رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ تیر ۱۳۸۸

توقف فیلم سه بعدی ویم وندرس

ویم وندرس سینماگر برجسته آلمانی سرگرم ساختن فیلمی سه بعدی با شرکت پینا باوش بود که با مرگ ناگهانی پینا پروژه‌اش ناتمام ماند.

این فیلم درباره زندگی و کارهای پینا باوش رقصنده و طراح رقص و بازیگر برجسته آلمانی بود و وندرس قصد داشت آن را به صورت سه بعدی تهیه کرده و در ماه سپتامبر نمایش دهد.

این فیلم قرار بود نخستین فیلم سه بعدی باشد که درباره رقص ساخته می‌شود.

پینا باوش هفته گذشته به دنبال بیماری سرطان، در طول شش روز از دنیا رفت و مرگش برای وندرس و گروه فیلمسازی او غافلگیرکننده بود.

کمپانی نیو روود مووی متعلق به وندرس اعلام کرد که به دلیل مرگ ناگهانی پینا باوش، ساخته شدن این فیلم در حال حاضر امکان ندارد و بعد از مراسم سوگواری پینا و مذاکره با کمپانی رقص ووپرتال که پینا باوش بنیانگذار آن بود، درباره چگونگی ادامه ساخت آن تصمیم گرفته خواهد شد.

پینا باوش به عنوان یک رقصنده مدرن و ابداع‌گر فرم‌های تازه رقص مدرن، دارای شهرتی بین‌المللی بود.


پینا باوش و ویم وندرس

نمایش‌های رقص گونه او مثل «کافه مولر»، «آداب بهاری»، «نلکن» و «پالرمو پالرمو»، هر کدام دارای ویژگی‌های نوآورانه‌ای بود که پیش از وی در صحنه تئاتر و رقص جهان تجربه نشده بود.

پینا باوش در نمایش «کونتاکتوف»، دسته‌ای از رقصندگان را به کار گرفت که همگی بین ۵۸ تا ۷۷ سال سن داشتند.

پینا قسمتی از رقص مدرن مشهور ماسورگا فوگو را که خود طراحی کرده بود، در فیلم «با او حرف بزن» ساخته پدرو آلمادوار سینماگر بزرگ اسپانیایی اجرا کرد.

وی همچنین در فیلم «و کشتی به راهش ادامه می‌دهد» ساخته فدریکو فلینی بازی کرد.

ویم وندرس که از مرگ پینا غافلگیر شده بود، بعد از درگذشت او متن شاعرانه‌ای نوشت که در روزنامه گاردین منتشر شد.

وندرس درباره پینا نوشت: «پینا باوش مرده است، پایان ناگهانی و غیر منتظره زندگی و خلاقیت‌اش، من قلبم شکسته است از اینکه همکاری ما در فیلم این قدر دیر آغاز شد.»

Share/Save/Bookmark