رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ تیر ۱۳۸۸

اعتراض روزنامه‌نگاران به محدودیت‌های اطلاع‌رسانی

۱۸۰ نفر از روزنامه‌نگاران ایران طی بیانیه‌ای اعلام کردند که در شرایط فعلی کشور قادر به انجام وظایفشان نیستند.

امضا کنندگان این بیانیه با انتقاد از محدودیت‌های رسانه‌ای ایجاد شده بر سر راه اطلاع رسانی، نگرانی خود را نسبت به ثبات و امنیت ملی کشور ابراز کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «آنچه در انتخابات اتفاق افتاد موضوعی است که باید دریک فضای آزاد و بی‌طرفانه مورد بررسی قرارگیرد. امّا آنچه ما شاهد آن هستیم شکل‌گیری محدودیت‌های فزاینده و غیرقانونی در جهت اطلاع‌رسانی به مردم و انتشار اطلاعات صحیح به جامعه است.»

قطع سیستم پیامک از شب پیش از رأی گیری، قطع تلفن‌های همراه در هرزمان و هر منطقه، فیلترینگ گسترده سایت‌های خبری و بازداشت خبرنگاران از جمله موارد اعتراض روزنامه نگاران است.

به اعتقاد امضا کنندگان این بیانیه، تنها نتیجه این نوع مدیریت اطلاع‌رسانی، سوق دادن مردم به سمت «شبکه‌ها و منابع غیرقابل اطمینان» بوده است.

بنا به این بیانیه طی روزهای اخیر اعلام شده است که روزنامه‌ها باید قبل از چاپ به نظر مأمورین دولتی برسد و بدون کنترل منتشر نشود

این بیانیه اضافه کرده است: «محدودیت های خبری موجب شده‌است بازار شایعات و خبرهای کذب به شدت رواج یافته که نتیجه آن تشدید فضای تشنج و تشویش اذهان عمومی است، درحالی که روزنامه‌نگاران هیچ‌گاه آشوب و درگیری را به نفع ملّت ایران ندانسته و با اطلاع‌رسانی صحیح می‌توانند به امنیت خاطر و آرامش جامعه کمک کنند.»


بنا به این بیانیه طی روزهای اخیر اعلام شده است که روزنامه‌ها باید قبل از چاپ به نظر مأمورین دولتی برسد و بدون کنترل منتشر نشود. روزنامه نگاران معترض به این رویه، این اقدام را غیرقانونی و بی‌سابقه عنوان کرده‌اند.

روزنامه‌نگاران امضا کننده این بیانیه خواستار رفع محدودیت های اطلاع رسانی شده‌اند و در خواست کرده اند که به آنها اجازه داده شود از طریق اطلاع‌رسانی صحیح از رواج شایعات و اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی و دامن زدن به تشنجات جلوگیری کنند.

طی ناآرامی‌های اخیر نزدیک بیش از 20 روزنامه‌نگار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. توقیف روزنامه‌های یاس‌ نو و کلمه، توقیف برخی سایت‌های خبری اصلاح‌طلبان و فیلترینگ اغلب سایت‌های خبری داخلی وخارجی بخشی از محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت است.

Share/Save/Bookmark