رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ تیر ۱۳۸۸

توافق روسیه و آمریکا درباره پرونده ایران

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در دومین روز سفر خود به مسکو، گفت که آمریکا و روسیه تلاش‌ها برای دست نیافتن ایرن به «سلاح هسته‌ای» را ادامه خواهند داد.

آقای اوباما که امروز سه‌شنبه در جمع دانش آموختگان مدرسه عالی اقتصاد روسیه سخنرانی می‌کرد، گفت که «اگر برنامه‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی در ایران متوقف شود، دیگر دلیلی برای استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپای شرقی» وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین افزود که ایران، وظایف بین‌المللی خود را اجرا «نمی‌کند» و این مسئله می‌تواند موجب آغاز مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، واشینگتن و مسکو مصصم هستند که درباره مسائل مربوط به امنیت موشکی با یکدیگر همکاری کنند.

همکاری روسیه و آمریکا برای جلوگیری از انتشار «سلاح‌های هسته‌ای» در جهان، از مهمترین عرصه‌هایی است که به اعتقاد آقای اوباما مورد توجه دو کشور است.

اظهارات آقای اوباما درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران در شرایطی ایراد می‌شود که سرگئی میرونف رئیس شورای فدراسیون روسیه معتقد است: «برنامه هسته‌ای ایران هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.»

باراک اوباما در سفر به روسیه با ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.


عکس از AFP

رسانه‌های روسیه گزارش می‌کنند که در این دیدار، دو طرف درباره مسائل هسته‌ای ایران مذاکراتی داشته‌اند.

یوری اوشاکوف معاون رئیس دفتر دولت روسیه گفت که در این دیدار، اوباما خواستار همکاری‌های گسترده‌تر با روسیه شده است.

دیدار با میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهوری شوروی سابق از دیگر برنامه‌های آقای اوباما در سفر به مسکو بود.

باراک اوباما فردا برای شرکت در اجلاس سران «جی ۸» از مسکو عازم ایتالیا خواهد شد.

روسیه و چین از متحدان استراتژیک ایران در برابر غرب به شمار می‌روند که به طور تلویحی از برنامه‌های هسته‌ای تهران حمایت می‌کنند.

این دو کشور هرچند در صدور چهار بیانیه شورای امنیت علیه ایران نقش داشته‌اند، اما نسبت به کشور‌های غربی نگاه تقریبا متفاوتی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند.

روسیه بیش از ۱۰ سال است که مشغول تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر است. تهران امیدوار است که این نیرو‌گاه تا پایان سال میلادی به بهره‌بردای برسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آیاپس از این دیدارونشست فردا درایتالیا ،ماشاهد یک "گوادلوب"دیگرخواهیم بود(رژیم چنج)---ویا آنکه تصمیمی جدی حول موضوع سلاح اتمی رژیم؟؟.. آینده ینزدیک آنرا نشان خواهد داد

-- hoseinkhazra ، Jul 7, 2009 در ساعت 03:15 PM

مذاکرات در مورد مسائل جهان بدون حظور احمدی نژاد ارزش مطرح شدن در سایت جدی شما را ندارد . ایشان دو روز پیش در جمع صنعنگران فاش کردند که آنفلو آنزا خوکی دروغی است برای پوشاندن بحران اقتصادی غرب . بعنوان یکی از فدائیان ایشان پیشنهاد میکنم انستیتو پاستور ایران که در همسایگی کاخ ریاست جمهوری قرار دارد نمونه این ویروس را بر روی ایشان آزمایش کند تا این توطئه استکبار افشا شود .

-- بدون نام ، Jul 7, 2009 در ساعت 03:15 PM

جاي تاسف است كه مسخره دست آمريكا و روسيه شده ايم و سوژه اي براي دادن و گرفتن امتياز !

-- بدون نام ، Jul 8, 2009 در ساعت 03:15 PM