رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۸

بریتانیا: رفتار ایران ناعادلانه است

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا امروز، دوشنبه، از رفتار سیاسی ایران انتقاد کرد و خواستار آزادی همه کارمندان محلی سفارت این کشور در تهران شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آقای براون اقدام دولت ایران در بازداشت کارمندان محلی سفارت بریتانیا در ایران را «غیر قابل قبول، ناعادلانه و بی‌اساس» خواند.

روز گذشته برخی خبرگزاری‌های ایران از بازداشت هشت تن از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران خبر دادند. اتهام این افراد، «نقش‌آفرینی در اغتشاشات اخیر ایران» اعلام شده است.

دستگیری این افراد چند روز پس از آن‌که بریتانیا در واکنش به اخراج دو تن از دیپلمات‌های خود از تهران اقدام به اخراج دو مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی از لندن کرد، صورت گرفت.

تنش میان تهران و لندن پس از آن‌که برخی مقام‌های ایران، دولت بریتانیا را متهم به دست داشتن در برخی ناآرامی‌ها اخیر در تهران و برخی شهرهای دیگر کردند بالا گرفته است.

تهران در روز‌های گذشته بارها اعلام کرده است که دولت بریتانیا و شبکه خبری بی‌بی‌سی هدایت «شورش‌های خیابانی» را بر عهده دارد؛ اتهامی که از سوی لندن رد شده است.

نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده است که لندن به شدت از این اقدام ایران، ناامید شده است و خواستار آزادی و بازگشت کارکنان محلی سفارت خود به محل کارشان است

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران نیز شب گذشته گفت که تعدادی از اعضای سفارت بریتانیا در تهران پس از تحقیقات اولیه آزاد شده‌اند.

آقای اژه‌ای افزود که «سفارت انگلیس در جریانات و اغتشاشات اخیر، هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق نیروهای محلی خود، نقش مهمی داشته است.»

به گفته وزیر اطلاعات ایران، سفارت بریتانیا طی هفته‌های اخیر «تحت پوشش نیروهای محلی، افرادی را در بین اغتشاشگران می‌فرستاد و مطالب مورد نظر خود را هم به آنها و هم به جامعه القا می‌کرد.»

آقای اژه‌ای افزود که تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

اتحادیه اروپا شب گذشته با محکوم کردن سرکوب راهپیمایی‌ها به مقام‌های ایران هشدار داد که به هرگونه «ارعاب و آزار» کارکنان سفارتخانه‌های خود در تهران، پاسخی «قاطع و مشترک» خواهد داد.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده است که لندن به شدت از این اقدام ایران، ناامید شده است و خواستار آزادی و بازگشت کارکنان محلی سفارت خود به محل کارشان است.

وی در عین حال اخراج دو دیپلمات بریتانیایی از سوی ایران را نیز غیرقابل قبول دانست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک مشت ...راس امور یک مملکت قرار گرفته اند و هر کاری که مایل باشند انجام می دهند.

-- N ، Jun 29, 2009 در ساعت 12:50 PM