رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۸

بازداشت ۸ کارمند سفارت بریتانیا در تهران

خبرگزاری فارس از بازداشت تعدادی از کارمندان محلی سفارت بریتانیا در تهران خبر داد.

این خبرگزاری، اتهام این افراد را «نقش‌آفرینی در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر» گزارش کرده است.

سایت انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی هم با گزارش این خبر نوشته است که هشت نفر از کارمندان محلی در سفارت بریتانیا که در «اغتشاشات و آشوب‌های» اخیر، نقشی «چشمگیر» داشته اند، بازداشت شده‌اند.

سی‌ان‌ان نیز با اعلام این خبر به نقل از یک مقام رسمی سفارت بریتانیا که نخواسته نامش فاش شود، نوشته است که این مقام تنها به این نکته اکتفا کرد که این افراد نمی‌توانند امروز در محل کار خود حاضر شوند.

هویت و موقعیت شغلی هیچ یک از بازداشت‌شدگان این سفارتخانه تاکنون اعلام نشده است.

دستگیری این افراد چند روز پس از آن‌که بریتانیا در واکنش به اخراج دو تن از دیپلمات‌های خود از تهران اقدام به اخراج دو مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی از لندن کرد، صورت می‌گیرد.

پرس تی‌وی نوشته است که هشت نفر از کارمندان محلی در سفارت بریتانیا که در «اغتشاشات و آشوب‌های» اخیر، نقشی «چشمگیر» داشته اند، بازداشت شده‌اند

تنش میان تهران و لندن پس از آنکه برخی مقام‌های ایران دولت بریتانیا را متهم به دست داشتن در برخی ناآرامی‌ها اخیر در تهران و برخی شهرهای دیگر کردند بالا گرفته است.

تهران در روز‌های گذشته بارها اعلام کرده است که دولت بریتانیا و شبکه خبری بی‌بی‌سی هدایت «شورش‌های خیابانی» را بر عهده دارد؛ اتهامی که از سوی لندن رد شده است.

ایران همچنین دولت آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های غربی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

دولت‌های غربی به خصوص آمریکا در روز‌های گذشته از خشونت‌ها علیه معترضان به نتایج انتخابات در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف آن شده‌اند.

پیش‌تر منوچهر متکی وزیر خارجه ایران گفته بود که «بریتانیا بیش از دو سال است که علیه انتخابات ریاست جمهوری در ایران توطئه‌چینی می‌کند.»

این در حالی است که دیوید میلیبند، همتای بریتانیایی آقای متکی در واکنش به خشونت‌های دولتی علیه مردم معترض در خیابان‌های تهران گفته که این نوع رفتار «بیانگر خشونت یک حکومت نسبت به ملت خود» است.

براساس آمار‌های رسمی اعلام شده از سوی دولت ایران، تاکنون ۱۷ تن در جریان ناآرامی‌های دو هفته گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جامعه مشترک اروپا هم هرچه سریعتر دیپلماتهی ایرانی را اخراج کند
رئیس اتحادیه اروپا
حداقل نماینده ایران در جمهوری چک را اخراج کند تا متوجه شوند

-- داوود ، Jun 28, 2009 در ساعت 09:45 AM