رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ تیر ۱۳۸۸

درگیری‌های خشونت‌بار قومی در چین

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که در درگیری‌های خشونت‌آمیز قومی در منطقه سینکیانگ (شینجیانگ) در غرب چین، دست‌کم ۱۴۰ تن جان باختند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بیش از ۸۳۰ نفر نیز در این درگیری‌ها زخمی و تعداد بسیار زیادی هم بازداشت شده‌اند.

انتظار می‌رود تعداد قربانیان این خشونت‌ها افزایش یابد.

درگیری میان مسلمانان و ساکنان چینی‌تبار سینکیانگ در شهر ارومغی رخ داد و با درخواست بررسی تنش میان کارگران چینی «هان» و مسلمانان «اویغور» در کارخانه‌ای در جنوب چین آغاز شد.

دولت چین، جدایی ‌طلبان ایغور و رهبر آنها ربیا کادیر را که در خارج از این کشور به سر می‌برد، مسئول سازماندهی این «اغتشاشات و حمله به چینی‌های نژاد هان» از طریق تماس تلفنی و اینترنت معرفی می‌کند

در خصوص علت آغاز این درگیری‌ها گزارش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از قوی‌ترین آنها گسترش شایعه احتمال حمله چینی تبارها به مهاجران ایغور در جنوب چین بوده است.

در حالی که شین هوا خبرگزاری دولتی چین، ایغورها را به ایجاد اغتشاش متهم می‌کند، ایغورهای مخالف دولت چین می‌گویند که پلیس در ابتدا به سوی تظاهرکنندگان مسالمت‌جو آتش گشوده است.

دولت چین، جدایی ‌طلبان ایغور و رهبر آنها ربیا کادیر را که در خارج از این کشور به سر می‌برد، مسئول سازماندهی این «اغتشاشات و حمله به چینی‌های نژاد هان» از طریق تماس تلفنی و اینترنت معرفی می‌کند.

این در حالی است که کادیر که در حال حاضر در آمریکا مستقر است و اتهامات دولت چین را رد کرده است.

جدایی‌طلبان ایغور دولت را به تلاش برای تغییر ترکیب قومی در منطقه سینکیانگ و محو فرهنگ آنها متهم می‌کنند.

دولت چین با عنوان مبارزه با تروریسم، ناراضیان این منطقه را سرکوب می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آهای برادر بسیجی یادته جنگ غزه و اسرائیل مثل میمون از دیوار سفارت اینگلیس بالا رفتی و وارد سفارت اینگلیس شدید بعد هم کلی خسارت وارد کردید که از جیب ما مردم بدبخت پرداخت شد. چرا الان به سفارت چین حمله نمی کنید اینا مسلمونارو نکشتن یعنی خون عربا از خون چینیا رنگین تره! حاشا به غیرتتون ... شما نه عرضشو دارید و نه اجازشو ! ...-

-- Nam ، Jul 9, 2009 در ساعت 06:30 AM