رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ تیر ۱۳۸۸
فرمانده سپاه تهران بزرگ:

«معترضان، انبوهی از مردم بودند»

سرتیپ عبدالله عراقی فرمانده سپاه تهران بزرگ گفت که در اعتراض‌های خیابانی در واکنش به نتایج انتخابات، «اجتماع بسیار عظیمی از مردم» شرکت داشتند که این تجمعات و راهپیمایی‌ها «غیرقانونی» بود.

سردار عراقی افزود که نظام جمهوری اسلامی با این «تجمعات گسترده مردمی» با «سعه صدر» برخورد کرد و تنها به دادن «تذکر» اکتفا کرد.

این برای نخستین بار است که یک مقام بلندپایه در ایران به صراحت اعلام می‌کند که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، «تعداد زیادی از مردم» بودند.

پیش از این صداوسیما و بسیاری از مقام‌های سیاسی و نظامی، معترضان خیابانی را «آشوب‌گر» و «خس و خاشاک» توصیف کرده بودند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، امروز یکشنبه به نقل از سردار عراقی نوشت که حضور «بسیار گسترده مردم» در خیابان‌ها باعث شد تا برقراری آرامش در تهران «زمان بسیاری» ببرد.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران افزود که مردم معترض با «اخطار‌های» نیرو‌های سپاه و بسیج، پراکنده شدند و تنها عده کمی از «اغتشاشگران» در خیابان‌ها باقی ماندند که پس از آنکه اقدام به تخریب موال عمومی کردند، از سوی نیرو‌های بسیج با آنها برخورد شد.

سردار عراقی با «بی‌سابقه» دانستن ناآرامی‌های اخیر در تهران طی ۳۰ سال گذشته، اظهار داشت که «بعضی از افراد به نام بسیج در میادین و خیابان‌ها با مردم برخورد کردند که ما هرگز آنها را قبول نداریم»

در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات (۲۳ خرداد) راهپیمایی‌های گسترده‌ای در سطح شهر تهران و برخی شهرها برپا شد که با دخالت پلیس و نیرو‌های پلیس به خشونت کشیده شد.

در جریان این خشونت‌ها ده‌ها تن کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند و به گفته پلیس بیش از هزار نفر نیز بازداشت شدند.

به گفته سردار عراقی، زمانی که گروهی از «اعضای سازمان مجاهدین خلق، پژاک و سلطنت‌طلبان» در این اعتراض‌ها اقدام به ضرب و شتم مردم پرداختند، نیرو‌های سپاه و بسیج «وارد معرکه» شده و با آنها درگیر شدند.

این فرمانده سپاه در عین حال گفت که در این ناآرامی‌ها همچنین از «پشت بام‌ها، آب جوش، اسید، آجر و حتی از برخی از ساختمان‌ها تیر به سمت بسیجیان شلیک می‌شد.»

اظهارات سردار عراقی در حالی ایراد می‌شود که گزارش‌های بسیاری از حضور نیرو‌های بسیج و لباس شخصی برای «سرکوب» معترضان به نتایج انتخابات در سطح خیابان‌های شهر تهران منتشر شده است.

رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که در جریان ناآرامی‌های اخیر تهران، نیرو‌های بسیج و لباس شخصی نقش موثری داشته‌اند، اما سردار عراقی با رد این گزارش‌ها اظهار داشت که «بعضی از افراد به نام بسیج در میادین و خیابان‌ها با مردم برخورد کردند که ما هرگز آنها را قبول نداریم.»

بنابر اعلام این فرمانده سپاه تهران، ناآرامی‌های اخیر در تهران طی ۳۰ سال گذشته «بی‌سابقه» بود به طوری که «۶۰۰ عضو سپاه در جریان این ناآرامی‌ها زخمی شدند و هشت بسیجی نیز جان خود را از دست دادند.»

وی همچنین افزود که در این ناآرامی‌ها سپاه پاسداران از «۳۰ درصد توان خود» استفاده کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه نتیجه گیری شایانی: آن ها که جان سالم بدر بردند مردم بودند. آن ها که مورد شلیک گلوله قرار گرفتند و جان باختند منافق بودند. بسیجی های جمهوری اسلامی چنان چشمان باز و بینایی دارند که در میان انبوه جمعیت منافقین را از نامنافقین تشخیص دادند. یا نه، اساسا" پس از تضاهرات با مردم خوش و بش شد و آن ها به خانه هایشان رفتند و فقط منافقین در خیابان ماندند و بسیجی های درستکار به آن ها شلیک کردند. از خودم سئوال می کنم ندا جزو کدام دسته بود و چرا به خانه برنگشت؟!! آقای عراقی شما هم این سئوال را از خود می کنید؟

-- سیاوش پرند ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

man nemidonam inhame madrak kast(ax film ),, ma ha to iran zendegi mikonim,,, in harfa ro be khorde kharejiya mishe dad vali khodeton midonin ke in ye jor teror hast .. afrade lebas shakhsi ba poshtevane dolat har kari mikonan badesh ham engar na engar,, kheyli rahat hasha mikonan!!! en che etemadi hast ke be mardom midan? yani faghat be zore aslahe be mardom mikhan hokomat konan? ine hokomate adle eslami???? ba inkar midonin cheghadar mardomo az eslam farari midin??

-- khanoome irani ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

زیادی ....می زند فقط یادش بیاد سال 57 مردم با گارد جاویدان چه کردند.

-- امیر ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

آقای سردار عراقی فیلم لباس شخصی ها وبسیجی هایی که مردم را میزدند و اموال مردم را تخریب میکردند موجود است ؛چرا تا کنون یک نمونه از آنها دستگیر نشده ا
ند ؟ بلکه تشویق شده اند؛وپولهای هنگفت گرفته اند؛مردم کجا ماشین آبپاشی دارند؛که بسجیها را به آب ببندند..شرم هم چیز خوبی است.

-- nasrin ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود!!
آره بابا قاتل این بسیجی های مامانی نبودن که، تن یکسری از عناصر خود فروخته لباس بسیجی کرده بودن.....
سردار یکم به اون مخ عزیزت فشار بیار شاید بقیه شم یادت اوومد.... اون برادرایی که تبر و باتون و کلت داشتن....بدشکل بودن.... وحشی بودن... زن وبچه رو له میکردن....چند روز دیگه اینام یادت میاد، نگران نباش.

-- کیارش ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

d r u ge

-- a z a d e ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

كم،كم نشانه هائي از بهبود الزايمر حضرات دارد احساس ميشود!
بابا از پشت بام گردان 11 عاشورا با لباس نظامي مردم را به گلوله بسته اند، آنوقت ميگويند كار منافقين و...بود! به منافقي كه بتواند به پشت بام يك واحد نظامي برود و از آنجا به سمت مردم تيراندازي كند و بعد هم حتمن ميرود خانه اش تا قهوه اش را نوش جان كند بايد گفت بابا تو ديگه كي هستي!
سردار! مواظب باش با اين آي كيو يك دفعه ندزدندت!

-- نخود بي آش ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

امیدوارم یه روز همگی‌ اینا رو توی یه دادگاه بین المللی محاکمه کنند.

-- بدون نام ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

به امید روزی که خودمون اونهارو محاکمه کنیم.
امیدوار
Jul. 5 2009

-- امیدوار ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

این حضرات مثل اینکه حالیشون نیست اگه این مردم با دست خالی و شجاعت و از خود گذشتگی با خنجر و تفنگ و باتوم این جماعت خودفروخته جنگیدن، اگه لازم باشه هیچ کاری براشون نداره که بخوان با اسلحه گرم هم بجنگن! بابا، یا زودتر کوتاه بیاین و از مردم عذرخواهی کنین و تاوان اشتباهاتتون رو بپردازین یا اگه بخواین همینطوری ادامه بدین، اونوقت باید انتظار خشونت متقابل رو هم از مردم داشته باشین!

-- خشن ، Jul 5, 2009 در ساعت 12:00 PM

خوبه که حمله ...ولایت به کوی دانشگاه که هنوز معلوم نیست کی درخواست کرده و کی دستور داده قانونی هست اما راهپیمایی آرام مردم طبق اصل قانون اساسی غیر قانونی است.

آدم یا این می افته که هر کار و اقدامی برای ...ولایت حلال و قانونی و همه چیز حتی نفس کشیدن هم برای مخالفان غیر قانونی هست .

-- وسوسه ، Jul 7, 2009 در ساعت 12:00 PM