رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ تیر ۱۳۸۸

درگذشت رقصنده و طراح رقص آلمانی

پینا باوش، رقصنده و طراح رقص سرشناس و صاحب سبک آلمانی به علت بیماری سرطان در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

وی مدیر هنری مرکز نمایشی تنزتیاتر ووپرتال بود که خود در سال ۱۹۷۳ در شهر ووپرتال آلمان تاسیس کرد و با اجراهای مدرن و غیر متعارفش توجه زیادی را به خود جلب کرد.

پینا باوش به عنوان یک رقصنده مدرن و ابداع‌گر فرم‌های تازه رقص مدرن، دارای شهرتی بین‌المللی بود.

نمایش‌های رقص‌گونه او مثل کافه مولر، آداب بهاری، نلکن و پالرمو پالرمو، هر کدام دارای ویژگی‌های نوآورانه‌ای بود که پیش از او در صحنه تئاتر و رقص جهان تجربه نشده بود.

پینا باوش در نمایش «کونتاکتوف»، دسته‌ای از رقصندگان را به کار گرفت که همگی بین ۵۸ تا ۷۷ سال سن داشتند.

پینا قسمتی از رقص مدرن مشهور ماسورگا فوگو را که خود طراحی کرده بود، در فیلم «با او حرف بزن» ساخته پدرو آلمادوار سینماگر بزرگ اسپانیایی اجرا کرد.


پینا همچنین در فیلم «و کشتی به راهش ادامه می‌دهد» ساخته فدریکو فلینی هم بازی کرد.

در ماه‌های اخیر وی سرگرم تمرین برای اجرای یک پروژه سه بعدی سینمایی بود که ویم وندرس کارگردان برجسته سینمای آلمان و دوست و همدم نزدیک او آن را کارگردانی می‌کرد و قرار بود ماه سپتامبر آینده به نمایش درآید.

بر اساس بیانیه‌ای که مرکز نمایشی تنزتیاتر ووپرتال به مناسبت مرگ پینا منتشر کرد، وی علیرغم وضعیت بد جسمانی روز یکشنبه روی صحنه تئاتر رفت و با آن برای همیشه وداع گفت.

ویم وندرس نیز به مناسبت درگذشت او متن شاعرانه‌ای نوشت که ترجمه انگلیسی آن در روزنامه گاردین امروز منتشر شد.

ویم وندرس می‌نویسد: «پینا باوش مرده است، پایان ناگهانی و غیر منتظره زندگی و خلاقیت‌اش که خانواده، دوستانش و همه همکاران و رقصندگان و ستایش‌گرانش در سراسر جهان را غافلگیر کرد، همه سوگواریم، پینا به تاثیرگذاری‌اش بر ما ادامه خواهد داد، همه ما که با او در تماس بودیم و جادوی کار او و ظرافت و درستی نگاه او به ما و دوران ما را تجربه کردیم، من قلبم شکسته است از اینکه همکاری ما در فیلم این قدر دیر آغاز شد.»

Share/Save/Bookmark