رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۸

«بستن سفارتخانه‌ها در دستور کار نیست»

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که ایران بستن سفارتخانه و کاهش روابط دیپلماتیک با هیچ کشوری را در دستور کار خود ندارد.

آقای قشقاوی امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت که هیچ یک از دیپلمات‌های بریتانیا در ایران دستگیر نشده‌اند و بازداشت چند کارمند محلی این سفارتخانه، «نقض کنوانسیون حقوق دیپلماتیک» نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، از میان ۹ کارمند بازداشت شده سفارت بریتانیا در تهران، تاکنون پنج نفر آزاد شده‌اند و مابقی که «وادار به اقدامات خلاف قانون شده‌اند، طبق قانون با آنها رفتار می‌شود.»

ایران روز گذشته اعلام کرد که تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا که در ناآرامی‌های اخیر «دست داشته‌اند» را دستگیر کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات اعلام کرده که وزارتخانه متبوعش، اسنادی در اختیار دارد که حاکی از دخالت برخی از این کارمندان در ناآرامی‌های دو هفته اخیر تهران است.

مقام‌های ایران کشور‌های غربی به خصوص بریتانیا را به دست داشتن در ناآرامی‌های رخ داده پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده‌اند.

آقای قشقاوی گفت که هیچ یک از دیپلمات‌های بریتانیا در ایران دستگیر نشده‌اند و بازداشت چند کارمند محلی این سفارتخانه، «نقض کنوانسیون حقوق دیپلماتیک» نیست

این در حالی است که آقای قشقاوی می گوید وزارت خارجه بریتانیا دو روز پیش با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه ایران تاکید کرده که قصد دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی را ندارد.

آقای قشقاوی در بخش دیگری از سخنان خود حمله به سفارت ایران در سوئد را تائید کرد و گفت: «این برخورد خلاف کنوانسیون دیپلماتیک است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران از مقام‌های سوئد خواست که همه خسارت‌های روحی و مادی وارد شده به دیپلمات‌های ایرانی و سفارتخانه را جبران کنند.

به گفته آقای قشقاوی، در جریان حمله معترضان خشمگین به نتایج انتخابات به سفارت ایران در سوئد، سه تن از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی زخمی شده‌اند.

اعتراض‌ها به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در بسیاری از کشور‌های جهان همچنان ادامه دارد.

رای‌دهندگان در خارج از کشور همچون معترضان داخل ایران معتقدند که در شمارش آرا «تقلب‌ گسترده‌ای» صورت گرفته است و باید این انتخابات باطل شود.

مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان نیز در واکنش به این اعتراض‌ها می‌گویند که سطح تقلب در این دوره به میزانی نیست که منجر به ابطال انتخابات شود.

شورای نگهبان قرار است امروز نظر نهائی خود درباره نتایج انتخابات را اعلام کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک لحظه تصورش را بکنید .////////////
/صبح وقتی پاسدار ها و بسیجی ها وملاها / وحشت زده /با کوچه وخیابان ها وبیابانها ی مملو از کاغذ های ریز وخرد شده مواجه شوند>؟؟؟ ( الله اکبر های شبانه فقط چند ساعتی دوام داشت ) با این دریای کاغذ چه کنیم ؟؟؟؟؟ با کدام جارو میتوان انرا پاک کرد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر هر شب تکرار شود چطور .؟؟؟ چه خاکی بر سرمان بریزم اگر مردم هر شب انرا تکرار کنند. چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر مردم در شهرها وروستاها خبر دار شوند وهمین کار را بکنند چی.؟؟؟؟؟ با فیلم های ارسالی از این کاغذ ها چه کنیم.؟؟؟ نکنه goole earth بتونه از اون بالا بالاهاگزارش تصویری بده.؟؟؟؟؟؟ چه میکنه این بمب کاغذی....؟؟؟؟؟
(( ایا ایرانیان برای بار دیگر با این تاکتیک مبارزاتی اعتراضی مسالمت امیز چشم جهانیان را حیرت زده
خواهند کرد.؟؟؟؟ // هذ اگوی و هذا میدان //)) ...ایران وجهان منتظر ست.............

-- samadghazi ، Jun 29, 2009 در ساعت 10:50 AM