رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ تیر ۱۳۸۸

بریتانیا «ادعای» ایران را بررسی می‌کند

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید گزارش یک روزنامه مبنی بر محاکمه احتمالی یکی از اعضای بازداشت شده سفارت این کشور در تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

روزنامه گاردین نوشته است که یکی از اعضای سفارت بریتانیا (یک تحلیلگر سیاسی) که در تهران بازداشت شده، به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده است.

روز گذشته جمعه، احمد جنتی خطیب نماز جمعه تهران و دبیر شورای نگهبان گفت که تعدادی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران به اتهام «ترغیب اغتشاشگران» در حوادث بعد از انتخابات در ایران محاکمه می‌شوند.

به نوشته بی‌بی‌سی نیوز، ایران می‌گوید لندن تلاش می‌کند به نظام جمهوری اسلامی با «افزایش نارضایتی» در میان مردم ضربه وارد کند، بریتانیا این اتهام را رد می‌کند.

بر اساس این گزارش، دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا با ابراز نگرانی عمیق در این خصوص، گفت که از منوچهر متکی همتای ایرانی خود درخواست مذاکره کرده است.

میلیبند با رد هر گونه دخالت اعضای سفارت بریتانیا در حوادث اخیر ایران، در خصوص سرنوشت دو کارمند ایرانی در بازداشت این سفارتخانه در تهران، به شدت ابراز نگرانی کرد

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از آقای میلیبند نوشته است که وی خواستار «توضیح فوری» مقام‌های ایرانی در این زمینه شده است.

میلیبند با رد هر گونه دخالت اعضای سفارت بریتانیا در حوادث اخیر ایران، در خصوص سرنوشت دو کارمند ایرانی در بازداشت این سفارتخانه در تهران، به شدت ابراز نگرانی کرد.

این در حالی است که تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده است که هشت تن از اعضای سفارت بریتانیا آزاد شده‌اند و تنها یک نفر از آنها در بازداشت به سر می‌برد.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال از تصمیم اعضای اتحادیه اروپا در احضار سفرای ایران در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا استقبال کرد.

این اقدام در اعتراض به بازداشت کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، صورت می‌گیرد.

اوائل هفته گذشته مقام‌های ایران اعلام کردند که ۹ تن از کارمندان محلی سفارت بریتانیادر تهران را به اتهام «نقش‌آفرینی در اغتشاشات» بازداشت کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

توافق شوم بین حکومت و دولت کودتا با انگلیس بر اساس اخبار دریافت شده روز یکشنبه هفته گذشته وزیر دفاع انگلستان به به طور مخفیانه سفری به تهران داشتند، این سفر از طریق دوبی‌ با هواپیمای غیر تشریفاتی امارات صورت گرفته است. این سفر مخفیانه تنها یک روز به طول انجامیده است و وزیر دفاع انگلستان جلسه‌ای با حضور دکتر ولایتی مشاور بین المللی علی‌ خامنه ای، منوچهر متکی‌ وزیر امور خارجه، حجت الاسلام میرحاجزی رئیس دفتر عمومی‌ اطلاعات و امنیت رهبری و محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری داشته است. فکر می کنید پشت پرده این مذاکرات چه گذشت؟؟ در این جلسه درخواست هایی‌ از طرف نمایندگان علی‌ خامنه‌ای بیان شده است که به این شرح می‌باشد:

۱: عدم حمایت از مردم و جنبش صورت گرفته توسط آنها.

۲: پوشش ندادن خبرهای مربوط به حوادث اخیر در ایران و انتخابات توسط بی‌ بی‌ سی‌.

۳: آزاد سازی پول مجتبی‌ خامنه‌ای و یا حد اقل افشا نکردن اسامی صاحبان حساب.

اما به چه قیمتی؟؟؟

دولت انگلیس با توافق روی بیست درصد از این رقم و برداشت بیش از 300 میلیون دلار برای آزادسازی آن موافقت نمود. همچنین جهت القا جو آرام در ایران توسط تلویزیون فارسی بی بی سی و رفع پارازیت از این کانال توافق گردید. و اینگونه شد که پارازیت های روی این کانال حذف و تجمع بسیجیان مقابل سفارت انگلیس لغو گردید. این روزها با مشاهده برنامه های بی بی سی فارسی روی هاتبرد کاملا به چرخش موضع این کانال در قبال تحولات پی خواهید برد.که مدام سعی در القا این امر به مردم را دارند که آرا موسوی همان 14 میلیون بوده است. در خاتمه یک جمله به مردم ایران: اگر در قیامتان به حمایت بیگانگان دل خوش کرده اید کاملا در اشتباهید و سرنوشت خود و کشورتان را خودتان باید رقم بزنید و خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان بخواهند.


-- gholam ، Jul 4, 2009 در ساعت 12:15 PM

حتی اگر کارمند سفارت، بریتانیایی بود باز هم سرفرود آوردن به خواسته بریتانیا به معنی پذیرش کاپیتالوسیون می بود. حال که طرف تبعه ایران هم هست. من فکر نمی کنم ما با بریتانیا قرارداد کاپیتالیوسیون یا روابط استعمارگر و مستعمره داشته باشیم که لازم باشد به فرمایشات آقای میله بند در مسائل داخلی مان توجه کنیم.

-- میم ، Jul 6, 2009 در ساعت 12:15 PM