رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ تیر ۱۳۸۸
باراک اوباما اعلام کرد:

«چراغ سبز برای حمله به ایران نداده‌ایم»

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که واشینگتن برای حمله به ایران به اسرائیل چراغ سبز نشان نداده است.

آقای اوباما که در روسیه به سر می‌برد، این اظهارات را در پاسخ به خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان مطرح کرد.

وی تاکید کرد که ایالات متحده بدنبال حل پرونده هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک است، اما نمی‌تواند به سایر کشورها منافع امنیتی‌شان را دیکته کند.

جو بایدن معاون باراک اوباما در روزهای گذشته اعلام کرده بود که آمریکا در صورتی که اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، «مانع» آن نخواهد شد.

آقای بایدن که با تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفتگو می‌کرد، افزوده بود که «اسرائیل حق دارد روشی متفاوت از آمریکا در قبال ایران اتخاذ کند.»

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که واشینگتن به طور مستقیم به اسرائیل گفته است که مسئله ایران باید از راه‌های دیپلماتیک حل شود

در واکنش به اظهارات آقای بایدن، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت: «ايران آماده پاسخ کوبنده به حملات اسرائيل است.»

در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اظهارات اخیر جو بایدن، چراغ سبز آمریکا برای حمله احتمالی اسرائیل به ایران است، اوباما با رد این مسئله گفت که بایدن، تنها سیاست آمریکا را توضیح داده است.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که واشینگتن به طور مستقیم به اسرائیل گفته است که مسئله ایران باید از راه‌های دیپلماتیک و به صورت بین‌المللی که منجر به ایجاد بحران در خاورمیانه نشود، حل شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز هر گونه حمله نظامی به ایران ا رموجب بی‌ثباتی در منطقه دانسته و بر حل آن از شیوه‌های دیپلماتیک تاکید کرده است.

با این حال به گزارش آسوشیتدپرس، آقای مولن گفت که این «گزینه بد» نیز باید در خصوص ایران همچنان مدنظر قرار داشته باشد.

وی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نیز موجب بی‌ثباتی خاورمیانه دانست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حمله نظامی اسرائيل يا آمريکا به ايران بزرگ ترين خدمت به دولت اخمدی نژاد است و همه دستاوردهای جنبش آزاديخواهانه مردم ايران را نابود خواهد کرد.

-- بدون نام ، Jul 8, 2009 در ساعت 12:00 PM