رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ تیر ۱۳۸۸

سفر احمدی‌نژاد به لیبی لغو شد

سفر محمود احمدی‌نژاد به لیبی برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا لغو شد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، علت لغو این سفر را «مشغله‌های کاری» آقای احمدی‌نژاد عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای قشقاوی گفت که «قطعیت انجام این سفر از ابتدای طرح این موضوع، از سوی منابع رسمی، اعلام نشده بود.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص لغو این سفر در شرایطی ایراد می‌شود که پیش‌تر منوچهر متکی وزیر خارجه در مراسم گرامیداشت روز ملی آفریقا در تهران، از تلاش‌ها برای گسترش مناسبات ایران و برخی کشور‌های آفریقایی خبر داده بود.

محمود احمدی‌نژاد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (۲۲ خرداد) تاکنون، تنها سفری یک روزه به منظور شرکت در اجلاس شانگهای به روسیه داشته است.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، علت لغو این سفر را «مشغله‌های کاری» آقای احمدی‌نژاد عنوان کرده است

پیش از سفر احمدی‌نژاد به مسکو اعلام شده بود که این سفرلغو شده است، اما یک روز پس از انتشار این گزارش، وی راهی مسکو شد و در این اجلاس شرکت کرد.

با گذشت بیش از دو هفته از اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آن‌طور که وب‌سایت ریاست جمهوری اعلام کرده است، تنها معدودی از کشور‌ها برای وی پیام تبریک فرستاده‌اند.

برخی از احزاب سیاسی در ایران، دور جدید ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را «نامشروع و غیرقانونی» اعلام کرده‌ و گفته‌اند که با دولت وی به طور قانونی «مبارزه» خواهند کرد.

سیزدهمین اجلاس سران و نمایندگان ۵۳ کشور عضو اتحادیه آفریقایی امروز با سخنان معمر قذافی رهبر لیبی در شهر بندری سیرت در شمال این کشور گشایش یافت.

از جمهوری اسلامی ایران نیز هیاتی به ریاست باقری، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه شرکت دارد.

ایران عضو ناظر اتحادیه آفریقایی است و در اجلاس یازدهم سران کشورهای آفریقایی، تهران به عنوان شریک راهبردی قاره آفریقا انتخاب شد.

Share/Save/Bookmark