رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ تیر ۱۳۸۸

«سرکوب مردم حرام و معصیت است»

آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، امروز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات و اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان انتقاد کرد.

این بیانیه امروز دوازده تیرماه در پایگاه اطلاع‌رسانی آقای صانعی منتشر شده‌است.

در این بیانیه رسانه‌های دولتی ایران «رسانه‌های انحصاری» نامیده شده و پخش اعترافات زندانیان از این رسانه‌ها «از نظر شرعی، قانونی و عقلائی فاقد هرگونه ارزش» توصیف شده‌است.

در این بخش از بیانیه این مرجع تقلید آمده‌است:
«در روزهای گذشته همگان شاهد حمله به دانشگاه‌ها و خوابگاه دانشجویان و ضرب و جرح، قتل و به زندان افکندن عده زیادی از فرزندان این مرز و بوم بوده‌ایم تا جائیکه در آمار رسمی خبر از کشته شدن حدود بیست نفر و زندانی شدن بیش از هزار نفر داده شده‌است و همچنین شاهد پخش اعترافات برخی از زندانیان در رسانه‌های انحصاری بوده‌ایم که بر همه واضح است این اعترافات حداقل به علت زندانی بودن متهمین و شرایط خاص آن‌ها از نظر شرعی، قانونی و عقلائی هیچ گونه ارزشی نداشته و ندارد.»

اشاره وی به «اعتراف‌هایی» است که به تازگی از برخی بازداشت‌شدگان از جمله مازیار بهاری، خبرنگار مجله نیوزویک در ایران، از رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی پخش شده‌است.

آیت‌الله صانعی: «این‌گونه ظلم‌ها، نباید موجب یأس و ناامیدی در راه احقاق حق شرعی و قانونی و حاکمیت مردم بر سرنوشتشان گردد.»

آیت‌الله صانعی در بیانیه خود ادامه می‌دهد:
«لکن نباید اینگونه ظلم‌ها، آزار و اذیت‌ها، ترفندها، مکرها؛ دروغ‌ها و... موجب یأس و ناامیدی در راه احقاق حق شرعی و قانونی و حاکمیت مردم بر سرنوشتشان گردد.»

یوسف صانعی در ادمه می‌گوید: «
و چگونه چنین نباشد حال آنکه علی رغم تمام سانسورهای خبری، از محدودیت سایت‌های خبری گرفته تا تعطیلی روزنامه‌ها و دستگیری فعالین رسانه‌ای و سیاسی و حتی قطع پیام‌های کوتاه، آگاهی عمومی و جهانی از وقایع اخیر روز به روز در حال افزایش است، که خود نتیجه حرکت آگاهانه و همراه با متانت ملت بزرگ ایران است.»

در ادامه این بیانیه به «عدم اقناع آقایان کروبی و موسوی و توده زیادی از مردم در مورد نتیجه انتخابات» اشاره شده و آمده‌است که این عدم اقناع «به‌واسطه کاهش پشتوانه و حمایت‌های مردمی، می‌تواند موجب ناکارآمدی دولت گردد و ممکن است ادامه‌اش موجب مشکلات حقوقی و مدنی شود.»

در پایان بیانیه در پیوند با سرکوب‌های اخیر دولتی، از این سرکوب‌ها به عنوان امری «حرام، گناهی نابخشودنی و باعث واماندگی در این دنیا و عذاب در دنیای دیگر» یاد شده و آمده‌است:

«در پایان به تمام نیروهایی که باید حافظ نظم و جان و مال و ناموس مردم باشند تذکر می‌دهم که هیچ فرمان و دستوری نمی‌تواند مجوّز و عذری برای تجاوز به حقوق مردم ـ که حرام و معصیت و ذنب لایغفر است ـ گردد که لاطاعة لمخلوق فی معصیة الخالق چه رسد به آن‌که موجب ضرب و جرح و یا قتل گردد که مستوجب خِذلان دنیوی و عذاب اخروی است.»

متن بیانیه

پیش از این آیت‌الله منتظری و آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز نسبت به سرکوب معترضان به نتایج اعلام‌شده انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، شدیداً انتقاد کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
محکومیت خشونت‌ علیه مردم از سوی دو مرجع تقلید
آیت‌الله منتظری: مشروعیت نظام درخطر است

نظرهای خوانندگان

یک زن خانه دار را آوردند توی تلویزیون که میگوید پسرش نارنجک جنگی داشته است.لحن حرف زدن او مانند کسی است که کابل خورده و شکنجه شده.این را حداقل کسانی که زندان رفته و شکنجه شده اند میدانند من خودم افرادی را دیده ام که به بدترین وضع شکنجه شده اند. مردم شاید نمیدانند که اینها طوری فرد را شکنجه جسمی و روحی میکنند که افراد به هر آنچه آنها میخواهند اعتراف میکنند حتی به زنا با مادر خودشان.خدایا کجایی؟ هستی؟ خوابیدی؟. یه کاری بکن اگر کاری نکنی مردم خودشون ریشه اینارو میکنند اونوقت کسی دیگر تورو باور نداره.

-- بدون نام ، Jul 4, 2009 در ساعت 01:37 PM

- از دوستاني كه با شجاعت تمام در جنبش سبز نقش موثر دارند خواهش مي كنم كه نام تمامي شهدا با مشخصات جانبي را گرد آوري كرده و به شكل يك سند مردمي انتشار دهند تا چراغ راهي باشد براي جنبش و سند جنايت استبداد مذهبي حاكم. جكومت ولايت فقيه نبايد از لكه ننگ اعمال تبهكارانه اش خلاص شود.

-- بدون نام ، Jul 4, 2009 در ساعت 01:37 PM

(اعتراف سریع وبی پرده مدیرعامل ایرنا .
کشتار مردم معترض وبی کناه وبی دفاع توسط ایادی بسیج وسپاه پاسداران وسرکوب وجکومت نظامی ودیکتاتوری رهبری)

اگر سپاه نبود....

محمد جعفر بهداد*:اين نخستين بار نيست که هوشياري و جانفشاني سپاه و بسيج توانست انقلاب و کشور را از گردنه دشوار و نفس گير ديگري به سلامت عبور دهد.

اين روزها که صداي شکستن استخوان پروژه مخملي دشمنان، حتي به گوش سردمداران نظام سلطه هم رسيده و آنها را براي خروج از بحران بي آبرويي خود به تقلا و التماس انداخته، فرصت خوبي است تا بافته هاي دشمنان و مزدوران شان براي ايران عزيز و چگونگي رشته شدن آن بافته هاي رنگين، بازخواني و تحليل شود، اما از ميان همه گفتني ها درباره ناگفته هاي قبل از انتخابات و حوادث تلخ سياسي و خياباني پس از آن، نقش آفريني سپاه و بسيج در مراحل شناسايي منابع تهديد، تحليل رفتار و اقدام (مهار) عناصر و جريان هاي عامل يا فريب خورده دشمن قابل توجه است.
نقش رهبري و مردم در ناکام سازي جريان هاي معاند يا لجوج عليه نظام ديندار و مردم سالار، همواره نقش ممتاز و بي بديل بوده است، اما نام و نشان سپاه و بسيج به عنوان فرزندان شايسته و فداکار ملت متدين، ميهن دوست و سلحشور ايران اسلامي، در صدر فهرست همه مجموعه هاي تاثيرگذار مي درخشد. اين دوگانه انقلابي به عنوان چشم و گوش و بازوي تواناي رهبري و مردم در طول 30 سال گذشته همواره در جايگاه حافظ مقتدر امنيت و منافع ملي مورد مباهات ايراني ها و نفرت بدخواهان ايران بوده اند.
امام عزيز، اما سخنان الهام بخشي درباره بسيج و سپاه دارند که فرمودند: "بسيج قلب من است – سپاه چشم من است"
آن عزيز سفر کرده، در واقع ايران اسلامي را يک مجموعه زنده، با نشاط و رو به جلو مي داند که بدون بسيج – به عنوان استعداد جمهوريت نظام – زنده نمي ماند و بدون سپاه ، ياراي شناسايي دوست و دشمن و نيرنگ هاي بدخواهانه دشمنان را نخواهد داشت. اين نکته ظريف نيز وجود دارد که فقدان بينايي مي تواند انسان را در وضعيت خطرناکي قرار دهد که حتي قلب و جانش را هم از دست بدهد.
اين روزها، از همه دستگاه هاي مسئول که با تعهد و تلاش خويش، جمهوري اسلامي ايران را از گزند توطئه اخير دشمن صيانت کردند، بايد سپاسگزاري کرد، اما تلاش هاي موثر سپاه و بسيج در عرصه هاي نرم افزاري و سخت افزاري مقابله با پروژه رنگي دشمن، يک بار ديگر اين عبارت امام عزيز را براي ما معنا کرد که: "اگر سپاه نبود، کشور هم نبود".
آيا آنهايي که به نام ملي گرايي و وطن پرستي، گاهي در عرصه هاي سياسي و رسانه اي عرض اندام مي کنند و لاف ميهن دوستي مي زنند، تاکنون پرسيده اند اين سرزمين پهناور و مردمان متدين و متمدنش را چه کساني و چگونه در برابر ترفندها و تجاوزات خطرناک دشمنانش حفظ کرده اند؟
______________________________________________
*مديرعامل سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)

-- خبرنگارایرنا ، Jul 4, 2009 در ساعت 01:37 PM

روحانیت که دارد غرق می شود حالا با بیانیه دادن می خواهد دوباره بر مردم سوار شود. امروز روزی ست که روحانیت و حکومت دینی هر دو برای همیشه به مسجد برگردند. روحانیت و مسجد جایشان در سیاست نیست. سیاست زمینی و مادی و جامعه شناسی ست مذهب امر ماورایی ست و اعتبارش را از آسمان می گیرد و دستوراتش آسمانی ست و تنها برای دل و روح مردم باید خئوب باشد که متاسفانه امروز دیگر حتا همین یک حسن را هم ندارد. روحانیت در تمنامیتش دستش بخونها ملیونها ایرانی آغشته است. حتا آنهایی هم که مخالف کشتن هستند، مخالف بعضی از کشتنها هستند و نه همه ی کشتنها! آنها مخالف بعضی شکنجه ها هستند و نه همه! آنها بقول قرآنشان « بعض در بعض» می بینند. تعزیرات، سنگسار، اعدام در ملع عام، اصولا اعدام جزء لاینفک اسلام و روحانیت است. تمام تاریخ اسلام برنگ سرخ خون است. زندگی اسلام آب حیاتش خون است! هم خون دیگران را می ریزد، و هم خون خودش را، خونریزی اسلام پایه و اساس اسلام است: اگر می توانی خونش را بریز و اگر نمی توانی خون خودت را به اسلام اهدا، اسلام مثل بیماری ست که پیوسته بخون محتاج است! آنهم « خون تازه» یعنی هر روز باید خون تازه بیاید، هر روز باید خون تازه ریخته شود. برای همین هم « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» تمامی روز ها روز عاشوراست یعنی روز خون و خونریزی و تمامی زمین کربلاست یعنی احتیاج به خون تازه بر زمین. این عطش اسلام بخون ، به مزه ی خون، به حتا مزمزه کردن خون در تمامی روحانیت وجود دارد، روحانی بدوئن این «کیفیت » یافت نمی شود، اما برجسته ترینش امام علی و تا امام خمینی و تا امام خامنه ای ست. امام خمینی در آن روز های وحضشت که هر روز کسی را در خیان و در اتومبیل و در خانه های امن اسلام سرمیبریدند، مثل سید جواد ذبیحی و تقی روحانی گویند رادیو ...و یا در زندانها با لیستهای بلند تیرباران می کردند هزار هزار...آری امام خمینی آمد در رادیو تلویزیون حکومت اسلامی و گفت« هی میگن ما می کشیم! حضرت علی در یک نصف روز بروایتی سر نهصد نفر و بروایتی بیشتر یهودی را برید حالا ما کجا و حضرت علی کجا! ...» راجع به خون ریزی و خونپرستی خامنه ای و سخنرانی عریانش در نماز جمعه ی بعد از انتخابات چیزی نمی گویم زیرا هنوز صدایش در فضا پیچیده و در نماز جمعه ی بعدی مباشرش در امور خون چنان افسار پاره کرد و چنان خشن و آبرومندانه بطریق الاسلامیه بود که حتا بچه ی چهار ساله ی فامیل ما جلو تلویزیون با حیرت گفت « اینا چقدر خونخوارن!»
آری روحانیت می خواهد این ته بساط را حفظ کند اما دیر شده، بادهایف پیش از طوفان وزیدن گرفته اند، و گرد و غبار بر آسمان نشان از طوفان نوح نه که اینبار طوفان جمشید دارد. طوفانی که عبا و عمامه ها را با خود خواهد برد!

-- بدون نام ، Jul 4, 2009 در ساعت 01:37 PM