رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ تیر ۱۳۸۸

آزادی خبرنگار واشینگتن تایمز در ایران

ایاسون آتاناسیادیس خبرنگار بریتانیایی یونانی واشینگتن تایمز پس از دو هفته، از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی آزاد شد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام این خبر گفت که آقای آتاناسیادیس، به دلیل «اقدامات مغایر با حرفه خبرنگاری و در ارتباط با اغتشاشات اخیر در تهران» بازداشت شده بود.

وی آزادی این خبرنگار را در «چارچوب مناسبات متین تهران-آتن و تلاش‌ها و مساعی خیرخواهانه سفیر ایران در یونان و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل» عنوان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در عین حال اظهار داشت که «به دلیل تخلفات آشکار این خبرنگار، کارت خبرنگاری وی از سوی مقامات ذیصلاح باطل» شده است.

به گفته قشقاوی، این خبرنگار «پیش‌تر نیز با گذرنامه انگلیسی وارد ایران شده و به علت تخلف ممنوع‌الورود شده بود.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت که «به دلیل تخلفات آشکار این خبرنگار، کارت خبرنگاری وی از سوی مقامات ذیصلاح باطل» شده است

همزمان با ناآرامی‌های خیابانی در ایران، بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های خارجی در تهران از انجام کار خبری خود مبنی بر ارسال عکس و گزارش منع شده و تعدادی از آنها از ایران اخراج شدند.

بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران، بلاگرها و فعالان سیاسی و نیز فیلترینگ بسیاری از سایت‌های خبری، از دیگر اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی در ایجاد محدودیت برای جریان آزاد اطلاع‌رسانی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

لغو نشست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران که در اعتراض به بازداشت روزنامه‌نگاران و ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها قرار بود پنجشنبه گذشته برگزار شود نیز «به دستور مقام‌های امنیتی» لغو شد.

در همین حال، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز امروز اعلام کرد که بیشتر بازداشت شدگان حوادث اخیر در ایران آزاد شده‌اند.

وی اعلام کرد که از میان ۱۰۳۲ فرد بازداشت شده، بیشتر آنها با سپردن وثیقه و یا بدون هیچ تعهدی آزاد شده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌ها امروز یکشنبه از بازداشت عیسی سحرخیز و مسعود باستانی دو روزنامه‌نگار در ایران خبر می‌دهند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا هم گفته است که به سفیر این کشور در ایران اعلام شده که یکی دیگر از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، امروز آزاد می‌شود.

از میان ۹ کارمند ایرانی بازداشت شده سفارت بریتانیا در ایران، هفت تن تاکنون آزاد شده‌اند.

اتهام این افراد «نقش‌آفرینی در اغتشاشات اخیر» عنوان شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خبرنگار واشنگتن تایمز آزاد شد. رکسانا صابری آزاد شد. اعضای سفارت انگلیس آزاد شدند. فقط آنهایی که با کشوری دیگر در ارتباط نبودند، به اتهام ارتباط با بیگانگان، هنوز در بند مانده اند! کاش این رژیم با مردم ایران هم مناسبات متینی داشت!

-- بدون نام ، Jul 5, 2009 در ساعت 02:30 PM