رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۸

آزادی پنج کارمند سفارت بریتانیا در تهران

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات ایران شب گذشته گفت که تعدادی از اعضای سفارت بریتانیا در تهران پس از تحقیقات اولیه آزاد شده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای اژه‌ای افزود که «سفارت انگلیس در جریانات و اغتشاشات اخیر، هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق نیروهای محلی خود نقش مهمی داشته است.»

به گفته وزیر اطلاعات ایران، سفارت بریتانیا طی هفته‌های اخیر «تحت پوشش نیروهای محلی، افرادی را در بین اغتشاشگران می‌فرستاد و مطالب مورد نظر خود را هم به آنها و هم به جامعه القا می‌کرد.»

آن‌طور که این مقام بلند‌پایه اطلاعاتی ایران ادعا کرده است، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی اسناد و تصاویری در اختیار دارند که نشان می‌دهد «تعدادی از این افراد به صورت مشخص در این اغتشاشات» نقش داشته‌اند.

آقای اژه‌ای افزود که تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

اتحادیه اروپا شب گذشته با محکوم کردن سرکوب راهپیمایی‌ها به مقام‌های ایران هشدار داد که به هرگونه «ارعاب و آزار» کارکنان سفارتخانه‌های خود در تهران، پاسخی «قاطع و مشترک» خواهد داد.

به گفته اژه‌ای، ماموران امنیتی ایران، اسناد و تصاویری در اختیار دارند که نشان می‌دهد «تعدادی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران به صورت مشخص در اغتشاشات اخیر» نقش داشته‌اند

در این بیانیه که از سوی جمهوری چک به عنوان رئیس اتحادیه اروپا صادر شده آمده‌ است: «آزار و ارعاب کارکنان خارجی و ایرانی شاغل در سفارتخانه‌های اتحادیه اروپا با پاسخ قوی و جمعی این اتحادیه روبه‌رو خواهد شد.»

کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد هم که کشورش از چهارشنبه هفته جاری ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد، اظهار داشت که جمهوری اسلامی در «داخل و خارج، مشروعیت خود را از دست داده است و نخواهد توانست با سرکوب‌ها موقعیت خود را حفظ کند.»

هشدار اتحادیه اروپا به ایران، چند ساعت پس از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی از بازداشت هشت کارمند محلی سفارت بریتانیا در تهران خبر دادند، منتشر شده است.

دیوید میلیبند،‌ وزیر خارجه بریتانیا نیز رضایت خود از یکپارچگی اتحادیه اروپا در این خصوص و به‌ویژه «محکوم کردن یک‌صدای اقدامات مقامات ایران از سوی این اتحادیه» را ابراز کرده است.

آقای میلیبند همچنین از تماس خود با وزارت خارجه ایران و آزادی چهار تن از این بازداشت‌شدگان خبر داد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز دوشنبه از آزادی پنج تن از کارمندان این سفارتخانه خبر داده است.

تنش میان ایران و بریتانیا پس از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی، لندن را به دست داشتن در هدایت ناآرامی‌ها در تهران متهم کردند، بالا گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مطمئنا تا چند روز دیگر با کت و شلوار هاکوپیان و کلی سوغاتی و با عذرخواهی و بدرقه رسمی رئیس جمهور به سفارت انگلیس بر می گردند. نگران نباشید

-- اکبر ، Jun 29, 2009 در ساعت 10:00 AM

اونایی که به اسم گشت ارشاد تو خیابونا جلوی خانوما رو تا همین چند هفته پیش می گرفتن، حتی جلوی خانومایی که حجاب درست و حسابی هم داشتن و چکمه هاشونو مصادره می کردن و ساعتها شاید روزها تو کمیته وزرا نیگر می داشتن و بعدش هم در ازای پول هنگفت آزادشون می کردن هم از ایادی انگلیس بودن؟ اتفاقا من می گم بودن چون کل این حکومت رو از روز اول همون انگلستان آورد سر کار!

-- بازجو ، Jun 29, 2009 در ساعت 10:00 AM