رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۸

ادامه درگیری‌ها در روز یک‌شنبه

گزارش‌های رسیده به زمانه حاکی از ادامه تظاهرات معترضان طی روز یک شنبه است.

معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و سرکوب‌های روزهای گذشته، امروز در نقاط مختلف شهر تهران در خیابان‌ها حضور یافته‌اند.

این در حالی است که سرکوب شدید راهپیمایان روز شنبه از طریق ضرب و شتم، گاز اشک‌آور و حملات دیگر ۱۹ کشته بر جای گذاشت.

گزارش‌های امروز حاکی از درگیری نیروهای امنیتی با راهپیمایان در میدان انقلاب و متشنج بودن وضعیت در میدان امام حسین و خیابان‌های بهارستان و امیرآباد است.

هم‌چنین گزارش‌ها از تهران حاکی از قرار معترضان برای شرکت در یک راهپیمایی برای فردا دوشنبه در میدان هفت تیر تهران است. گفته می‌شود این راهپیمایی از ساعت ۴ بعد از ظهر انجام خواهد شد و از اهداف آن «بزرگ‌داشت ندا» است.
ندا دختری ۲۷ ساله و دانشجوی فلسفه بود که فیلم کشته شدن او در خیابانی در تهران در سراسر جهان پخش و مشاهده شده‌است.

رسانه‌های بزرگ جهانی صحنه‌های خونریزی و جان دادن او را در تلویزیون‌های خود به نمایش درآورده‌اند. به گفته سی‌ان‌ان،‌ قتل او «توسط تک‌تیراندازی که از فاصله شلیک کرده صورت گرفته‌است.»

رسانه‌های جهان هم‌چنین امشب تصاویری از روز شنبه نشان می‌دهند که مربوط است به «پسربچه‌ای هفت‌ساله‌ای که توسط نیروهای بسیج مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته» در حالی که مادر او فریاد می‌کشد.



بر پایه دیگر گزارش‌ها، روز یک‌شنبه نیروهای مجهز نظامی در بسیاری نقاط تهران مستقر شدند و بسیاری از این نیروها در میدان ونک، خیابان ولیعصر و خیابان ستارخان واقع در غرب تهران مستقر بودند.

تصاویری که تاریخ امروز را با خود دارند:

بالگردهای نظامی نیز امروز هم‌چنان بر فراز شهر تهران در حال پرواز هستند.

بر پایه گزارش‌های دیگر خانواده‌های دستگیر شدگان روز گذشته، امروز مقابل اداره پیگیری وزارت اطلاعات تجمع کردند. به آن‌ها گفته شده به زندان اوین یا دادگاه انقلاب مراجعه کنند. خانواده‌های دستگیرشدگان امروز صبح در برابر دادگاه انقلاب نیز تجمع داشته‌اند.

معترضان برای یک اعتصاب عمومی در روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

از سوی دیگر جمعیتی رو به افزایش به نشانه اعتراض در مقابل دفتر سازمان ملل در خیابان قائم مقام فراهانی تهران گرد آمدند.
گزارش‌های رسیده به زمانه نشانگر آنست که منازل مردمی که راهپیمایان را پناه دهند نیز مورد حمله نیروهای بسیج قرار می‌گیرند.

معترضان به نتیجه انتخابات هم‌چنین برای یک اعتصاب عمومی در روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در فراخوان معترضان آمده‌است: «از همه کارمندان و کارگران و شاغلان دولتی و غیر دولتی، به غیر از مشاغل اورژانسی مانند کارمندان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آتش نشانی، تقاضا می‌شود که روز سه شنبه دوم تیر ماه از رفتن به سر کار امتناع کنند. همچنین از همه دانشجویان و دانشگاهیان تقاضا داریم که با تعطیل کردن دانشگاه در این روز با ما همراهی کنند. قصد ما این است تا با این روش مسالمت‌آمیز اعتراض خود را به وضع موجود اعلام نماییم.»

بر پایه گزارش‌هایی که از شیراز به ما رسیده در حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد صدای انفجاری از خیابان‌های اطراف کوی دانشگاه شیراز به گوش رسیده‌است.
روز گذشته نیز در این شهر صدای آژیر آمبولانس‌ها به کرات در سطح شهر شنیده می‌شد.

مخابره گزارش‌ها از ایران به رسانه‌های خارجی هم‌چنان دشوارتر می‌شود. طبق آخرین گزارش‌ها مقامات ایرانی به خبرنگاران سی‌ان‌ان در ایران ۲۴ ساعت مهلت ترک کشور را داده‌اند.

روزنامه نیوزویک نیز امروز از دستگیری خبرنگار خود، مازیار بهاری، در ایران خبر داد.

«فرمانده انتظامی: پایتخت آرام است»
به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ امروز، شنبه گفت: «با توجه به قاطعیت و جدیت برخورد پلیس با عناصر آشوب‌گر و اغتشاش‌گر در روز گذشته امروز شاهد آرامش در پایتخت بودیم.»

سردار رجب‌زاده بعد از ظهر یک‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: «مردم با توجه به اطلاعیه‌ای که از سوی ناجا صادر شد روز گذشته در اجتماعات غیرقانونی شرکت نکردند و تعدادی عناصر آشوب‌گر و اغتشاش‌گر با حضور در نقاطی از تهران اقدام به آشوب‌گری و آتش زدن اموال عمومی کردند که با این اساس با قاطعیت برخورد شد.»


ضرب و شتم توسط لباس‌شخصی‌ها در دو روز اخیر

وی ادامه داد: «با توجه به برخورد جدی و قاطع پلیس با این افراد، امروز روز آرامی در پایتخت بود و هیچ نقطه‌ای در تهران شاهد تجمع و آشوبی نبود.»

وی در مورد دستگیرشدگان دیروز گفت: «عناصر اصلی این آشوب‌ها بزودی تحویل مراجع قضایی خواهند شد و عناصری که دخالت کمتری در این رابطه داشتند در روزهای آینده آزاد می‌شوند.»

وی هم‌چنین از نیروهای بسیج تشکر کرد و گفت‌: «برادران بسیجی به صورت سازمان‌یافته در اختیار واحدهای فرماندهی انتظامی تهران بودند و در انجام ماموریت‌ها به پلیس کمک می‌کردند.»

سردار رجب‌زاده هم‌چنین خبر داد که «در روزهای آینده نیز عوامل فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تمام توان در سطح تهران گسترش پیدا خواهد کرد.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
موسوی: تظاهرات حق قانونی شماست
بیمارستان‌ها: «۱۹ کشته در روز شنبه»

نظرهای خوانندگان

زنده باد. اعتصاب بهترین روش است. اعتصاب صنعت نفت و گاز، اعتصاب حمل و نقل جاده ای، اعتصاب کارخانه های دولتی و نیمه دولتی، لقتصاد دولت احمدی نژاد و حامی بالادست او را فلج می کند. اعتصاب به اقتصاد سپاه پاسداران نیز لطمه می زند. یک هفته اگر بتوان اعتصاب را ادامه داد اینها به وحشت می افتند. در عرض یک هفته نفس اقتصاد رژیم تنگ می شود. راه ها بسته می شود، شهرها قفل می شوند، نظام بانکی سقوط می کند و فروش نفت ایران قطع می شود. آنگاه پیروزی بزرگی برای مردم به دست می آید و سقوط دولت کودتا آسانتر می شود.

-- علی ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

یک لینک جالب اندکی تردید خطر نداره .
http://www.terrorfreetomorrow.org/upimagestft/TFT%20Iran%20Survey%20Report%200609.pdf

-- احسان ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

با علی موافقم.. اعتصاب بهترین راه است. اعتصاب عمومی اینها را فلج می کند. اعتصاب علاوه بر فلج کردن این دولت، نشانه ای از همبستگی ملی نیز میباشد که آنها را به وحشت خواهد انداخت.

-- آرش ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

نه رهبر، نه شورای نگهبان، نه مجریان انتخابات در ایران بیطرف نبودند و مردم دارند این همه قربانی می دهند.

ببینید این مسئله ابتدایی برگزاری درست انتخابات، که سال هاست حتی در بسیاری از کشورهای عقب مانده هم حل شده، در کشور ما این چنین به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

حتمی ترین نتیجه این خون های ریخته شده، باید این باشد که این آقایان بگذارند در ایران انتخابات آزاد و سالم برگزار شود. و هر چه هم در مقابل ملت لجبازی بیشتری کنند، گور خود را زودتر می کنند.

این یعنی چه یه نفر به خودش اجازه بده بگه هر چی من می گم همونه و یه ملت را این چنین تحقیر کنه!

-- آرش ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

hanuz melate ma nemidunan nezame fashisme mazhabi yani chi az hitleram badtaran hitler kari ba zire shekame adama nadasht tanha rahe moghabele ba in rezhim mobarezeye mosalahanast,bazia fek kardan 2ruz etesab konan aghaye khamenei ham mige chashm ahmadi par! na

-- metal ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

سازمان ضد تروریستی « آذرخش » اعلام کرد آتش سوزی ها و کشتار بیرحمانه هموطنان تحت ستم ما از راه دور و توسط تک تیر انداز های ماهر صورت می گیرد. حتی از درون هلیکوپتر به سوژه های مشخص گلوله های آتشزا شلیک می شود.

-- امیر ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

متاسفانه بعید میدونم مردم به لزوم اعتصاب پی برده باشند.دلیل ان هم نا امیدی از هر گونه حرکت سیاسی در نتیجه انقلاب و روزمرگی شدید در توده‌های مردم است

-- سپهر ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

اعتصابات گسترده و به ویژه اعتصاب کارکنان صنعت نفت به گواه تاریخ از مهمترین عوامل سکوت شاه بود. مطمئنا تکرار چنین اعتصاباتی دولت کودتا را به زانو در خواهد آورد. البته جامعه جهانی و به ویژه دولتهای غربی با اعمال تحریم بنزین و به ویژه تحریم نفتی می توانند جلوی سرکوب مردم، نقض گسترده حقوق اولیه بشر، حمایت از تروریسم و توسعه سلاحهای کشتار جمعی را بگیرند.

-- سریا ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

زنده بادآزادی.زنده باددموکراسی
مرگ بردیکتاتور لعنت براستبداد
ای مردم آذربایجان زنجان بپاخیزید
تاکی سکوووووووووووووووووووووووووت
درود برمردم آزاده ایران

-- علی ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

اعتصاب عمومی و فلج کردن صنعت نفت و گاز نفس آخوند را خواهد برید. مرگ بر آخوند را بخاطر بسپارید. مگر نه این است که آنها ما را به مرگ تحدید و تهدید می کنند. مرگ بر خامنه ای مرگ بر حوضه های نادانی که به غلط آنها را حوزه های علمیه نامیده اند. اعتصاب تنها راه رهایی ست. باید به تمامی مردم آموخت که و پای فشرد که با اسلام نمی شود حکومت کرد. زنده باد جمهوری ایران! نه یک واژه کم و نه یک واژه بیش!

-- بدون نام ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

اعتصاب اعتصاب و فقط اعتصاب است که راه فلج کردن نظام حاکم را هموار می کند

-- منوچهر ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

اعتصاب کم هزینه‌ترین و موثرترین شیوه برخورد در شرایط حاضر است. همه با هم تلاش کنیم حول این راهکار اطلاع رسانی کنیم. به امید پیروزی.

-- کاوه ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

ملت ایران نباید تحت هیچ شرایطی به کسانی همچون خاتمی و دیگر آخوندها که خواهان حفظ این نظام هستند و تغییرات و خواسته های دموکراتیک مردم را در چهارچوب این نظام جستجو می کنند، اعتماد کنند! نظام اسلامی نشان داد که ظرفیت و تحمل تغییر را ندارد. با اعتصابات وسیع باید این جنایتکاران و فریبکاران را از اریکه قدرت به پائین کشید.
ایرانی،

-- Irani ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

به نظر من، در این برهه از زمان و دراین موقعیت خاص که ممکن است تا چندین سال دیگر بدست نیاید اتحاد و همبستگی تمامی گروهها و اپوزیسیون ها در داخل و خارج از کشور است و حتی احزابی مثل احزاب دموکرات کردستان که میتواند نقش بسیار خوبی در این زمان به اجرا در آورد. ما مردم باید مثل خود دولت دارای چندین وجه باشیم و هم دارای وجه سیاسی و نظامی ، چه بسا که این حکومت ظالم و خونخوار که اکنون برهمه جهانیان چهره واقعی و پلید خودش نشان داد، میشود نتیجه گرفت که برای ابقای خود دست به هرکاری میزنند تا بمانند. ای مردم بدانید که اینها دست به هرکاری میزنند تا بمانند!! الان بحث آراء و انتخابات در درجه اول اگرباشد بحث خواستهای مدنی و آزادی های دیگر که حق این مردم میباشد نیز هست .بحث، بحث ایجاد یک حکومت عادل و مردمی است . مگر ما از افغانستان چی کم داریم که باید نظارت استصوابی داشته باشیم؟ باید یک لباس نو به تن این کشور کرد. این حاکمان هیچ قدرتی ندارند و اگر داشتند به مردم بی سلاح تیراندازی نمی کردند. اینها تو خالی هستند ولی ما مردم را میشناسند که در مقابل 20 تا مامور فرار میکنیم و ما باید از مردم ایرلند یاد بگیریم که چطور در مقابل انگلستان ایستادند.

-- علیرضا ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

امیر جان کاملا درسته . البته نیازی به شلیک دقیق نیست . حتی بر برجهای بلند ، تک تیرانداز گذاشتند که نفرات زبده رو از جمعیت تظاهر کننده میتونن بزنن .اگه اوضاع خیلی متشنج بشه (نزدیک به اعلام حکومت نظامی) حتی ممکنه از نارنجک چهل تیکه استفاده کنند که متاسفانه قادر هست حداقل 20 نفر رو بکشه(اگر ازدحام زیاد باشه) . از دیگر ترفندهای دیگه شون میشه به شکستن دیوار صوتی توسط جنگنده ها اشاره کرد . البته باعث میشه تمام شیشه مغازه ها بشکنه و ایجاد رعب و وحشت کنه .در زمان صدام دیکتاتور وقتی که قیام شیعیان عراق توسط آمریکاییها برای تسلیم صدام حسین سازماندهی شد ، بعثیهای جلاد(البته اینا پیشی گرفته اند) در یکی از تظاهراتها با هلیکوپتر وسط جمعیت فرود اومدند و 2 یا سه نفرو به داخل هلی کوپتر بردند . هلیکوپتر اوج گرفت و پایین اومد نزدیک به جمعیت .به نظرتون چکار کرده بودند؟ شنیعترین کار ممکن یعنی اجساد مثله شده ربوده شده ها رو وسط جمعیت انداختند . اینها در اجرای روش خیلی پست تر از بعثیها هستند اما اعتصاب و ادامه تظاهرات مسالمت آمیز راه رو کاملا بر این از خدا بیخبران خواهد بست . نباید خون بیگناهانی مثل ندا صالحی بیشتر از اینا ریخته بشه.

-- فریاد ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

من از خیابان پهلوی این نوشته را از روی دیوار کپی کرده ام ف اگر خیابان پهلوی را پهلوی می نامم، زیرا نام تاریخی آن پهلوی پادشاهی طلب نیستم. آن نوشته این است:
این انتفاضه ی ایران است که دارد وارد مرحله ی سومش می شود. علیا شارون خامنه ای رهبر سرکوب این انتفاضه است. اما ما تصمصم گرفته ایم این اشغالگران سرزمینمان را آدم کنیم. ما در طول تاریخ بسی اشغالگران را آدم کرده ایم و حالا نوبت روحانیت آدمخوار است!
زنده باد اعتصاب عمومی، با اعتصاب عمومی حکومت ضد بشری خمینی و خامنه ای را نابود کنیم. این حکومت لکه ننگ ایرانیت ماست، این حکومت سی سال است که برای ما جنازه به ارمغان می آورد، سی سال است که آدم می کشد، سی سال است که سنگسار می کند سی سال تمام و بیشتر!

-- بدون نام ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

با جنایات روز شنبه چهره ... خامنه ای هرچه بیشتر آشکار شد . منهم به عنوان مدیر یک شرکت خصوصی از اعتصاب روز سه شنبه کاملا پشتیبانی می کنم باشد که روح شهیدان عزیز از ما خوشنود باشد

-- داغدار ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

اعتصاب سازماندهی می خواهد تا اثر بخش باشد

-- h\امید ، Jun 21, 2009 در ساعت 04:03 PM

متاسفانه اعتصاب عملی نمی شود چرا که هزینه آن بسیار بالاست.
کسانی که به این راحتی آدم می کشند از اخراج اعتصابیون و جایگزین کردن آنها با خیل متقاضیان ابایی ندارند

-- گوشزد ، Jun 22, 2009 در ساعت 04:03 PM

توکلی گفت اگر قرار باشد یک نفر صحبت کند بقیه چشم بگویند خوب شاه که داشتیم

-- اکبر ، Jun 22, 2009 در ساعت 04:03 PM

اگر مردم اعتصاب کنند رژیم عمال بیکار خودش رو میاره توی ادارات و جاهای دیگه با حقوق بالا استخدام می کنه
اگه موسوی و خاتمی علنا اعلام اعتصاب کنند باید این کار رو کرد نه همین طوری و از طریق اینترنت و یا سایت بالاترین

-- عباس ، Jun 22, 2009 در ساعت 04:03 PM

زنده باد
با اعتصاب کاملا موافقم
درود بر ملت قهرمان ایران
مرگ بر دیکتاتور

-- مریم ، Jun 22, 2009 در ساعت 04:03 PM

برای اعتصاب فردا خبر رسانی کنید

-- بدون نام ، Jun 22, 2009 در ساعت 04:03 PM

مرگ بر دیکتاتور

-- فرشید ، Jun 29, 2009 در ساعت 04:03 PM