رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ تیر ۱۳۸۸

لغو نشست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران

نشست انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران ایران که قرار بود فردا (پنجشنبه) در اعتراض به ایجاد «محدودیت فضای رسانه‌ای و بازداشت جمعی» از روزنامه‌نگاران برگزار شود، لغو شد.

لغو این نشست آن‌طور که وب‌سایت این انجمن اعلام کرده، به دستور مقام‌های امنیتی صورت گرفته است.

دستور کار این نشست، حمایت از اعضای صنف روزنامه‌نگار که تعدادی از آنان به دلیل «تعطیلی و توقیف» مطبوعات بیکار شده و جمعی نیز در«بازداشت» به سر می‌برند، گزارش شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، تعداد روزنامه‌نگارانی که در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند را بیش از ۳۰ تن عنوان کرده است.

از اتهام هیچ‌یک از این روزنامه‌نگاران اطلاعی در دست نیست و رسانه‌های محافظه‌کار در روز‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر «اعترافات» آنها در خصوص ناآرامی‌های اخیر منتشر کرده‌اند؛ گزارشی که با نگرانی سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبرو شده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، «اعتراف‌گیری» از برخی اعضای خود و تعدادی از روزنامه‌نگاران بازداشتی را روشی «نخ‌نما» شده اعلام کرده‌اند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از مقام‌های قضایی خواسته که «هر چه سریع‌تر در رفتارهای خود نسبت به اصحاب مطبوعات و اهالی قلم تجدید نظر» کنند

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که طی چهار سال گذشته از سوی وزارت کار دولت محمود احمدی‌نژاد تحت فشار‌ بوده، علت لغو این نشست را «حفظ امنیت روزنامه نگاران در شرایط کنونی» اعلام کرده است.

انجمن صنفی در عین حال از مقام‌های قضایی خواسته که «هر چه سریع‌تر در رفتارهای خود نسبت به اصحاب مطبوعات و اهالی قلم تجدید نظر» کنند.

این انجمن همچنین خواستار آزادی فوری روزنامه‌نگارانی که در روز‌های گذشته بازداشت شده‌اند، شده است.

آن‌طور که سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است، ایران هم‌اکنون بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران در جهان به شمار می‌رود.

سوم تیرماه نیز ۱۸۰ نفر از روزنامه‌نگاران ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که در شرایط فعلی کشور قادر به انجام وظایفشان نیستند.

امضا کنندگان این بیانیه با انتقاد از محدودیت‌های رسانه‌ای ایجاد شده بر سر راه اطلاع رسانی، نگرانی خود را نسبت به ثبات و امنیت ملی کشور ابراز کرده‌اند.

توقیف روزنامه‌های «یاس‌ نو» و «کلمه»، توقیف برخی سایت‌های خبری اصلاح‌طلبان و فیلترینگ اغلب سایت‌های خبری داخلی و خارجی، بخشی از محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت برای رسانه‌هاست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ننگ تان باد
چرا همه راه ها را از ترستان می بندید

-- فرهاد ، Jul 1, 2009 در ساعت 02:30 PM

فرهاد خان/جان
چرا ندارد،چون می ترسند!

-- بدون نام ، Jul 1, 2009 در ساعت 02:30 PM

ننگتان باد قاتلان ندا، سیاوش، رامین، آرش و ....

-- بدون نام ، Jul 1, 2009 در ساعت 02:30 PM


سلام
لینک مصاحبه تلفنی با محمد باقر صمیمی روزنامه نگار ساکن تورنتو در ارتباط با دستگیری روزنامه نگاران و محدودیت و سانسورهای ایجاد شده درروزنامه ها - صدور اعلامیه همبستگی با روزنامه نگاران و ضرروت تشکل خارج از کشوری برای یاری رساندن به روزنامه نگاران
تفاوت آزادی مطبوعات در کانادا وایران


http://video.torontoiranians.com/archived/canada_salam_july_1_2009_interview_Bagher_Samimi_journalist.asf

با تشکر

سعید سلطانپور

برنامه تلویزیونی اینترنتی کانادا سلام

416-840-7337

-- سعید سلطانپور ، Jul 2, 2009 در ساعت 02:30 PM