رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ تیر ۱۳۸۸

گوردون براون به ایران اخطار داد

گوردون براون نخست وزیر بریتانیا به ایران هشدار داد که اتحادیه اروپا آماده واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت کارمندان سفارت بریتانیا و اخراج دیپلمات‌ها از تهران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای براون در کنفرانس خبری مشترکی با نیکولای سارکوزی همتای فرانسوی خود اظهار داشت که سران ایران باید بدانند که اگر این گونه اقدامات ادامه یابند، ما وادار به عکس‌العمل خواهیم شد.

بریتانیا پیش‌تر تائید کرد که مقام‌های ایران، هشتمین فرد از ۹ کارمند بازداشت شده سفارتخانه خود در تهران را آزاد کرده‌اند.

با این حال هنوز یکی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، در بازداشت به سر می‌برد.

ایران، کارمندان این سفارتخانه و تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی را به «نقش‌آفرینی در اغتشاشات اخیر» متهم کرده است.

نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت که سران ایران باید بدانند که اگر این گونه اقدامات ادامه یابند، ما وادار به عکس‌العمل خواهیم شد

نخست وزیر بریتانیا در عین حال تاکید کرد که واکنش احتمالی به اقدام ایران، به صورت دسته جمعی و از سوی همه اعضای این اتحادیه صورت خواهد گرفت.

این گزارش حاکی است براون افزود که وی و سارکوزی بر این باورند که نتیجه انتخابات ایران مسئله‌ای داخلی و مربوط به خود مردم ایران است.

وی با این حال، اخراج «ناعادلانه» دیپلمات‌ها و بازداشت کارمندان سفارتخانه‌ها را «غیرقابل قبول» خواند.

بر اساس این گزارش، نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز با اعلام «همبستگی کامل» کشورش با بریتانیا در بحران دیپلماتیک میان تهران و لندن، اقدام ایران در این خصوص را «نامناسب» دانست.

آقای سارکوزی گفت که مردم ایران، شایسته رهبران بهتری هستند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه تهران اعلام کرده بود که کارمندان بازداشت شده سفارت بریتانیا در تهران، باید در دادگاه محاکمه شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقاي براون يادش رفته كه هركاري از دستشان برامده انجام داده اند بلوكه كردن دارايي ها ايران در انگليس و اقدامات خصمانه عليه ايران اما بايد ياد آور شوم كه دوران قاجار تمام شده عصر مردم ايران است عصر نمايش تحريم تنباكو در همه عرصه ها

-- بدون نام ، Jul 7, 2009 در ساعت 02:00 PM