رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۸

شروط کروبی و رضایی برای شورای نگهبان

مهدی کروبی و محسن رضایی برای معرفی نماینده به هیأت ویژه بررسی انتخابات شرط تعیین کردند.

این هیأت در پی اعتراض نامزدها به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تشکیل شده‌است.

وزارت کشور ۲۳ خردا ماه محمود احمدی‌نژاد را پیروز انتخابات معرفی کرد، اما سه رقیب وی با اعلام این که در شمارش آرا «تقلب» صورت گرفته‌است از پذیرش این نتیجه سر باز زده‌اند.

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی به نقل از آقای کروبی اعلام کرده که وی در صورتی نماینده‌ای به این هیأت می‌فرستد که دو نفر از اعضای آن تغییر کنند و به تمامی شکایت‌ها نیز رسیدگی شود.

آقای گرامی‌مقدم نامی از این افراد نبرد، اما گفت که آن‌ها «بی‌طرف» نیستند.

هیأت ویژه بررسی انتخابات، پنج‌شنبه گذشته از سوی شورای نگهبان به منظور جلب اعتماد نامزدهای معترض تشکیل شده‌است.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی پیش از این خواستار تشکیل کمیته‌ای «حقیقت‌یاب» برای بررسی نتایج انتخابات شده بودند.

این هیأت در شرایطی تشکیل می‌شود که شورای نگهبان روز دوشنبه هفته جاری، نظر نهایی خود درباره نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد

این هیأت قرار است ۱۰ درصد صندوق‌های رأی را بازشماری کند. نامزدها تا عصر امروز (شنبه) فرصت دارند تا نمایندگان خود را به این هیأت معرفی کنند.

محسن رضایی دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات که هفته گذشته از پی‌گیری شکایت خود انصراف داد، معرفی نماینده خود به این شورا را مشروط به معرفی نمایندگان سایر نامزدها کرده‌است.

آقای رضایی در نامه‌ای که به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نوشته، اعلام کرده که «تشکیل این هیأت ، اقدامی پسندیده است که این جانب از آن استقبال کرده و نماینده خود را مشروط به حضور دیگران در آن شرکت می‌دهم.»

در هیأت ویژه بررسی انتخابات، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه پیشین ایران، غلامعلی حداد عادل رئیس پیشین مجلس، گودرز افتخارجهرمی، قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور، محمد حسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس مجلس و محمد حسن رحیمیان، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در بنیاد شهید عضویت دارند.

این هیأت در شرایطی تشکیل می‌شود که شورای نگهبان روز دوشنبه هفته جاری، نظر نهایی خود درباره نتایج انتخابات را اعلام خواهد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر گفته بود که به اعتقاد وی در این انتخابات «تقلبی» صورت نگرفته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دنبال نخود سیاه فرستاده نشویم.

شورای نگهبان پذیرفته است که در 50 حوزه حدود سه میلیون رای اضافی به صندوق ها ریخته شده است. مسلما این نوع تقلب "تصادفی" نبوده است. بلکه "سیستماتیک" بوده که هم وزارت کشور (مجری) و هم شورای نگهبان (ناظر) در آن دست داشته اند.

به گمان من در قدم اول باید بتوان از مسئولین و دست اندرکاران این حوزه ها سایر موارد سیتسماتیک تقلب برنامه ریزی شده در مرکز را در آورد. . اول بدنه اصلی درخت تقلب را با اطلاعاتی که با تجسس در این 50 حوزه بدست می آوریم بکشیم، بعد برویم سراغ شاخه های ریزتر و برگ ها.

الان توپ در زمین آن هاست. باید هشیار بود توپ را در زمین معترضین نیندازند و با مشغول کردن آن ها به موارد تصادفی تقلب ، زمان و مشروعیت بخرند و همه چیز را لوث کنند. باید تمام تلاش ها روی تقلبات سیستماتیک متمرکز شود. باید یقه سیستم (مجری-ناظر) را ول نکرد تا از آن ها "انواع" تقلب را در آورد بعد اگر لازم شد به سراغ شمارش رفت.

فراموش نکنیم، مسئله شمارش آرا نیست. مسئله "کشف انواع تقلب های سیستماتیک" است. دنبال نخود سیاه فرستاده نشویم!

-- آرش ، Jun 27, 2009 در ساعت 09:01 AM

بی کفایتی خامنه ای را چرا مجلس خبرگان رهبری اعلام نمی کند؟
پس این مجلس خبرگان رهبری چرا جلسه ای برگذار نمی کند؟
این نمایندگان مجلس خبرگان چرا به وظایف خدائی وانسانی که دارند چرا عمل نمی کنند؟

بنظر می رسد که همگی جیره خوار ارباب دیکتاتور بزرگ هستند؟
این دیکتاتور زمانه روی صدام وپینوشه وملا عمر وطالبان را سفید کرد؟
این احمد خاتمی ... وفریب کار چرا خودش را به آب وآتش می زند؟
شهامت وشجاعت بن لادن از اینها بیشر است واینها همگی سربازان متحجر وکوردل این دوران هستند؟
برخدا واجب بود که اینها بدست همین مردم ایران رسوا شوند؟
آقای موسوی نباید بازیچه دست این دیکتاتور وپیرمرد ... قرار گیرد؟

-- محمد ، Jun 27, 2009 در ساعت 09:01 AM

هر گونه سازش با شورای نگهبان رهبری که با متقلبان و دزدان همکاری داشته است و باعث سرکوب وحشیانه و کشتار مردم توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی شده است، خیانت آشکار به حق طلبی و حقوق شهروندی ملت ایران است.
محسن،

-- Mohsen ، Jun 27, 2009 در ساعت 09:01 AM

آقای محمد عزیز، کدام شورای نگهبان رهبری و کدام دیکتاتور؟ اینها فقط هنرپیشه هایی ضعیف هستند که باید نقشهای مخوف خود را بر مبنای سناریویی از پیش تهیه شده و به هر قیمت که هست برای کارگردان اصلی بازی کنند! حتی اگر جلسه ای هم بگذارند، فکر می کنی نتیجه آن چه خواهد بود، عزل این آقا؟ حتی اگر این حضرت هم عزل شود، موضوع ولایت فقیه که حل نخواهد شد. هر بچه آخوندی در ایران حتماً در اعماق افکار خود با رویایی به نام "رهبری مسلمین جهان" بازی می کند! عده زیادی غیر آخوند و حتی غیر مذهبی اما به ظاهر مسلمان و خداپرست هم هستند که از کنار این "پدیده" منفعتهای زیادی می برند بنابراین تنها راه حل برای از بین بردن ولایت فقیه به عنوان یک "حق ملایی" آن است که این نظام از بیخ و بن دگرگون شود!

-- بدبین! ، Jun 27, 2009 در ساعت 09:01 AM

اقای موسوی باید بداند که در صورت سازش و بیعت او با اوصولگرایان فاشیست وکودتا چیان بیت رهبری و پشت کردن به مردمی که به او ا تماد کرده و به او رای داده اند.مردم او را هم پشت سر گزاشته و از این مانع بر سر راه رسیدن به ازادی خواهند گذشت.زیرا مردم صلح طلب و فرهیخت و بزرگوار ایران بزرگترین سرمایه خودرا که چیزی جز جان عزیزه بهترین و شجاع ترین فرزندان این مرز وبوم نیست را هم چون ندا اقاسلطانی هزینه رسیدن به ازادی کرده اند.ندای عزیز روحت شاد و یادت گرامی باد.با ریخته شدن این خونهای ناحق دیگر جایی برای گذشت وبخشش نمانده.ملت بزرگ ایران سرانجام به پیروزی و ازادی خواهد رسید زیر ندای انها ندای حق است.همان ندای ازادی خواهی همان ندای ندا اقاسلطانی.

-- Afshin ، Jun 27, 2009 در ساعت 09:01 AM

اینان چشمهایی دارند که نمیبیند گوشهایی دارند که نمیشنوند و مغزی که تفکر نمیکنند به آن؟ به اینها باید گفت " فتمنوالموت ان کنتم صادقین ولا یتمننه ابدا بما قدمت ایدیهم والله علیم بالظالمین !

-- م.ل ، Jun 29, 2009 در ساعت 09:01 AM