رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ تیر ۱۳۸۸

هشدار اروپا به ایران: آماده اقدام هستیم

ریاست اتحادیه اروپا اعلام کرد در صورتی که ایران کارکنان سفارت بریتانیا را آزاد نکند این اتحادیه «آماده اقدام» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت رئیسه سوئدی اتحادیه اروپا این هشدار را امروز، پنج‌شنبه به ایران داده‌است.

کشورهای اروپایی هم‌اینک در حال بررسی پیشنهاد بریتانیا برای فراخواندن تمامی سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تهران به نشانه اعتراض علیه دستگیری کارکنان سفارت بریتانیا هستند.

سخنگوی کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد در این باره گفت:
«اگر واکنشی از رژیم ایران دریافت نکنیم آماده اقدام هستیم.»

وزیر خارجه سوئد: اگر واکنشی از رژیم ایران دریافت نکنیم آماده اقدام هستیم

در استکهلم،‌ پایتخت سوئد، امروز نشست دوروزه‌ای با حضور مقامات ارشد امور خارجه اروپا برای بررسی واکنش اروپا به رویدادهای ایران تشکیل شده‌است.

به گفته دولت بریتانیا، هفت تن از نه نفر پرسنل بازداشت‌شده ایرانی سفارت‌خانه بریتانیا در تهران هم‌اینک آزاد شده‌اند.
بریتانیا هم‌چنین می‌گوید که گزارشی در مورد آزادی یک تن از دو نفر باقی‌مانده دریافت کرده و این گزارش را در دست بررسی دارد.

پس از آغاز اعتراضات اخیر نسبت به نتایج انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در ایران، مقامات جمهوری اسلامی بریتانیا را متهم به دخالت در امور داخلی ایران کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی، سفارت بریتانیا را متهم کرده‌اند که «کارکنان خود را به منظور بر هم زدن اوضاع به میان راهپیمایان معترض فرستاده‌است.»

بریتانیا این اتهام را شدیداً تکذیب کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام

یک ایده برای فریاد اعتراض دوباره

برای اینکه یک بار دیگر به جهان ثابت کنیم که ما بسیاریم و بسیارتر از آنیم که رژیم میگوید؛ برای تحقق این امر یک روز هیچ کس از خانه بیرون نیاید . بهتر است این روز جمعه باشد. در اعلامیه‌ای که از سوئ دفتر موسوی صادر میشود و با اعلام این روز جمعه همه در خانه میمانیم. برای اعتراض به خامنه‌ای و نو کر اش احمدی نژاد از خانه بیرون نمی‌‌ایم. به این صورت رژیم نمیتواند با حمله و کشتار مردم بی‌ گناه جنبش مسا لمت مردم را خرابکاری خارجیها بنامد و آنها را در این رابطه دخیل کند. در این صورت مردم ما بهانه به دست لباس شخصی‌‌ها نمی‌‌دهند که به ما حمله کنند و چهره‌ای قهرآمیز به آن بدهند.در آن روز جمعه در تهران فقط رژیم جولان خواهد داد و کاری از دست حکومت ساخته نخواهد بود.

Reza

-- reza ، Jul 2, 2009 در ساعت 09:43 PM

کاش اتحادیه اروپا در مورد نقض حقوق مردم ایران به طور کل همین قدر جدی می بود. حقوق بشر یک امر داخلی کشورها نیست و کسانی که امروز در بند حکومت اسلامی هستند و شکنجه می شوند به کمک انسان های آزاد احتیاج دارند. وقت آن رسیده تا به دولت های قدرتمند دنیا فشار بیاوریم تا احقاق حقوق بشر را در اولویت قرار دهند. تا جایی که می توانیم.

-- سهراب ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

چه عجب به اتحادیه اروپا

-- من ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

So what?! What is the benefit to stay home ?!

-- Ali ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

اینها فقط زورشون به ملت بیچاره میرسه حالا با این تشرشون
ببینید چه جوری میترسن عقب میکشن

-- ناهید ت ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

سلام
امکان گرفتن رادید زمانه درایران مشکل است لطفا راهنمایی فرمایید.هم در رادیو هو ماهواره

-- امسد ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

با سلام به همه ی کسانیکه احمدی‌نژاد را به رسمییت نمی شناسند
این یکی از وظایف اصلی ایرانیان در خارج کشور ایناست که به "به دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی فشار آورند تا احمدی‌نژاد را به عنوان رییس جمهور واز نماینده‌ی ایران به رسمیت نشناسند و با او مذاکره و همکاری نکنند." از طرف دیگر همه در نوشته ها و گفتار خود تاکید کنیم که احمدی‌نژاد رییس جمهور نیست. هرگاه مجبور میشویم این اسم نحس را بهکار گیریم به دنبال اسم او ترجیح بند رییس جمهور نیست را اظافه کنیم.

-- ali reza ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

سلام عزیزان
"به دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی فشار آورید تا احمدی‌نژاد را به عنوان نماینده‌ی ایران به رسمیت نشناسند و با او مذاکره و همکاری نکنند." این یکی از وظایف اصلی ایرانیان در خارج است!! ---- اکبر گنجی ----
برای به عمل دراوردن این ایده پیشهاد میکنم از این پش دوستان در گفتگوها و در نوشته ها ی خود هر زمان که میخاهیم اسم حمود احمدي نژاد - را بیاوریم ترجیح بندد - که رییس حمهور نیست- را حتمن و قتعن درادامه بیاوریم.گویی این ترجیح بند - که رییس حمهور نیست- ادامه ی نام خانوادگی ی احمدي نژاد است. به این صورت - مثلن - دیروز در مجلس شورای اسلامی محمود احمدي نژاد که رئيس جمهوري ايران نیست سخنرای کرد- مثالی دیگر از - بی بی سی--- سفر محمود احمدی نژاد، که رئیس جمهوری ایران نیست - به لیبی که قرار بود امروز دهم تیر(اول ژوئیه) انجام شود، ساعاتی پیش از زمان پرواز او لغو شده است. -در پی تایید صحت نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در آن آقای احمدی نژادکه رئيس جمهوري ايران نیست، نامزد پیروز معرفی شده، موفق باشید-- رضا

-- بدون نام ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

هممیهنان !
روحانیت و در راس آن خامنه ای و سپاه پاسداران و بسیج این کودتا را با کشتار مردم ما انجام دادند تا کارهای نیمه تمام و پشت پرده ی خود را به اتمام برسانند. آنها نخواستند کلیت و اجزاء آن فاجعه ی بزرگی را که در حال تدارک آن هستند از پردخ برون افتد. آنها نخواستند که خطر از ایران دور شود، آنها نخواستند که بمب اتمیشان نیمه کاره بماند. اما در نهایت این بمب نیمه کاره خواهد ماند و این حکومت سرنگون خواهد شد. شماها که زبان خارجه بلدید اینهمه را بگوش جهانیان برسانید.
مرگ بر روحانیت مرگ بر خامنه ای و مرگ بر فرماندهان آدمخوار سپاه و بسیج.

-- بدون نام ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

hosein shariatmadari in hafte tavasote hukumat koshte khahad shod

-- ali ashabi ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

Man ba nazare Reza mokhalefam

-- بدون نام ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

هممیهنان عزیز لطفا این افاضات سرلشکر دروغین فیروزآبادی را بخوانید و بفهمید که کودتا مخملی نبوده! بلکه بسیار هم خشن بوده! و در ایران حکومت نظامی بقدری خشن و اسلامی ست که یک دولتمرد حتا غلابی هم سخن نگفته این ساطور بدست پاسدار بسیجی ست که زوزه می کشضد و برای اروپا تعیین تکلیف می کند. آنرا بخوانید ...
سرلشکر بسیجی حسن فیروز آبادی
۱۳۸۸/۰۴/۱۱
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مذاکره با اتحادیه اروپا را به عذرخواهی اين اتحاديه در مورد آنچه وی « حمايت از آشوبگران » خواند ، مشروط کرد.

حسن فیروز آبادی در جریان برگزاری « نشست راهبردی نیروهای مسلح » در تهران ضمن متهم کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حمایت از اعتراضات چند هفته اخیر مردم، اعلام کرد « اتحادیه اروپا تا قبل از آنکه درباره اشتباهات فاحش در حمایت از آشوبگران عذرخواهی کند و عملا نشان دهند که پشیمان شده، حق ندارد صحبت از مذاکره با ایران داشته باشد. »

وی که از فرماندهان ارشد نظامی حامی محمود احمدی نژاد به شمار می‌رود -بنابر گزارش خبرگزاری مهر- روز چهارشنبه در نشست فرماندهان نیروهای مسلح، انتخابات اخير رياست جمهوری را «بی‌نظير و با شکوه» توصيف کرد و اتحاديه اروپا را به « دخالت‌های مضحک» در آن متهم کرد.

فيروز آبادی به جزئياتی در مورد دخالت‌های اتحادیه اروپا اشاره نکرد، اما گفت: « از آنجا که در اثر دخالت‌های این گروه به ویژه آنکه دشمنی آنان با ملت ایران آشکار شده است و مسئول سیاسی بخش سیاست خارجی این اتحادیه نیز که در گذشته هیچگاه موضع ثابتی نداشت و مورد حمایت کشورهای عضو نبود، اکنون که در چهره حامی آشوب گران در ایران ظاهر شده است، به کلی صلاحیت هر گونه مذاکره با ایران را از دست داده است. »

وی که همزمان با ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، از «اعضای شورای عالی امنیت ملی» و «مجمع تشخیص مصلحت نظام» است خطاب به فرماندهان ارشد نظامی حاضر در نشست روز چهارشنبه، تاکید کرد « به اعتقاد ما آن‌ها قبل از آنکه درباره اشتباهات فاحش عذرخواهی کنند و عملا نشان دهند که پشیمان شده‌اند، حق ندارند صحبت از مذاکره داشته باشند. »

پیشتر نیز فرماندهان نظامی ِ سپاه علاوه بر سیاست داخلی، در مورد سیاست خارجی ایران نیز اظهار نظرهایی کرده بودند. اما این نخستین بار است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح -به عنوان یک مقام ارشد نظامی- شروطی را برای مذاکره با اتحادیه اروپا تعیین می‌کند

-- بدون نام ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

هیچ غلطی نمیتونن بکندد...تو پیت می***زن

-- Sam ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM

بیبنیم جناب کارل بیلت وزیر خارجه دستراستی سوئد که از سهامداران گازپروم هم هست در بندبازی با روسها چه گلی به سر یا دروازه اتحاد اوروپا خواهد زد!

-- اورینب ، Jul 3, 2009 در ساعت 09:43 PM