رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ تیر ۱۳۸۸

جبهه مشارکت: انتخابات بی‌معنا شده است

جبهه مشارکت ایران اسلامی با اظهار تاسف از تائید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان اعلام کرد که از این پس «انتخابات» در ایران «بی‌معنا» است.

این جبهه که گزارش‌ها از احتمال انحلال آن حکایت دارد، در بیانیه‌ای که در واکنش به تائید پیروزی محمود احمدی‌نژاد منتشر کرده، از این انتخابات به عنوان «کودتای» مجریان و دولتی‌ها نام برده است.

در بیانیه این جبهه سیاسی آمده که نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نخستین اقدام «کودتاگران» علیه «جمهوریت نظام» است.

به اعتقاد جبهه مشارکت ایران اسلامی، «مقامی که بر آمده از آرای واقعی ملت نباشد می‌تواند سر آغاز استبدادی بزرگ باشد.»

جبهه مشارکت هشدار داده که آثار آثار و تبعات بی‌توجهی به هنجارها و روندهای قانونی، متوجه کسانی است که در این روند «مخرب» نقش داشته‌اند یا با آگاهی در برابر آن سکوت کردند

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی، امام جمعه پیشین اصفهان در بیانیه‌ای دولت برآمده از این انتخابات را «غاصب و نامشروع» دانسته است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای دولت دهم را «نامشروع» دانسته و اعلام کرده که با آن «مبارزه» خواهد کرد.

مهدی کروبی نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با «نامشروع» دانستن دولت جدید، از مبارزه خود با این دولت خبر داده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی پس از سازمان مجاهدین و مجمع روحانیون مبارز، سومین حزب سیاسی حامی میرحسین موسوی است که نتایج این انتخابات را نپذیرفته و آن را «بدعت عجیب، باور نکردنی و غیر قابل قبول» دانسته است.

متن کامل بیانیه

این جبهه در بیانیه خود هشدار داده که آثار آثار و تبعات بی‌توجهی به هنجارها و روندهای قانونی، متوجه کسانی است که در این روند «مخرب» نقش داشته‌اند یا با آگاهی در برابر آن سکوت کردند.

جبهه مشارکت همچنین به بازداشت برخی فعالان سیاسی در دو هفته گذشته اشاره کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هرچه زودتر آنها را آزاد کنند

به اعتقاد صادرکنندگان این بیانیه، انتخابات ۲۲ خرداد باعث شده که «مشروعیت داخلی و بین‌المللی بسیاری از ارکان نظام از دست برود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که فرصت برای جبران «بی‌اعتماد‌سازی» باقی است و می‌توان با استفاده از «محدود راهکارهای قانونی» مانع از آن شد تا «مشروعیت نظام دستمایه بازی کودکانه کسانی شود که سوار بر اسب بی‌مهار قدرت» شده‌اند.

جبهه مشارکت همچنین به بازداشت برخی فعالان سیاسی در دو هفته گذشته اشاره کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هرچه زودتر آنها را آزاد کنند.

در جریان ناآرامی‌های سیاسی و خیابانی در ایران طی هفته‌های اخیر صد‌ها تن دستگیر شده‌اند که در میان آنها برخی اعضای جبهه مشارکت نیز دیده می‌شوند.

اتهام هیچ یک از این افراد که اطلاع دقیقی از سرنوشت آنها در دست نیست، اعلام نشده است.

بسیاری از نهاد‌های سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار آزادی این افراد شده‌اند؛ درخواستی که از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی با بی اعتنایی روبرو شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حضرات چنان از قانون و مشروعیت و انتخابات ازاد حرف میزنن که انگار ما تا پیش از احمدی سوییس بودیم نه جمهری اسلامی!
مردم! گول این موجودات را نخوریم. تنها راه نجات ما برقراری یک نظام واقعا دمکراتیک وسکولار ات و بس!!!!

-- عالمی‌ ، Jul 1, 2009 در ساعت 11:00 AM

در سال 57 شعار میدادیم:
ما میگیم خر نمی‌خوایم .. پالون خر عوض میشه
ما میگیم شاه نمیخوایم .. نخست‌ وزیر عوض میشه
حالا باید بگیم
ما میگیم احمدی ....

-- حسن عبدالمالک جمیری ، Jul 1, 2009 در ساعت 11:00 AM