رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ تیر ۱۳۸۸

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران و غرب

چگونه یک نبرد جهانی را ببریم: خدا، جهانی‌سازی و پایان جنگ علیه ترور
«چگونه یک نبرد جهانی را ببریم: خدا، جهانی‌سازی و پایان جنگ علیه ترور»، عنوان کتابی است از رضا اصلان نویسنده ایرانی‌تبار آمریکایی که به تازگی از سوی انتشارات رندوم هاوز و با قیمت ۲۶ دلار در آمریکا منتشر شده‌است.

بحث اصلی رضا اصلان در این کتاب این است که دشمنان جهادگر ملت آمریکا معتقدند که نبرد آن‌ها بُعدی «جهانی» و معنوی دارد و شکست نمی‌خورد. بنابراین ایالات متحده تنها با انکار تروریست‌ها و روایت مذهبی خیر علیه شر آن‌ها می‌تواند برنده این جنگ باشد.

رضا اصلان در این کتاب با سیاست‌های بوش در زمینه جنگ علیه ترور و نشر دمکراسی در خاورمیانه مخالفت کرده و بین گروه‌های ناسیونالیست مذهبی مثل حماس و حزب‌الله و گروه‌های جهادگر مثل القاعده تفاوت ماهوی قائل می‌شود و معتقد است که مشارکت این گروه‌ها در پیشبرد پروسه دمکراسی در خاورمیانه موثر بوده و باعث کاهش نفوذ تروریست‌های اسلامی می‌شود.

جیمز کارول نویسنده آمریکایی در باره این کتاب می‌نویسد:

«رضا اصلان صدایی ناگزیر با پیامی فوری و ضروری برای ماست. کتاب او به آن سوی شکاف جهانی، که بسیاری آن را گذرناپذیر می‌دانستند، می‌رسد.»


برنارد اویشای نویسنده کتاب«جمهوری عبری و تراژدی صهیونیسم» نیز کتاب اصلان را درس مقدماتی برای همه رهبران مصلحت‌طلب دنیا می‌داند «که شکیبایی روشن‌گرانه‌شان نوشداروی واقعی ترور است.»

رضا اصلان متولد ۱۳۵۱ تهران و مقیم آمریکا، نویسنده‌ای است که درباره مذهب و اسلام در غرب پژوهش می‌کند.

کتاب اول او با نام «هیچ خدایی غیر از خدا» تا کنون به شش زبان ترجمه شده‌است.

رضا اصلان دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا در تاریخ مذهب دریافت نمود و در حال اخذ دکترای دوم خود از همان دانشگاه در زمینه جامعه شناسی مذهب است.

اصلان در سخنرانی‌های خود نظام جمهوری اسلامی ایران را در شکل فعلی‌اش رد کرده اما در عین حال از مدافعان سرسخت اسلام در میزگردهای سیاسی و گفتگوهای ضد مذهب بوده‌است.

پشت بام‌های تهران
پشت بام‌های تهران نام نخستین رمان مهبد سراجی نویسنده جوان ایرانی است که به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر شده‌است.

رمانی عاشقانه و تا اندازه‌ای خودزندگی‌نامه‌ای که بر بستر رویدادهای سیاسی زمان پیش از انقلاب ایران شکل گرفته‌است.

ماجرای این رمان در تابستان سال ۱۹۷۳ در تهران اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی آن، پاشا شاهد، پسربچه نوجوانی است که بی‌خبر از آنچه که در کشورش دارد اتفاق می‌افتد، سرگرم دختربازی و خوش‌گذرانی است.

او عاشق دختری است به نام زری که نامزد پزشک جوانی است به نام رامین که فعال سیاسی و مخالف رژیم شاه است.


پاشا از روی حسادت، رامین را به مأموران ساواک لو می‌دهد اما بعد از کشته شدن رامین به‌دست ساواکی‌ها، پاشا احساس گناه و عذاب وجدان کرده و متحول شده و به جبهه مبارزان سیاسی علیه رژیم شاه می‌پیوندد.

نثر کتاب ساده و روان است و سادگی انگلیسی آن نتیجه طبیعی کار نویسنده‌ای است که زبان انگلیسی زبان اول و مادری او نیست.

رمان پشت بام‌های تهران نوشته مهبد سراجی با قیمت ۱۵ دلار از سوی انتشارات نال ترید در آمریکا منتشر شده‌است.

هنر فیلم
«هنر فیلم: جان باکس و طراحی صحنه» نوشته ایان کریستی که اخیراً نشر وال فلاور در بریتانیا آن را منتشر کرده، به زندگی و آثار جان باکس طراح صحنه بزرگ انگلیسی اختصاص دارد.

هنرمندی که طراحی صحنه فیلم‌های مهم بسیاری از جمله لورنس عربستان، دکتر ژیواگو و رولربال را انجام داده و با کارگردان‌های برجسته‌ای چون دیوید لین، سر کارول رید، مایکل مان و نورمن جوئیسن همکاری داشته‌است.

جان باکس در طی پنج دهه، هنر طراحی صحنه در سینمای بریتانیا را به سطح بسیار بالایی ارتقاء داده که تأثیر آن تا امروز نیز باقی است.


ایان کریستی این کتاب را بر مبنای گفت‌وگویی که با جان باکس انجام داده نوشته و سعی کرده که به نقش طراح صحنه در ساختن و باورپذیر کردن دنیای یک فیلم بپردازد.

وی استاد تاریخ فیلم و رسانه در برک بک کالج لندن است و تا کنون کتاب‌های سینمایی مهمی از جمله در باره مارتین اسکورسیزی، پاول و پرسبرگر، تری گیلیام و سینمای روسیه از او منتشر شده‌است.

هنر فیلم نوشته ایان کریستی با قیمت ۱۷ پوند و ۴۹ پنس از سوی انتشارات وال فلاور در بریتانیا منتشر شده‌است.

Share/Save/Bookmark