از برگزاری انتخابات به «مرجعی شرعی و مستقل» یا مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شود که این پیشنهاد با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد.

آقای کدخدایی با تاکید دوباره بر این نکته که مرجع نهایی در خصوص تائید صحت انتخابات شورای نگهبان است، گفت که نامزد‌ها پس از اعلام نظر این شورا دیگر نمی‌توانند شکایت کنند.

وی افزود که شورای نگهبان قصد دارد روند رسیدگی به انتخابات اخیر را منتشر کند تا «افکار عمومی از از اقدامات این شورا نسبت به اعتراضات و شکایت‌های انجام شده آگاه شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شکایت از فرد یا شورایی احتیاج به مجوز ندارد! حق شهروندی هر انسان می باشد.

-- دوست ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:00 PM

راه شکایت به خداوند متعال نه مسدود است و نه کسی قادر به انسداد آن هست. وعده خدا حق است و منتظر آن هستیم.

-- بدون نام ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:00 PM

همانطور که دکتر سروش در مصاحبه اخیر گفته قلب دموکراسی اصلاح قوه قضائیه است..مشکل اصلی آنجاست که مفهوم قانون در امور کشور ما یک مفهوم پیشا مدرن است که هیچ ربطی به مفهوم مدرن قانون که باید مبتنی بر اخلاق باشد ندارد..

-- میثم بادامچی ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:00 PM

شکايت از شورای نگهبان به قوه قضاييه مثل شکايت بره از گرگ به پلنگ است.

-- سکوت بره ها ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقاي موسوي و كروبي بايد شكايتشان را با استناد به موارد مشخص و محرز كه كم هم نيستند تنظيم و در اختيار مراجع، سازمانهاي بين‌المللي و مردم قرار دهند. شوراي نگهبان و قوه قضاييه همه همكاران حكومت نيرنگ و فريب هستند. انتشار اسناد آن بر روي cd و اينترنت و به صورت چاپي تنها راه باقيمانده براي شماست. نگذاريد حقيقت كتمان شود. هر چند كه همه چيز بر ملا شده است. و دست مكاران را خداوند ملت رو كرده است.

-- maisam ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:00 PM

شورای نگهبان باید حذف شود چون صلاحیت یک کاندیدا را مردم تعیین میکنن.این در دایره آزادی نمیگنجد که کاندیدا ها قبلا از صافی رد شوند.

-- jolien ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:00 PM

نه شورای نگهبانتان به درد می خورد و نه مملکت عقب مانده تان. بروید کاری بکنید که از قطار پیشرفت که داره میره عقب نیافتید. شما آدم های بربری هستید که در قرنی که همه دنیا فهمیدند که نباید خشونت را بکار برد شما تازه تمام رفتارهایتان مثل مغول ها شده با خشونت هر چه تمام تر به دنبال اهداف خود هستید ای پست فطرت های بی تمدن. اگر می فهمیدید که کجای تاریخ ایستاده اید از رفتارهای خود شرم می کردید. متاسفم که رئیس جمهور احمقی مثل احمدی نژاد داریم که قبل از اینکه حرف خود را مزه مزه کند بیرون می اندازد. احمدی نژاد و خامنه ایی و امثال این آدم های خودخواه و مستبد نماد ایران و ایرانیت نیستند. من ایرانی هستم که خواهان دموکراسی و پیشرفت مملکتم هستم.

-- مهشید ، Jul 9, 2009 در ساعت 03:00 PM