رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ تیر ۱۳۸۸

اخراج دو ديپلمات ايرانی از بريتانيا

دولت بريتانيا در واکنش به اخراج دو ديپلمات بريتانيايی از ايران، در يک اقدام تلافی جويانه، دو ديپلمات ايرانی را از اين کشور اخراج کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، گوردون براون نخست وزير بريتانيا امروز در مجلس عوام اين کشور اعلام کرد که اين تصميم را در پاسخ به عمل دولت ايران گرفته است. وی ادعاهای ايران در مورد دخالت بريتانيا در رويدادهای ايران را «کاملا بی اساس »خواند.

گوردون براون گفت از اينکه ايران دولت وی را در اين موقعيت قرار داده، بسيار متاسف است. وی گفت: «دولت ايران روز گذشته بر مبنای ادعاهايی کاملا بی اساس دست به اخراج غيرموجه دو ديپلمات بريتانيايی زد.»

از سوی ديگر سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا اعلام کرد که به ديپلمات‌های ايرانی يک هفته مهلت داده شده تا بریتانیا را ترک کنند. وی اين اقدام را تاسف برانگيز خواند و گفت که بريتانيا به اجبار دست به اين عمل زده است.

دولت ايران مدعی است که ديپلمات های اخراج شده در فعاليت هايی دست داشته اند که با موقعيت آنان مطابقت نداشته است

ديويد کامرون رهبر جناح محافظه کار بريتانيا نيز از اين اقدام گوردون براون پشتيبانی کرد و گفت:
«اخراج ديپلمات های بريتانيايی از ايران قابل قبول نبوده و دولت بريتانيا کاملا حق دارد که به اين اقدام پاسخ دهد.»

دولت ايران مدعی است که ديپلمات های اخراج شده در فعاليت هايی دست داشته اند که با موقعيت آنان مطابقت نداشته است. دولت ايران هنوز هويت ديپلمات های بريتانيايی اخراج شده را افشا نکرده است اما به طور قطع سفير بريتانيا در تهران جزو اين ديپلمات ها نيست.

تصميم ايران در مورد اخراج ديپلمات های بريتانيايی از ايران به دنبال اظهارات آيت‌الله خامنه‌ای رهبر ايران صورت گرفته است که در نماز جمعه هفته گذشته، دولت بريتانيا را «خبيث» و «فريبکارترين دشمن» ايران خواند و از دخالت در مورد ايران برحذر داشت.

در روزهای اخير با بحرانی شدن اوضاع ايران و شدت گرفتن اعتراض‌های مردم و درگيری‌های خيابانی، مقامات بلند پايه ايران، دولت بريتانيا را به دست داشتن در اين حوادث و تحريک مردم به شورش و اقدام‌های براندازانه عليه جمهوری اسلامی ايران متهم کردند.

برخی ناظران روابط ایران و بریتانیا برآنند که اين اتهامات در درجه اول متوجه نقش دولت بريتانيا در راه اندازی تلويزيون فارسی بی‌بی‌سی است که در روزهای اخير به يکی از منابع اصلی اطلاع رسانی در مورد حوادث خشونت بار ايران تبديل شد.

برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی در زمينه انعکاس رويدادهای اخير ايران، خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگيخته است.

دولت ايران همچنين هفته گذشته جان لين خبرنگار بی بی سی در تهران را اخراج کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باید همه ی دیپلماتهای ایرانی را از کشورهای جهان و خصوصا اروپا بیرون کنند! اینها همگی نماینده ولایت آدمکشانند، اینان ساطور بدستان حکومت الله هستند و نمایندگان ... بر قدرت. اینان آدم می کشند و آدم میخورند و سایت محترم زمانه ما را به لفظ قلم دعوت می کند. بیاد تمامی سفارتخانه های ایران را در کشورهای جهان ببندند.

-- بدون نام ، Jun 23, 2009 در ساعت 05:18 PM

bahman hastam az amrica
be melate aziz arz mikonam ba enghelabe sabz kamelan movafegh hastam , vali kamelan be farmane mardome iran, hastam agar niaz bashe miram sefarate iran kaleye safire iran ro ba shot gun motalashi mikonam ke dolate diktator halish beshe enghelabe sabz dandanhaye ahanin ham dare

-- bahman ، Jun 24, 2009 در ساعت 05:18 PM

اخراج تمام ديپلماتهاي حكومت احمدي نژاد از كشورهائي كه مدعي احترام به حقوق بشر و انسانيت هستند ميتواند ثابت كننده ادعاي مزبور باشد چرا كه در شرايطي كه رژيم غير مردمي و نامشروع ايران به استناد مدارك فراوان و زنده بصري و شهادت افراد و روزنامه نگاران عملاً دست به جنايت عليه بشريت ميزند نياز به حركتي عملي براي نشان دادن نفرت جهاني از اينگونه اعمال غير انساني در هر كجاي جهان كاملاً منطقي و لازم بنظر ميرسد .

-- فرياد ، Jun 24, 2009 در ساعت 05:18 PM

اینان کسانیند که با حکم شرعی تقلب در انتخابات را فریضه الهی میدانند. اینان هم جنس طالبانند .ولی باید بدانند بزودی از خون ریخته شده جوانان این وطن سبزه ای میروید و بوی تعفن این خبیثان روزگار را پاک خواهد کرد.

-- بدون نام ، Jun 24, 2009 در ساعت 05:18 PM

این بی انصافی عیان است که همه دیبلمات ها را با یک چوب میرانید .اکثر یت انها ادمهای شریفی هستند که ازادیخواه و خادم کشور و مردم هستند.این مطلب را دقیق میگویم و خداوند سبحان را بر این شهادت ناظر وشاهد میدانم

-- احمد ، Jun 24, 2009 در ساعت 05:18 PM

بر اساس اخبار دریافت شده روز یکشنبه وزیر دفاع انگلستان به به طور مخفیانه سفری به تهران داشتند، این سفر از طریق دوبی‌ با هواپیمای غیر تشریفاتی امارات صورت گرفته است. این سفر مخفیانه تنها یک روز به طول انجامیده است و وزیر دفاع انگلستان جلسه‌ای با حضور دکتر ولایتی مشاور بین المللی علی‌ خامنه ای، منوچهر متکی‌ وزیر امور خارجه، حجت الاسلام میرحاجزی رئیس دفتر عمومی‌ اطلاعات و امنیت رهبری و محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری داشته است. در این جلسه درخواست هایی‌ از طرف نمایندگان علی‌ خامنه‌ای بیان شده است که به این شرح می‌باشد: ۱: عدم حمایت از مردم و جنبش صورت گرفته توسط آنها. ۲: پوشش ندادن خبرهای مربوط به حوادث اخیر در ایران و انتخابات توسط بی‌ بی‌ سی‌. ۳: آزاد سازی پول مجتبی‌ خامنه‌ای و یا حد اقل افشا نکردن اسامی صاحبان حساب. نمایندگان علی‌ خامنه‌ای در مقابل پیشنهاد کمک به انگلستان در مسائل مربوط به افغانستان و پاکستان کرده اند که از جمله می‌توان به قطع همکاری و حمایت از گلبدین حکمتیار اشاره کرد. گفتنیست این نشست در یکی‌ از ساختمانها‌ی بیت رهبری انجام شده و پس از آن وزیر دفاع انگلستان با هواپیمای مسافربری و غیر تشریفاتی به همراه یک محافظ تهران را به مقصد دوبی‌ ترک کرد.

-- mm ، Jun 24, 2009 در ساعت 05:18 PM


حیف از این بربر های عصر حجر که متمدنانه باهاشون برخورد شه

-- مبینا ، Jun 25, 2009 در ساعت 05:18 PM