رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ تیر ۱۳۸۸

رد تخلف‌های انتخاباتی از سوی شورا نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: «به ضرس قاطع می‌توان گفت که هیچگونه تقلبی در این انتخابات شکل نگرفته‌است.»

عباسعلی کدخدایی به شبکه خبری پرس.تی.وی گفته‌است: «کار بررسی‌ها تقریباً تمام شده‌است اما مصلحت دیده شد که فرصت بیشتری را در اختیار کاندیداها قرار دهیم.»

وی گفت بجز تخلف‌های کوچکی که عموما درهر دوره از انتخابات دیده می‌شود، هیچگونه تخلف عمده‌ای مشاهده نشده‌است.

آقایان موسوی، کروبی و رضایی، «۶۴۶ مورد تخلف» در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ذکر کرده‌اند.

عباسعلی کدخدایی می‌گوید بسیاری از تخلفات مطرح شده از سوی آقای موسوی، موارد جزئی بوده که در همان روز انتخابات به آن رسیدگی شده‌است و برخی از آنها هم صحت نداشته که در پایان فرصت رسیدگی به شکایات اعلام خواهد شد.

علی اکبر محتشمی‌پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی بررسی دخالت‌های عوامل دولتی و نظامی در انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و مانع‌تراشی برای حضور نمایندگان نامزدها هنگام پلمب صندوق‌ها و شمارش آرا از جمله موارد تخلف در انتخابات عنوان کرده‌است.

آقای کدخدایی چاپ بیشتر از نیاز تعرفه‌های رأی را «شایعه» نامید و ادامه داد: «شورای نگهبان در روزهای گذشته، برای اطمینان بیشتر، سه نفر از کارشناسان و بازرسان خود را به وزارت کشور فرستاد و آن‌ها گزارش خود را به اعضای شورای نگهبان ارائه کردند که خوشبختانه هیچگونه مشکلی در این زمینه نبوده‌است.»

وی همچنین ادعای برخی کاندیداها درباره کمبود تعرفه رأی در تعدادی از حوزه‌های رأی‌گیری را «نادرست» عنوان کرد. به گفته وی «روند رأی‌گیری، تنها در دو منطقه، آن هم به دلیل استقبال گسترده مردم، با تاخیر ۲۰ دقیقه و ۴۰ دقیقه‌ای مواجه شد.»

سخنگوی شورای نگهبان اعتراضات کاندیداها درباره فضای سیاسی پیش از انتخابات را به این شورا مربوط ندانست

آقای موسوی در نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته‌است: «بسیاری از شعب اخذ رأی به ویژه در مناطقی چون تبریز و شیراز و مناطق شمالی و شرقی و غربی تهران در همان ساعات اولیه روز با کمبود تعرفه رأی مواجه شدند.»

سخنگوی شورای نگهبان اعتراضات کاندیداها درباره فضای سیاسی پیش از انتخابات را نیز به این شورا مربوط ندانست و گفت: «فضای قبل از انتخابات، فضای جامعه است که ممکن است مردم بر اثر برنامه‌ها و مناظره‌های کاندیداها، به یک فردی استقبال بیشتری نشان بدهند و یا از فردی روی‌گردان بشوند اما این‌ها مسائلی نیست که بتوان با استناد به آنها مدعی تقلب و تخلف در انتخابات شد.»


مهدی کروبی می‌گوید که «سوءاستفاده برگزارکنندگان انتخابات از موقعیت خود در دولت، دخل و تصرف در رأی صندوق‌ها و وعده و وعیدهای غیرقانونی و شبه قانونی، اتهام‌پراکنی و پرده‌دری» بخشی از دلائل اعتراض وی به نتایج انتخابات است.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد اصلاح‌طلب خواستار ابطال انتخابات هستند. طی دو هفته اخیر شهرهای مختلف ایران شاهد راهپیمایی‌ها و تجمعات گسترده معترضان به نتایج شمارش آرای انتخابات بوده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زرشک....!!!! آقا ما فکر میکردیم آرا دکتر 26 میلون باشه خیلی نامردی که دلمون رو شکوندی...خدا از سر ....یت نگذره که دلم شکست تو بمیری...
آخه حیف این رئیس جمهور مردمی ، خوش تیپ ،خوش قدوقواره، باسواد ، مودب ، باکلاس
با پرنسیپ ، و خلاصه بقول فاطی جون معجزه هزاره سوم نیست که 26 میلیون رای داشته باشه؟...بهتر بود واسه زدن تو دهنی به همه بدخواهان حکومت ولائیمان چه این5/69 میلیون نفر داخلی و چه همه اون سیصدو خورده ای مابقی کشورهای جهان هم که شده آرا رو 26 میلیون اعلام میکردیم تا اوباما از غصه دچار ... شه و مدودف و پوتین از شادی پیروزی این کودتا ( اه ببخشید منظورم این پاکترین رفراندم قرن ) هفت هشت پیکی بیشتر بزنن تا بتونن بهتر به فکر چاپیدن مملکت باشن...به هر حال حیف شد انشالله انتخابات مردمی بعدی ...زت زیاد آقا جون ما رفتیم ...

-- مبینا ، Jun 26, 2009 در ساعت 12:17 PM