رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ تیر ۱۳۸۸

فرانسه خواستار آزادی تبعه خود در ایران شد

نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که هر چه سریع‌تر یک تبعه زندانی این کشور را آزاد کنند.

آقای سارکوزی همچنین انتساب اتهام «جاسوسی» به خانم کلوتیلد رایس از سوی ایران را «بی‌پایه و اساس» اعلام کرد.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه نیز که شب گذشته با شبکه ۳ تلویزیون فرانسه گفتگو می‌کرد، از مقام‌های ایران خواست که در خصوص علت بازداشت این تبعه فرانسوی توضیح دهند و هرچه سریع‌تر وی را آزاد کنند.

خبرگزاری فرانسه علت بازداشت خانم رایس ۲۳ ساله را به نقل از یک مقام ایرانی «جاسوسی» عنوان کرده است.

این منبع دیپلماتیک که نامش فاش نشده است، به خبرگزاری فرانسه گفت که کلوتیلد رایس در جریان ناآرامی‌های اخیر شهر اصفهان دست داشته و اخبار و اطلاعات این شهر را از طریق ای‌میل به خارج ارسال می‌کرده است.


این تبعه فرانسه، چهارشنبه گذشته زمانی که قصد داشت تهران را به مقصد بیروت ترک کند دستگیر شد و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

آقای کوشنر گفته که هیج دلیلی بر ادامه بازداشت خانم رایس نمی‌بیند و از مقام‌های ایران می‌خواهد که وی را آزاد کنند.

کلوتیلد رایس، به عنوان دستیار استاد در دانشگاه اصفهان، زبان فرانسه تدریس می‌کرد. منابع فرانسوی فعالیت علمی وی در اصفهان را تائید کرده‌اند.

رایس، دانشجوی فوق لیسانس رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهر لیل فرانسه بود که پنج ماه پیش با بورسی از انستیتوی پژوهش‌های ایرانی، به اصفهان رفت.

وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این تبعه فرانسوی شده است.

آقای سارکوزی همچنین انتساب اتهام «جاسوسی» به خانم کلوتیلد رایس از سوی ایران را «بی‌پایه و اساس» اعلام کرد

این وزارتخانه افزوده که «اتهامات جاسوسی که مقام‌های ایرانی طرح کرده‌اند، قانع کننده نیست.»

ایران هفته گذشته نیز ۹ کارمند بومی سفارت بریتانیا در تهران را بازداشت کرد که هشت تن از آن‌ها آزاد شده و تنها یک نفر دیگر هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

تهران این افراد را به دست داشتن در ناآرامی‌های پس از انتخابات متهم کرده است. دولت بریتانیا این اتهام را رد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که تمام کارمندان سفارت خود را آزاد کند.

اتحادیه اروپا جمعه گذشته در اعتراض به این اقدام ایران، سفرای جمهوری اسلامی در ۲۷ کشور اروپایی را احضار کرد.

رهبران بریتانیا و فرانسه نیز روز گذشته در یک کنفرانس خبری از اقدام ایران در دستگیری کارمندان سفارت بریتانیا در تهران به شدت انتقاد کرده و آن را محکوم کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمدی نژاد اعلام کرد دختر فرانسوی از ایران تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است.
اما احمدی نژاد نگفت که رهبری بزودی در فرانسه پناهند خواهد شد.

-- آحجمدی نژاد : دختر فرانسوی تقاضای پناهندگی کرده است! ، Jul 7, 2009 در ساعت 02:00 PM

جمهوری اسلامی با اين کارها آدم های گمنام را به چهره هايی مشهور تبديل می کند. اين دختر اگر می خواست در فرانسه به شهرت برسد بايد خودش را می کشت.

-- گمنام ، Jul 7, 2009 در ساعت 02:00 PM

خدا شکر که ایقدر احمقید! اینهمه ملیون ایرانی ای که در خارج از ایران زندگی می کنند و البته بعصیهاشان هم از جواسیس شما هستند کی دستگیر شدند! آنهم از برکت حسن تدبیر شما اینهمه ایرانی در خارج است. واقعا که چه خوب است که شما اینهمه احمقید. من باید بگویم که حالا دارم کم کم می فهمم کگه چرا آخوندان اینهمه از دشمن حرف می زنند زیرا آنها در هیچ کجا بدون دشمن نیستند دلیلش هم این است که آنها خودشان دشمن درجه یک خودشان هستند. همینطور که دیوان عبید ذاکانی را ورق می زدم این داستان او را دیدم که از شخصی تعریف می کند که تیغ تیزی را در دست دارد و چون کسی در دسترسش نیست و نمی تواند خون هیچ کسی را بریزد، بنا بر این با آن بیضه های خود را می برد و همین طور که در حال درد کشیدن و مردن است، بر دشمن لعنت می کند. عبید سپس با دو سه بیت نتیجه می گیرد که خیلی برای زمانه نباید با تربیت باشد ولی آنچه را می توان باز نوشت کرد و بدرد این حکومت هم می خورد این است: که خودش چگونه بخودش بد می کند. عبید که گویی اینها را می شناخته می گوید:

چون احمق شود مردک خیر ه سر
هماره بسازد خودش بهر خود درد سر
چنان گیج گردد ز گنگی کار
بر..ند بگور پدر از بدی یادگار!
و الی آخر
حالا حکایت این احمقان است که بر شاخه ای که خود نشسته اند اره می کشند، و بر بیضه های خود شمشیر و در کشتی ای که خود نشسته اند سوراخ می کنند. و چه خوب!

-- بدون نام ، Jul 7, 2009 در ساعت 02:00 PM