رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ تیر ۱۳۸۸

تأسف ایران از بیانیه گروه ۸ درباره انتخابات

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که مواضع وزرای خارجه گروه هشت درباره انتخابات ایران، «مداخله‌جویانه» بوده و تهران از این بابت متأسف است.

گروه هشت، متشکل از هشت قدرت جهانی، جمعه گذشته از حکومت ایران خواسته بود تا خشونت‌های دوره پس از انتخابات را فوراً متوقف کند.

در این خشونت‌ها نیروهای پلیس و لباس‌ شخصی‌ها با معترضان به نتایج انتخابات، برخوردی خشونت‌بار داشتند که بر اثر آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

وزرای خارجه گروه هشت در بیانیه‌ای، «همبستگی خود با قربانیان ایران» را اعلام کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای قشقاوی امروز شنبه در واکنش به این موضع وزرای خارجه هشت کشور صنعتی، گفت که جمهوری اسلامی طی ۳۰ سال گذشته در حدود ۳۰ انتخابات در «فضایی کاملا رقابتی و آزاد و با رعایت موازین قانونی برگزار» کرده‌است.

آقای قشقاوی همچنین اظهارات «مداخله‌جویانه» هانس-گرت پوتــِرینگ رئیس پارلمان اروپایی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» دانست و آن را محکوم کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، «این اظهارات مداخله‌جویانه و شتابزده در حالی صورت می‌گیرد که هنوز فرآیند رسیدگی به شکایات در شورای نگهبان تمام نشده‌است.»

قشقاوی اظهار داشت که سفر نمایندگان پارلمان اروپایی به ایران چنانچه در چارچوب «احترام و منافع متقابل» باشد، می‌تواند گام مثبتی در توسعه روابط پارلمانی ایران و اروپا محسوب شود

هانس-گرت پوتــِرینگ هفته گذشته گفته که اتحادیه اروپا قصد دارد برای بررسی انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، هیئتی به ایران اعزام کند.
این تصمیم پس از درخواست شیرین عبادی از این اتحادیه صورت می‌گیرد.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، از سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواسته‌است تا نمایندگان ویژه‌ای را برای جلوگیری از «سرکوب معترضان» به ایران بفرستند.

آقای قشقاوی اظهار داشت که سفر رئیس و دیگر نمایندگان پارلمان اروپایی به ایران چنانچه در چارچوب «احترام و منافع متقابل» باشد، می‌تواند گام مثبتی در توسعه روابط پارلمانی ایران و اروپا محسوب شود.

وی در عین حال افزود که ایران «نه به پارلمان اروپایی و نه به هیچ کس دیگر اجازه مداخله در امور داخلی خود را نخواهد داد.»

مقام‌های ایران طی هفته‌های اخیر برخی کشورهای غربی و آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند. اما در مقابل این کشورها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در برابر «سرکوب معترضان» در ایران سکوت کنند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۳ خرداد ماه سال جاری برگزار شد و درستی نتایج آن هم‌چنان مورد مناقشه بوده‌است.

قرار است شورای نگهبان به عنوان تنها مرجع نظارت بر روند انتخابات در ایران تا روز دوشنبه نظر نهایی خود درباره این انتخابات را اعلام کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این حاج حسن هم معلوم نیست چه می گوید! خودشان در همه جا در امور داخلی دیگر کشورها زیر نام اسلام ناب محمدی! دخالت می کنند و تروریست و آدم کش تربیت می کنند و دیگران را تشویق به شورش می کنند، و وقتی دنیا به رفتار وحشیانه آنها در برخورد با مردم ایران اعتراض می کنند، با کمال وقاحت و پر رویی می گویند، این دخالت در امور داخلی نظام اسلامی است! ننگ بر شما فریبکاران و آدم کشان و غارتگران باد.
جمال،

-- Jamal ، Jun 27, 2009 در ساعت 11:08 AM