رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ تیر ۱۳۸۸

تمدید مهلت رسیدگی به شکایات انتخاباتی

رهبر جمهوری اسلامی با درخواست شورای نگهبان برای تمدید مهلت رسیدگی به شکایات انتخاباتی موافقت کرد.


شورای نگهبان در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرده است به منظور «اتقان بیشتر و رفع هر گونه ابهام محتمل» نتایج نهایی انتخابات پنج روز دیگر تمدید شود.

سخنگوی این شورا هفته گذشته، زمان اعلام نظر نهایی در رابطه با شکایات نامزدها را امروز، چهارشنبه تعیین کرده بود.

عباسعلی کدخدایی، روز دوشنبه به تلویزون دولتی ایران گفت: «تخلف عمده‌ای در انتخابات صورت نگرفته و شاید بهتر است بگویم هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته‌است.»

این در حالی است که شورای نگهبان روز یکشنبه اعلام کرده بود تعداد آرای شمرده شده در ۵۰ شهر بیش از تعداد آرای واقعی شرکت‌کنندگان در انتخابات بوده‌است و احتمال مغایرت در سه میلیون رای شمرده شده وجود دارد.

نامزدهای اپوزیسیون مدعی‌اند که در مجموع ۶۴۶ تخلف انتخاباتی روی داده و انتخابات باید باطل شود. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری خواستار ابطال انتخابات هستند.

انضراف رضایی از پیگیری شکایت انتخاباتی
محسن رضایی، نامزد ریاست جمهوری از پیگیری شکایت خود درباره تخلفات انتخاباتی منصرف شد.

آقای رضایی در نامه‌ای به شورای نگهبان «وضعیت سیاسی - امنیتی و اجتماعی» کشور را در شرایط فعلی مهمتر از نتایج انتخابات دانسته است.

وی در عین حال اظهار داشته که در روزهای گذشته شکایات خود در ارتباط با انتخابات را به شورای نگهبان منعکس کرده و بر پیگیری شکایات خود جدی بوده است.

در این نامه آمده است: «وظیفه می‏دانم خود و دیگران را به کنترل وضعیت فعلی ترغیب کنم.»

وی روز چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به وزارت کشور هشدار داده بود در صورتی‌که اطلاعات شمارش صندوق‌های رای در اختیارش گذاشته نشود، درخواستی به غير از شمارش آرا مطرح خواهد کرد.

محسن رضایی تنها کاندیدایی بود که در جلسه ویژه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدها شرکت کرد.

اميدوار رضايی، نماينده مجلس و برادر محسن رضایی به خبرگزاری کار ایرن(ایلنا) گفت که شورای نگهبان اطلاعات آماری لازم درباره انتخابات رياست جمهوری را در اختيار محسن رضايی قرار نداده است.

محسن رضايی پيشنهاد داده بود که آرای حداقل ۱۰ درصد شش استان مورد نظرش بازشماری شود.
به گفته امیدوار رضایی، این بازشماری نيازمند اطلاعات اوليه‌ای همچون فرم‌های ۲۲ و ۲۸ آماری وزارت کشور و شورای نگهبان است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
شورای نگهبان: رأی بالای ۱۰۰٪ در ۵۰ شهر

نظرهای خوانندگان

مبارزه با ديكتاتوري بخصوص در عصر حاضر نيازمند حضور گسترده و مداوم جامعه در خيابان ها و شكل دهي به فرايندهاي اعتراضي در ابعاد مختلف مي باشد. يكي از موثر ترين راهكار موجود در زمينه مبارزه با ديكتاتوري حضور مردم از نقاط مختلف كشور در پايتخت (تهران) مي باشد كه نظام ديكتاتوري را مي توان در آنجا مورد چالشي بزرگ قرار داد و هر چه ابعاد اين حضور گسترده تر باشد احتمال پيروزي بيشتر است. از اين رو با توجه به بررسي هاي انجام گرفته و پيشنهاد دوستان در باهمآد باور و با توجه به ضرورت حضور تمامي ساكنان ايران براي اعتراض به ديكتاتوري در تهران ، باهماد باور با هماهنگي هاي انجام داده در تهران و شهرستان ها پيشنهاد فراخوان مردم را از نقاط مختلف كشور به تهران مي دهد.
با هماد باور فراخوان خود را به تهران به صورت زير پيشنهاد مي دهد

از تمامي مردم نقاط مختلف كشور كه به كودتاي انجام گرفته و نظام ديكتاتوري موجود معترض بوده و خواهان بيان اعتراض خود در تجمع ها مي باشند دعوت مي شود كه از امروز چهارشنبه 3 / 4 / 1388 براي برگزاري بزرگترين تجمع در تهران و رساندن صداي خود به نظام ديكتاتوري به سمت تهران حركت كنند تا با شكل دهي به تجمع ها از فردا به صورت مداوم و حضور دائمي در خيابان ها ، تجمع اصلي را در روز شنبه 6 / 4 / 2388 برگزار نمايند. ملت بزرگ ايران به ياد داشته باشند كه هر چه تجمع ها و راهپيمايي هاي اعتراضي مداوم و با گستره وسيع انجام شود سركوب آن از سوي ديكتاتوري سخت تر خواهد بود و از ديگر سو هزينه هاي مبارزه را براي مردم پايين مي آورد. اين در حالي است كه مبارزه ها و تجمع هاي مردم در شهرستان به علت محدوديت هاي شكل گرفته و در معرض ديد قرار نداشتن به راحتي سركوب مي شوند در حالي كه ملت ايران با حضور خود از تمام نقاط كشور در تهران مي تواند مبارزه خود را به بالاترين سطح ممكن برساند و نيجه بخشي آن را افزايش دهند. ما گروه باهماد باور به عنوان يك گروه كوچك جامعه ايران به تمامي مردم ايران پيشنهاد مي كنيم كه با حضور خود در تهران مبارزه با ديكتاتوري را گسترده و نتيجه بخش نمايم.


از تمامي ملت ايران دعوت مي شود تا از امروز چهارشنبه براي برپايي بزگترين تجمع اعتراضي عليه ديكتاتوري در روز شنبه به تهران مسافرت نمايد.

-- باهماد باور ، Jun 24, 2009 در ساعت 05:09 AM