رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۸

نگرانی از آغاز «پروژه اعتراف‌گیری» از زندانیان

تداوم «شکنجه» بازداشت شدگان ناآرامی‌های اخیر در ایران برای گرفتن «اعتراف» موجب نگرانی برخی گروه‌های سیاسی و نهاد‌های مدنی شده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می‌کرد، با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود از آغاز «پروژه اعتراف‌گیری» از برخی از اعضای این حزب و فعالان سیاسی و مدنی را اعلام کرد.

برخی از اعضای بلندپایه این حزب بیش از ۱۰ روز است که از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شده‌اند.

این حزب در بیانیه خود آورده است که «هرگونه اعترافی که در زندان، تحت فشار از بازداشت‌شدگان گرفته شود قانونی و قابل استناد» نیست.

حزب مشارکت از مقام‌های جمهوری اسلامی و مراجع مذهی خواسته که مانع ادامه این شیوه «نخ‌نما» شده که «در این وضعیت گره‌ای به گره‌های کور خودساخته اقتدارگرایان برای نظام» می‌افزاید، شوند.

در بخش دیگری از بیانیه این حزب آمده است که «جریان حاکم به در دست گرفتن قدرت به هر نحو ممکن رضایت نداده و هدف شوم دیگری را با هدف تسویه حساب گسترده داخلی با مخالفان سیاسی قانونی در سر دارد.»

این جریان سیاسی اصلاح‌طلب افزوده که جریان حاکم قصد دارد «به سان بی‌آبرویی که چیزی برای از دست دادن ندارد «یکباره خود را از شر هر گونه رقیب و مخالف قانونی راحت کند.»

حزب مشارکت هچنین تاکید کرده که جریان حاکم به دنبال آن است که «اتهامات سنگینی با استفاده از اهرم فشارهای غیرقانونی» متوجه برخی افراد کند.

این حزب اعلام کرده که «ارائه تحلیل‌های هذیان گونه و رسوا مبتنی بر اعترافات بازداشت شدگانی که معلوم نیست از چه کانالی، چگونه و بر اساس چه قانونی به رسانه‌های اقتدارگرا رسانده می شود، گذشته از اینکه در صحت وقوع چنین اعتراف‌هایی تردید جدی وجود دارد و احتمالا هدف انفعال و انشقاق در بین نیروهای فعال در جامعه را دنبال می‌کند.»

حزب مشارکت از مقام‌های جمهوری اسلامی و مراجع مذهبی خواسته که مانع ادامه این شیوه «نخ‌نما» شوند

بیانیه حزب مشارکت ایران اسلامی در شرایطی منتشر می‌شود که رسانه‌های وابسته به محافظه کاران در روز‌های اخیر گزارش‌های مبنی بر اعتراف برخی فعالان مدنی و سیاسی در خصوص ناآرامی‌های انتخاباتی منتشر کرده‌اند.

این رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که برخی از اعضای احزاب اصلاح‌طلب در زندان به نقش خود در ایجاد و گسترش ناآرامی‌های چند روز گذشته در ایران اعتراف کرده‌اند.

امیرحسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین و ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز امروز شنبه در یک نشست خبری که در رسانه‌های محافظه‌کاران بازتاب گسترده‌ای داشته، مسائلی علیه آقای موسوی و جریان‌های اصلاح‌طلب حامی وی بیان کرده است.

آقای مهدوی از روزنامه‌نگاران شناخته شده نزدیک به جریان اصلاحات در ایران است که اظهارات وی از سوی برخی تحلیل‌گران «غیرمنتظره» ارزیابی شده است.

وی در بخشی از سخنان خود « عدم‌پذیرش آرا، قانون‌شکنی و تجمعات غیرقانونی» را سناریویی از پیش‌طراحی شده دانسته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز اعلام کرده که گزارش‌های متعددی از «شکنجه» زندانیان در ایران دریافت کرده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای که امروز شنبه منتشر کرده، از رفتار «خشونت‌بار» نیرو‌های امنیتی و قضایی با روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی خبر داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خودتون بهتر مي‌دونيد چي به سر زندانيان بيچاره ميارند و بعدش هم در تلويزيونشون نشان مي‌دهند. از دست ما چه كاري برمي‌آيد.

-- مسعود ، Jun 27, 2009 در ساعت 04:56 PM

بچه منظوری میخواهند زندانیان را زیر شکنجه باعتراف وادار کنند. این رژیم و دار و دسته اش انقدر بی ابرو شده اند که متوصل به این روش های کهنه شده میشوند. مغزشان که کار نمیکند که هیچ خودشان را هم بخریت زده اند. مگر به شعار های مردم در بعد از انتخابات گوش نداده اند. ****مرگ بر دیکتاتور***
یکی از ان شعارهاست. این یک نمونه خود کافیست . منظور مردم هم اینست که وقتی یک دیکتاتور حاکم است ا نواع فراوان جانوران تربیت شده ای در اختیار دارد. برای کشتن شکنجه کردن اعتراف گرفتن دروغ گفتن تهمت زدن وو...... این دیکتاتور با انداختن استخوانی جلوی این سگان ادمخوار انها را وادار بهرجنایتی میکند! کوتاه سخن *** هر چه تو گوش خر میخواهی بخوان خر ادم بشو نیست فقط عر عر خودشو میکنه ***
موسی

-- بدون نام ، Jun 27, 2009 در ساعت 04:56 PM

راه چاره آن است که همه رسانه غیر ملی جمهوری اسلامی را تحریم کنند.

-- سبز ، Jun 28, 2009 در ساعت 04:56 PM

اقای موسوی وظیفه سنگینی دارند.مقاومت رهبری واعتمادبه جوانان با شعور .مردم ما می فهمند و خواهان رهایی از این تحجر سی ساله هستند .

-- sahar ، Jun 28, 2009 در ساعت 04:56 PM

بايد كاري كرد كه مردم طبقه هاي پايين جامعه هم اين را بدانند چون امكانات كمتري دارند و اين روزنامه هاي دولتي كه متاسفانه تعدادشان كم هم نيست، اين مطالب را منتشر مي كنند و هم چنين اين ها مي خواهند از طريق صدا و سيماي دروغگو اعترافاتي كه به صورت تحميلي و نوشته شده است را به مردم ناآگاه القا كنند.
دلم مي خواهد كاري بكنم

-- بهناز ، Jun 28, 2009 در ساعت 04:56 PM