رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ تیر ۱۳۸۸
گزارشگران بدون مرز در مورد بازداشت‌های ایران:

بازداشت‌های ایران، «بی‌سابقه در جهان»

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که محدودیت و فشار برای روزنامه‌نگاران ایرانی همچنان ادامه دارد.

این سازمان مدافع آزادی بیان، با صدور بیانیه‌ای بازداشت گروهی تحریریه و کارکنان یک روزنامه را «امری بی‌سابقه در جهان» دانسته‌است.

هفته گذشته ماموران امنیتی با حمله به دفتر روزنامه کلمه سبز به صاحب امتیازی میرحسین موسوی، ۲۵ نفر از کارکنان این روزنامه را بازداشت کردند.

گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن اتهام‌زنی به رسانه‌ها، اعلام کرده‌است که رسانه‌های خارجی هم اکنون برای انجام وظایف خود در ایران با محدویت‌های بسیاری روبرو هستند.

این گزارش، اخراج گزارشگران رسانه‌ها و «بدرفتاری و خشونت از سوی هواداران دولت ایران» را بخشی از این محدودیت‌ها عنوان کرده‌است.

در این بیانیه آمده‌است: «تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی با پخش صحنه‌هایی از اعترافات دستگیرشدگان و «فریب‌خوردگان» که در آن‌ها اعلام می‌شود «تحت تاثیر تلویزیون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و رسانه‌های بیگانه در تظاهرات‌ها شرکت کرده‌ام....» کارزاری علیه رسانه‌های داخلی و خارجی به راه انداخته‌است.»

از دیدگاه این سازمان مدافع حقوق بشر، «پخش این اعترافات در جهت تأئید سخنان رهبر جمهوری اسلامی است که اعتراضات خیابانی را متأثر از تبلیغات جبهه استکبار نامیده بود.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در پاسخی به پرسش خبرنگاران درباره بازداشت خبرنگاران خارجی گفت: «یکی دو نفر که تحت عنوان جمع‌آوری اطلاعات پنهان، اقداماتی انجام می‌دادند دستگیر شده‌اند، نه به عنوان خبرنگار که یک نفر آن‌ها دستگیر شده و یک نفر آن‌ها وسایلش ضبط و جمع شده و قرار است در موردشان تحقیق شود.»

ایاسون آتهاناسیادیس، گزارشگر روزنامه واشنگتن تایمز نیز از جمله روزنامه‌نگاران زندانی در ایران است که هفته گذشته از سوی مقامات بازداشت شده‌است.

درخواست برای اعزام هیات حقوق بشر به ایران
گزرشگران بدون مرز می‌گوید که پارلمان اروپا اعلام کرده برای بررسی وضعیت بحران پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هیاتی را به این کشور اعزام خواهد کرد. هانس گرت پوترینگ رئیس پارلمان اروپا، شخصاً ریاست این هیات را بر عهده خواهد گرفت.

شیرین عبادی وکیل مدافع حقوق بشر و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر به گزارشگران بدون مرز گفته‌است: «من ملاقات‌هایی با مسئولان پارلمان اروپا داشتم و از آن‌ها خواستم که برای بررسی اوضاع هیاتی را به ایران اعزام کنند. این درخواست مورد موافقت قرار گرفته‌است.»

خانم عبادی همچنین از دیدار خود با آقای بان کی‌مون، دبیر سازمان ملل متحد و درخواست اعزام نماینده ویژه برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر به ایران خبر داده‌است.

دبير اول گزارشگران بدون مرز از همه خبرنگاران درخواست کرده با مراجعه به سفارت‌خانه‌های ايران، تقاضای رواديد کرده و برای تهيه گزارش به ايران بروند

به گفته برنده جایزه صلح نوبل: «آنچه در ایران اتفاق افتاده، تنها اختلاف سیاسی نیست، نقض فاحش حقوق بشر است. مردم می‌توانند طبق قانون اساسی تظاهرات مسالمت‌آمیز کنند و نباید دستگیر و زندانی شوند.»

گزارشگران بدون مرز همچنین از برگزاری یک نشست رسانه‌ای در تاریخ سوم تیرماه برای درخواست آزادی سیلویا هاراتونیان خبر داده‌است.

سیلویا هاراتونیان، یکی از چهار نفری است که از سوی دادگاه انقلاب به تلاش برای انقلاب مخملین محکوم شده و هم اکنون در زندان است.

این نشست خبری در پاریس از سوی چندین سازمان مدافع حقوق بشر و با شرکت رکسانا صابری، که در زمان بازداشت با خانم هاراتونیان هم‌بند بوده برگزار شد.

رکسانا صابری، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم شده بود. با تغییر این حکم به یک سال حبس تعلیقی در دادگاه تجدیدنظر، خانم صابری از زندان آزاد شد.

ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر اول گزارشگران بدون مرز در این نشست بار دیگر بر درخواست گزارشگران بدون مرز برای حضور خبرنگاران خارجی در ایران تأکید کرد.

وی گفت: «اگر خبرنگاران در ایران آزاد بودند و آزادی مطبوعات رعایت می‌شد در باره وضعیت سیلویا اطلاع‌رسانی بیشتری انجام می‌شد.»

دبیر اول گزارشگران بدون مرز از همه خبرنگاران درخواست کرد با مراجعه به سفارت‌خانه‌های ایران، تقاضای روادید کرده و برای تهیه گزارش به ایران بروند.

گزارشگران بدون مرز همچنین از آزادی حمیده ماحوزی و حسین شکوهی، دو روزنامه‌نگار بوشهری در تاریخ ۲۹ خرداد خبر داده‌است. بنا به این گزارش کاوه مظفری، وب‌نگار زندانی که در تاریخ یازده اردیبهشت و در حاشیه تظاهرات اول ماه مه بازداشت شده بود، نیز با سپردن ۵۰ میلیون وثیقه از زندان آزاد شد.

عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی مزروعی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مصطفی قوانلو قاجار، مازیار بهاری، ایاسون آتهاناسیادیس. علیرضا بهشتی پور شیرازی و ۲۵ نفر از کارکنان روزنامه کلمه سبز، روزنامه‌نگارانی هستند که بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز از ۲۳ خرداد سال جاری بازداشت شده‌اند.

روح اله شهوار، ماشالله حیدر زاده، امان الله شجاعی، مجتبا پورمحسن و فریبرز سروش نیز روزنامه‌نگارانی هستند که در مشهد، بوشهر، رشت و کرج دستگیر شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احمدی نژاد در بیرجند با انتقاد از روشنفکران ایرانی و منتقدان خود ‏گفته بود "... اینها شیطان پرستان مدرن اند ، برخی قیافه روشنفکری می گیرند ، به اندازه یک بزغاله هم از دنیا فهم و ‏شعور ندارند."‏

پاسخ سیمین بهبهانی به احمدی نژاد :

شنیــدم باز هم گوهر فشــاندی
که روشنـــفکر را بزغاله خواندی

ولی ایشــان ز خویشـانت نبـودند
در این خط جمله را بیــجا نشـاندی ‏

سخـن گفـتــی ز عدل و داد و آنرا
به نان و آب مجــانی کشــاندی

از این نَقلت که همچون نٌقل تر بود
هیاهــو شد عجب توتــــی تکانــدی

سخن هایت ز حکمت دفــتری بود
چه کفتر ها از این دفتر پراندی

ولیــکن پول نفـت و سفره خلــــق
ز یادت رفت و زان پس لال ماندی

سخن از آسمان و ریسمان بود
دریـــغا حرفـی از جنـــگل نراندی

چو از بزغاله کردی یاد ای کاش
سلامـی هم به میــمون میرساندی

-- بدون نام ، Jun 26, 2009 در ساعت 10:30 AM

نام صحیح روزنامه نگار بازداشت شده در رشت و همکار رادیو زمانه، مجتبا پورمحسن است نه مجتبا میرحسین!

-- شهاب ، Jun 26, 2009 در ساعت 10:30 AM